Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

"УПРАВА ПО МЕРИ СВИХ ГРАЂАНА" Министар Александар Мартиновић за СД: Желим да покажем колико је важно да саслушамо људе

23.10.2023. 10:55
Пише:
Србија Данас
Aleksandar Martinović
Александар Мартиновић / Извор: Фото: МДУЛС

У интервјуу за наш портал, министар државне управе и локалне самоуправе др Александар Мартиновић, осврнуо се на приоритете, реформе, резултате као и даље планове у оквиру Министарства на чијем је челу.

Министар државне управе и локалне самоуправе др Александар Мартиновић је у разговору за наш портал истакао да је врло важно наставити са реформама управе, а све са само једним циљем. А то је да бисмо креирали "Управу по мери свих грађана".

Све реформе, а нарочито сложене као што је реформа јавне управе која је пред нама, захтевају значајна финансијска средства и ефикасно управљање новцем, то је за портал Србија Данас истакао министар Мартиновић.

 Ове године основана је Мрежа школа - Споразум о сарадњи у промоцији и подстицању интерресорног стручног усавршавања у државним и другим органима. Да ли нам можете рећи који су циљеви овог заједничког тела?

- Последњих година интензивно радимо на изградњи кадровског капацитета. Међутим, до сада смо системе стручног усавршавања развијали засебно, према различитим гранама и нивоима власти, на пример – у правосуђу, државној управи или локалној самоуправи. Потписањем Споразума о сарадњи и покретањем Мреже школа, од ове године можемо да идентификујемо заједничке теме и циљне групе, као и да спроводимо програме обука који су заједнички за различите категорије запослених, постављених, именованих или изабраних лица, а који раде и у различитим гранама власти. Мрежу школа видим као центар знања, који ће засигурно да унапреди сарадњу, подржи боље управљање ресурсима и подстакне размену искустава и добре праксе. Драго ми је да је баш Министарство којим руководим покренуло ову иницијативу, коју су подржале институције са вишедеценијском традицијом у овој области, и иза које стоји цела Влада Србије. 

 Министарство државне управе и локалне самоуправе недавно је започело са израдом Нацрта закона о матичном регистру. Шта ће грађанима донети усвајање овог закона, које ће новине бити уведене?

- Службене евиденције представљају основ функционисања и уређења система сваке државе. Њихова потпуност, тачност и ажурност од суштинског је значаја за развој модерне управе. Изменама и допунама Закона о матичним књигама из 2019. године допринели смо повећању ефикасности рада и смањењу трошкова. Нови нормативни оквир у области матичних књига требало би да обезбеди потпуни прелазак на електронски начин рада. Поред свеобухватне дигитализације, идеја је и да се матичне књиге рођених, венчаних и умрлих споје у једну електронску књигу. Напуштање концепта "папирног облика" и вођења три различите књиге допринеће тачности и уједначености евиденција, ефикаснијем раду матичних служби, као и бржем и лакшем остваривању права грађана, чији је интерес у фокусу нашег рада. Такође, досадашња пракса у раду матичара је показала да је одређена питања потребно прецизније регулисати, те ће нови нормативни оквир обухватити и тај део.

Aleksandar Martinović
Александар Мартиновић / Извор: Фото: Танјуг/Зоран Жестић

 
Недавно сте најавили да ће ускоро бити завршена радна верзија текста уредбе о јединственом управном месту. Можете ли нам детаљније објаснити о чему се ради?

- Закон о општем управном поступку увео је појам "јединствено управно место". У оквиру ЈУМ-а органи сарађују како би пружили повезане, једноставне и брзе услуге грађанима и привреди, те како би корисници на најбољи и најекономичнији начин остварили права, обавезе и правне интересе, и то без шетње од шалтера до шалтера. Посебна радна група МДУЛС-, а у чијем раду су учествовали кључни органи и институције, припремила је Предлог уредбе о ближим условима, критеријумима и мерилима за одређивање јединственог управног места, као и начину сарадње надлежних органа у вези са поступањем и обављањем послова на јединственом управном месту. Након завршетка консултативног процеса и спровођења процедуре прибављања мишљења од надлежних министарстава, очекујем усвајање на Влади. Предложеним текстом дали смо допринос у стремљењу да креирамо квалитетно и ефикасно пружање јавних услуга, а које су у потпуности усмерене на остваривање потреба грађана.  

Колико је Србија до сада уложила у отварање јединствених управних места и колико ће оно бити од користи грађанима и привреди?

- Желећи да што пре модернизујемо рад управе на локалу, Министарство је пре шест година започело са давањем подршке за успостављање јединствених управних места. Укупно 345 милиона динара буџетских средстава је до сада уложено у успостављање 55 јединствених управних места на локалу. Од септембра 2019. године до данас отворено је 41, а до краја године очекујемо отварање 14 нових јединствених управних места. Основна идеја увођења ЈУМ-а је да буде спона између грађана и управе, односно контакт тачка за комуникацију. ЈУМ омогућава странкама да одласком на једно место заврше посао који је у делокругу рада више институција чиме се значајно штеди време и новац. Користим прилику да позовем локалну самоуправу да конкурише за финансијска средства у новом циклусу објаве јавног позива Министарства током наредне године.

