Главни тужилац Ненад Стефановић након хапшења менаџерке из "Инфраструктуре Железница Србије": Ево за шта је све осумњичена
У оквиру опсежне истраге о паду надстрешнице на железничкој станици у Новом Саду, у којем је 1. новембра 2024. године трагично страдало 15 особа, а две тешко повређене, припадници Управе криминалистичке полиције (УКП) ухапсили су менаџерку "Железница Србије" са седиштем у Београду.
Истовремено, у Нишу је у току хапшење 13 особа, међу којима су блиски сарадници бивше градоначелнице Драгане Сотировски и других високих функционера, осумњичених за кривично дело несавестан рад у служби. Овим хапшењима наставља се акција борбе против корупције у Србији.
Виши јавни тужилац Ненад Стефановић се, након нових хапшења, обратио јавности.
- Данас је ухапшена С.К., менаџер за развој инвестиција, акционарство и друштва инфраструктура железница Србије, као и три члана комисије за технички преглед железничке станице у Новом Саду. А у вези са извршењем неколико кривичних дела са коруптивним елементом, а које су имале за последицу пад надстрешнице на железничкој станици 1. новембра 2024. године и којом приликом је погинуло 15 људи, а двоје је тешко повређено. Морам да укажем да посебно одељење у Београду поступа у овом предмету, засебно од предмета Вишег јавног тужилаштва у Новом Саду, у којем је подигнута оптужница - рекао је Стефановић.
Како је навео, осумњичена С.К. није извршила преглед конструкције целог објекта станичне зграде у железничкој станици Нови Сад, иако је била дужна да то уради по правилима струке. Овај недостатак је био евидентиран у званичном записнику, с чиме су били упознати и остали чланови комисије.
- Упркос евидентираним недостацима, чланови комисије су одобрили продужење трајања употребе објекта станичне зграде у трајању од највише годину дана. Они су навели да је објекат изведен у складу са пројектом за грађевинску дозволу и пројектом за извођење радова, што није у потпуности исправно - каже Стефановић.
Кршење закона
- Током пробног рада објекта, чланови комисије нису проверавали испуњеност услова за издавање употребне дозволе. Нису доставили извештај о томе инвеститору, чиме су прекршили закон о планирању изградње и одговарајући правилник. Према налазу и мишљењу вештака, чланови комисије су могли визуално уочити знаке лома и повећани угиб на надстрешници пре рушења, што су игнорисали - каже Стефановић.
Пропусти у техничком прегледу објекта су директно повезани са падом надстрешнице, што је довело до смрти 15 особа и тешког повређивања још двоје.
Технички преглед објекта основ за почетак урушавања крила Б
- Технички преглед објекта према закону о планирању изградње и одговарајућем правилнику јесте основ за почетак урушења простора крила Б железничке станице Нови Сад, због чега су пропусти осумњичених са тако извршеним техничким прегледом објекта узрочно-последичној вези са падом надстрешнице. Чланови комисије су, како се сумња, били свесни да услед оваквог несавесног поступања, може наступити тежа повреда права другога, па је таква повреда и наступила, а били су свесни да ће преиначена или лажна исправа, односно извршен технички преглед објекта, бити искоришћена у правном промету - каже Стефановић.
Одговорност менаџерке
С. К. као менаџер за развој и инвестиције у "Инфраструктури железница Србије" од септембра 2020. до новембра 2024., била је одговорна за координацију и праћење пројекта модернизације и реконструкције железнице, те доношење одлука у вези са пројектом.
- Као одговорно лице испред инвеститора, она је достављала извештаје и записнике, као и другу документацију, иако је знала да записник о техничком прегледу од 5. априла 2024. године није урађен у складу са свим прописима и правилима струке, услед чега је одобрен пробни рад објекта зграде железничке станице Нови Сад у трајању најдуже годину дана - каже Стефановић и додаје:
- Затим је, знајући да радови у вестибулу крила Б нису завршени, јер о томе није добила потврду стручног надзора, 12. јула 2024. године донела решење, којим је формирала заједничку комисију за интерни пријем крила Б у железничкој станици Нови Сад са задатком да комисија изврши интерни пријем вестибула крила Б станичне зграде, како би његовим пријемом путницима било омогућено коришћење вестибула крила Б и свих садржаја у њему, на који начин је дошло до пуштања у рад 5. јула 2024. године - наводи Стефановић.
Њено непоступање по прописима и техничким правилима дошло је до пада надстрешнице и погибије 15 лица и тешке повреде још два лица.
- Осумњиченој се на терет стављају кривична дела несавесног рада, злоупотреба службеног положаја и тешко дело против опште сигурности - изјавио је Стефановић.