Glavni tužilac Nenad Stefanović nakon hapšenja menadžerke iz "Infrastrukture Železnica Srbije": Evo za šta je sve osumnjičena
U okviru opsežne istrage o padu nadstrešnice na železničkoj stanici u Novom Sadu, u kojem je 1. novembra 2024. godine tragično stradalo 15 osoba, a dve teško povređene, pripadnici Uprave kriminalističke policije (UKP) uhapsili su menadžerku "Železnica Srbije" sa sedištem u Beogradu.
Istovremeno, u Nišu je u toku hapšenje 13 osoba, među kojima su bliski saradnici bivše gradonačelnice Dragane Sotirovski i drugih visokih funkcionera, osumnjičenih za krivično delo nesavestan rad u službi. Ovim hapšenjima nastavlja se akcija borbe protiv korupcije u Srbiji.
Viši javni tužilac Nenad Stefanović se, nakon novih hapšenja, obratio javnosti.
- Danas je uhapšena S.K., menadžer za razvoj investicija, akcionarstvo i društva infrastruktura železnica Srbije, kao i tri člana komisije za tehnički pregled železničke stanice u Novom Sadu. A u vezi sa izvršenjem nekoliko krivičnih dela sa koruptivnim elementom, a koje su imale za posledicu pad nadstrešnice na železničkoj stanici 1. novembra 2024. godine i kojom prilikom je poginulo 15 ljudi, a dvoje je teško povređeno. Moram da ukažem da posebno odeljenje u Beogradu postupa u ovom predmetu, zasebno od predmeta Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu, u kojem je podignuta optužnica - rekao je Stefanović.
Kako je naveo, osumnjičena S.K. nije izvršila pregled konstrukcije celog objekta stanične zgrade u železničkoj stanici Novi Sad, iako je bila dužna da to uradi po pravilima struke. Ovaj nedostatak je bio evidentiran u zvaničnom zapisniku, s čime su bili upoznati i ostali članovi komisije.
- Uprkos evidentiranim nedostacima, članovi komisije su odobrili produženje trajanja upotrebe objekta stanične zgrade u trajanju od najviše godinu dana. Oni su naveli da je objekat izveden u skladu sa projektom za građevinsku dozvolu i projektom za izvođenje radova, što nije u potpunosti ispravno - kaže Stefanović.
Kršenje zakona
- Tokom probnog rada objekta, članovi komisije nisu proveravali ispunjenost uslova za izdavanje upotrebne dozvole. Nisu dostavili izveštaj o tome investitoru, čime su prekršili zakon o planiranju izgradnje i odgovarajući pravilnik. Prema nalazu i mišljenju veštaka, članovi komisije su mogli vizualno uočiti znake loma i povećani ugib na nadstrešnici pre rušenja, što su ignorisali - kaže Stefanović.
Propusti u tehničkom pregledu objekta su direktno povezani sa padom nadstrešnice, što je dovelo do smrti 15 osoba i teškog povređivanja još dvoje.
Tehnički pregled objekta osnov za početak urušavanja krila B
- Tehnički pregled objekta prema zakonu o planiranju izgradnje i odgovarajućem pravilniku jeste osnov za početak urušenja prostora krila B železničke stanice Novi Sad, zbog čega su propusti osumnjičenih sa tako izvršenim tehničkim pregledom objekta uzročno-posledičnoj vezi sa padom nadstrešnice. Članovi komisije su, kako se sumnja, bili svesni da usled ovakvog nesavesnog postupanja, može nastupiti teža povreda prava drugoga, pa je takva povreda i nastupila, a bili su svesni da će preinačena ili lažna isprava, odnosno izvršen tehnički pregled objekta, biti iskorišćena u pravnom prometu - kaže Stefanović.
Odgovornost menadžerke
S. K. kao menadžer za razvoj i investicije u "Infrastrukturi železnica Srbije" od septembra 2020. do novembra 2024., bila je odgovorna za koordinaciju i praćenje projekta modernizacije i rekonstrukcije železnice, te donošenje odluka u vezi sa projektom.
- Kao odgovorno lice ispred investitora, ona je dostavljala izveštaje i zapisnike, kao i drugu dokumentaciju, iako je znala da zapisnik o tehničkom pregledu od 5. aprila 2024. godine nije urađen u skladu sa svim propisima i pravilima struke, usled čega je odobren probni rad objekta zgrade železničke stanice Novi Sad u trajanju najduže godinu dana - kaže Stefanović i dodaje:
- Zatim je, znajući da radovi u vestibulu krila B nisu završeni, jer o tome nije dobila potvrdu stručnog nadzora, 12. jula 2024. godine donela rešenje, kojim je formirala zajedničku komisiju za interni prijem krila B u železničkoj stanici Novi Sad sa zadatkom da komisija izvrši interni prijem vestibula krila B stanične zgrade, kako bi njegovim prijemom putnicima bilo omogućeno korišćenje vestibula krila B i svih sadržaja u njemu, na koji način je došlo do puštanja u rad 5. jula 2024. godine - navodi Stefanović.
Njeno nepostupanje po propisima i tehničkim pravilima došlo je do pada nadstrešnice i pogibije 15 lica i teške povrede još dva lica.
- Osumnjičenoj se na teret stavljaju krivična dela nesavesnog rada, zloupotreba službenog položaja i teško delo protiv opšte sigurnosti - izjavio je Stefanović.