О значају дигитализације се често говори. Које бисте резултате из делатности министарства на чијем сте челу нарочито истакли?

- Србија је једна од десет земаља у свету које су највише напредовале у дигитализацији јавне управе и развоју електронских сервиса. На листи УН, која позиционира 193 државе, Србија је у рангу земаља са веома високим индексом развоја е-управе. Најбољи резултат остварили смо на листи Светске банке, где је по ГовТех индексу Србија четврта у Европи, а једанаеста у свету, што је чини једним од лидера у технолошкој модернизацији државе. Влада је препознала дигитализацију као важну за конкурентност и бољи квалитет живота грађана, а МДУЛС иницирало недавно усвајање Програма развоја е-управе за период од 2023. до 2025. године са акционим планом за његово спровођење. Овај документ предвиђен је Стратегијом реформе, а његовим прихватањем Влада је наставила да ради на модернизацији јавне управе и услугама које органи пружају грађанима и привреди. Новим Програмом одредили смо да наша управа буде још ефикаснија и усмеренија на кориснике, као и да органи већи број услуга пружају онлајн. Верујем да ћемо остваривањем циљева новог Програма, Србија додатно оснажити своју лидерску позицију у дигитализацији. Морам рећи и да је портал еУправа недавно забележио више од 2.022.000 еГрађана што је податак којим се поносимо.

Aleksandar Martinović
Александар Мартиновић / Извор: Фото: Танјуг/Сава Радовановић

 
Колико ће "Нови акциони план Програма за реформу система локалне самоуправе" допринети стварању бољег амбијента за живот и рад грађана?

- Програм за реформу система локалне самоуправе у РС за период од 2021. до 2025. године једини је документ јавне политике којим се планира стратешки развој ове области. Наша локална самоуправа мора својим деловањем да унапређује квалитет живота грађана. Нови Акциони план за спровођење Програма за локал, за период од 2024. до 2025. године, који интензивно припремамо, обухватиће дефинисане мере и активности чија реализација ће допринети побољшању правног и организационог оквира, те ефикасности и модернизацији функционисања система локалне самоуправе. Циљ је и унапређење транспарентности и партиципативности, како грађана у управљању јавним пословима, тако и локалних власти у дефинисању јавних политика и прописа, затим унапређење капацитета институција и службеника, као и боље пружање услуга грађанима и привреди на локалном нивоу.   

Колико је портал е-Консултације утицао да грађани буду више укључени у процесу доношења јавних политика?

- Портал еКонсултације покренут је као иновативни механизам за партиципативно доношење одлука. Циљ је био да грађанима пружимо додатну могућност да се укључе и изнесу своје мишљење о значајним питањима. Омогућили смо им да електронским путем, на лакши, бржи и јефтинији начин учествују у изради прописа и јавних политика. Ово је нарочито важно јер се раније учешће јавности одвијало углавном кроз механизме као што су округли столови или прикупљање коментара и сугестија путем редовне поште, што је значило додатни утрошак времена и материјалних ресурса. Сада грађани, представници привреде и цивилног друштва могу са било ког места, чак и од своје куће, да се укључе у процес креирања закона или стратегије. У МДУЛС-у нарочито смо поносни на постојање посебне секције на овом порталу која је посвећена учешћу Србије у међународној иницијативи „Партнерство за отворену управу“. Као национални координатор, почев од 2012. године, Министарство је учинило много у правцу “отварања управе ка грађанима” креирајући боље услове за развој грађанске партиципације и чинећи јавну управу још транспарентнијом и одговорнијом према грађанима. 

Србија је једна од ретких земаља која има уређен бирачки списак, који се готово свакодневно ажурира. Сматрате ли то једним од највећих достигнућа Министарства на чијем сте челу и колико је уређени бирачки списак важан за унапређење демократских процеса у земљи?

- Тако је. У Србији се бирачки списак, који је основни предуслов за одржавање регуларних и демократских избора, води на савремен начин као електронска база података, и то на основу јединствене методологије, што доприноси његовој тачности и ажурности. Захваљујући сталном унапређењу и електронском повезивању можемо сматрати да је бирачки списак једна од најажурнијих база у земљи. Много рада је уложено да бисмо то постигли. Од 2012. године постоји обавеза да органи који воде службену евиденцију чији подаци утичу на потпуност, тачност и благовременост вођења бирачког списка, морају да достављају те податке електронским путем. Тако МУП доставља податке о пребивалишту, боравишту или држављанству грађана, док је између Регистра матичних књига и Јединственог бирачког списка успостављена размена информација које се односе на чињеницу смрти, промене презимена након склапања брака, као и других релевантних податка. Такође, пре месец дана покренули смо нову електронску услугу на порталу еУправа и грађани могу једноставно, посредством овог сервиса, са било којег места где имају приступ интернету да поднесу захтев за упис/промену података у бирачком списку, а решење им се доставља у е-сандуче.

