Професори факултета добили повећање зарада, наставници у школама остали без плата: Да ли је ова ситуација фер?
Поједини наставници основних и средњих школа стали су уз студенте и професоре факултета, сматрајући да треба да бојкотују наставу и прекину предавања. Иако су били свесни да то није у складу са Законом и Уставом јер штрајк просветних радника може да се спроводи одржавањем наставе у минималном обиму од 30 минута. Наставници основних и средњих школа одлучили су да блокирају школе и врше притисак на колеге које су желеле да раде.
Поједини наставници отишли су у крајност, претећи и вербално нападајући колеге које су наставиле са радом. Истовремено, утицали су на родитеље, посебно оних чија деца похађају ниже разреде основне школе, да не доводе децу на наставу – иако је по Уставу основно образовање обавезно. Родитељи су се углавном повиновали, не желећи потенцијалне проблеме са учитељицама, које су једини наставници њихове деце.
Штрајк без граница – до када?
Наставници основних и средњих школа нису очекивали да ће бити санкционисани због вишемесечног бојкота наставе. Штрајк су започели у децембру, добили пуну децембарску плату, затим су наставили у јануару – плата је и даље била редовно исплаћена. У фебруару су веровали да се ништа неће променити, али овога пута су се преварили – фебруарска плата исплаћена је у складу са бројем радних дана, односно умањена за оне који нису радили.
Оно што нису очекивали јесте да ће професори факултета упркос штрајку добити пуну фебруарску плату, а још мање да ће им мартовска плата бити повећана за 16% у односу на јануарску и фебруарску, односно за скоро 30% у односу на децембарску.
Наставници у школама без плате, а професорима расте зарада
Већина наставника у основним и средњим школама остала је затечена чињеницом да им фебруарска плата није исплаћена у пуном износу, а да мартовску неће добити уколико наставе са бојкотом наставе. У међувремену, професори факултета добиће знатно веће плате – редовни професор на факултету за мартовску плату примиће 167.706 динара, без било каквих додатака, који често премашују саму плату.
Ова ситуација унела је панику у редове наставника, па многи озбиљно размишљају о повратку у учионице или барем на онлајн наставу. Неизвесност трајања штрајка и губитак једне, две или три плате постају све већи терет.
Клима у просвети почиње да се мења, јер није реално да наставници школа подржавају факултете и остају без плата, док декани истих тих факултета јавно говоре како је један од кључних захтева испуњен и да су добили више него што су тражили. Док богати факултети постају још богатији, сиромашнији факултети су добили значајну финансијску подршку, а наставници основних и средњих школа – само смањење зарада.