Aleksandar Martinović
Александар Мартиновић / Извор: Фото: Танјуг/Небојша Раус

 
Према Вашем мишљењу, који би били најзначајнији резултати реформи, посматрано из угла грађана и привредника?

- Поносан сам на чињеницу да се број корисника, као и нових и реализованих услуга на порталу еУправа повећава из године у годину. Подсетио бих и на то да су резултати постигнути кроз дигитализацију имали огроман утицај на то да нам живот буде олакшан током ковид епидемије. Недавно смо обележили шест година од покретања чувеног е-ЗУП-а, софтвера за размену података између органа, а који је данас Сервисна магистрала органа - "електронски поштар" који ефикасно шаље документе између органа јавне управе и тако спречава да грађани буду курири администрације. Размењено је више од 170 милиона података. Додатно, захваљујући реформи, грађани су од органа примили три милиона аката у е-сандуче, а десет милиона пута нису морали да иду у банку или пошту да плате таксе за услуге МУП-а или порез на промет возила. Све то обавили су онлајн платним картицама, односно електронским или мобилним банкарством. Један од примера успешно спроведене реформе јесте сервис е-Беба, као и поступак уписа детета у основну школу због којег су родитељи морали бар четири пута да оду до неког од шалтера, а данас се све то аутоматски завршава. Процена је да смо модернизацијом уштедели грађанима 350 милиона сати чекања у редовима. Такође, посебну пажњу реформа је посветила поједностављењу поступака за бизнис, тако да је до сада оптимизовано скоро 400 процедура за пословање, а укинут је 21 поступак, што је резултирало годишњом уштедом за привреду од 32 милиона евра. 

 Шта би могли да буду приоритети у реформи јавне управе која је пред нама?

- Полазећи од резултата које смо до сада остварили врло је важно да наставимо реформу како бисмо креирали "Управу по мери свих наших грађана". Тај континуитет требало би да буде заснован на ефикасној и доследној имплементацији стратешког оквира, развијеној сарадњи и координацији унутар система јавне управе, као и сарадњи са заинтересованим странама, а нарочито са грађанима. Пружање услуга остаје високо позиционирано у нашој агенди. Настављамо са отварањем ЈУМ-ова. Како су локалне самоуправе прва адреса за све потребе и проблеме грађана, МДУЛС предано ради на дефинисању нових реформских мера чијом имплементацијом ће бити унапређен систем локалне самоуправе у нашој земљи. Важно је и да пратимо савремене трендове и да уводимо новитете, па бих међу приоритете сврстао развој система управљачке одговорности и делегирања овлашћења, управљање квалитетом, као и даљу реформу јавних политика. Као важне кораке видим и наставак професионализације, запошљавање компетентног кадра, али и привлачење младих и високообразованих, као и промоцију јавне управе као пожељног послодавца, у чему већ бележимо резултате кроз Сајам студентске стручне праксе. На крају, све реформе, нарочито сложене као што је наша, захтевају значајна финансијска средства и ефикасно управљање новцем, те је врло важно да наставимо досадашњу реформу јавних финасија, која је део ширег процеса реформе јавне управе.

Aleksandar Martinović
Александар Мартиновић / Извор: Фото: Танјуг/МДУЛС/Катарина Васић

 

Министар Мартиновић подсећа на важност контаката са обичним људима на терену и истиче да је то често најбољи показатељ и водич шта треба радити и на шта се треба фокусирати.

- Као министар државне управе и локалне самоуправе често сам на путу. На лицу места директним увидом могу најбоље да сазнам које су то стварне потребе, односно са којим се потешкоћама суочавају грађани и локална руководства и шта желе да унапреде. Једнако ми је стало до свих делова Србије, од севера до југа и од истока до запада, Севернобанатски и Пчињски, као и Колубарски и Браничевски округ. Исто волим и Чоку, Трговиште, Прешево, Љубовију и Велико Градиште. Од краја јануара до данас посетио сам више од 55 локалних самоуправа. У просеку две до три локалне самоуправе обиђем током седмице. Тиме желим да покажем колико је важно да саслушамо људе и да је улога ресорног Министарства битна у решавању многих изазова. Циљ мојих посета јесте да стекнем увид у стање на локалу. Све што сазнамо кроз непосредни контакт са грађанима или кроз комуникацију са локалним руководством, бележимо и разматрамо. Осим што помажемо у превазилажењу изазова, повезујемо актере чија улога је кључна за тему, јер није све у нашој надлежности, односно најчешће и није. Министарство државне управе и локалне самоуправе важна је карика у успостављању добрих односа између републичког и локалног нивоа и максимално посвећено радимо на томе - закључио је на крају интервјуа за портал Србија Данас Александар Мартиновић.