Возачи погледају дозволу за Б категорију, па се ухвате за главу: Казна до 120.000 динара у Србији ако вас полиција заустави у оваквом возилу
Возачи који са Б категоријом управљају трактором, иако од 2012. године за то морају имати Ф категорију, ризикују озбиљне казне и забрану управљања.
Изменама Закона о безбедности саобраћаја из 2012. године, укинуто је старо правило по којем је Б категорија обухватала и Ф категорију. Од тог тренутка, трактор се не сме возити са Б дозволом, већ искључиво са посебно положеном Ф категоријом.
Иако је ова промена на снази више од деценије, велики број возача у Србији и даље вози тракторе ослањајући се на застарела правила, што их доводи у озбиљан проблем приликом контроле саобраћајне полиције, јер је казна често папрене.
Шта се дешава ако имате Б, а возите трактор без Ф категорије
Ако вас саобраћајна полиција заустави док управљате трактором, а у вашој возачкој дозволи није уписана Ф категорија, закон то третира као управљање возилом без одговарајуће категорије.
У пракси, то значи да возач нема право да буде за воланом тог возила, без обзира на то што поседује Б или чак Ц категорију. Полицију занима искључиво оно што пише у дозволи, а не ранија правила или лична уверења возача.
Које су казне за вожњу трактора са Б категоријом, али без Ф
Управљање трактором без Ф категорије спада у тешке саобраћајне прекршаје, јер се сматра да возач нема дозволу за врсту возила којом управља. Санкције могу да укључе:
-
високу новчану казну,
-
казнене поене,
-
забрану управљања моторним возилима,
-
а у тежим случајевима и строже мере прописане законом.
Судови и полиција у овим ситуацијама не праве разлику између возача који нема ниједну дозволу и оног који има Б, али нема одговарајућу категорију за возило којим управља.
Шта каже Закон о безбедности саобраћаја на путевима?
Према Закону о безбедности саобраћаја на путевима ("Сл. гласник РС", бр. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 - одлука УС, 55/2014, 96/2015 - др. закон, 9/2016 - одлука УС, 24/2018, 41/2018, 41/2018 - др. закон, 87/2018 и 23/2019), члану 279, полицијски службеник ће привремено искључити возача из саобраћаја ако:
- Нема возачку дозволу за категорију возила којим управља, односно ако управља возилом након истека рока важења возачке дозволе, односно пробне дозволе.
Према члану 330 истог закона, казном затвора од најмање 15 дана или новчаном казном од 100.000 динара до 120.000 динара казниће се за прекршај возач или лице које:
- Управља моторним возилом, а нема издату возачку дозволу ни за једну категорију моторних возила, односно нема издату возачку дозволу након одузимања исте због несавесног и непрописног начина управљања возилом.
Најчешћа грешка: "Имам Б, возим трактор годинама"
Један од најчешћих изговора који се чују на терену јесте да возачи "годинама возе трактор са Б категоријом". Међутим, навика није исто што и право. Од 2012. године важи ново правило и свако ко после тог датума није положио Ф категорију, вози нелегално.
Проблем додатно настаје јер многи возачи никада нису проверили полеђину своје возачке дозволе, где су јасно означене важеће категорије. Тек када их полиција заустави, схватају да им Ф категорија није уписана.
Подсећање за возаче: Б и трактор више не иду заједно
Важно је поновити да Б категорија од 2012. године не важи за тракторе, без изузетака. Једини сигуран начин да се избегну казне јесте да возач:
-
провери које категорије су му уписане у дозволи,
-
положи Ф категорију ако управља трактором,
-
не ослања се на застарела правила или туђа искуства.
У саобраћају важи само оно што је уписано у возачкој дозволи, а не оно што је некада важило.
Како се полаже за Ф категорију
Полагање за Ф категорију разликује се у зависности од тога да ли кандидат већ поседује возачку дозволу. Ако нема ниједну дозволу, Ф се полаже као прва категорија и обухвата комплетну теоријску обуку (око 40 часова), затим теоријски испит, као и практичну обуку на трактору (најмање 20 часова) и практични испит. Тек након положених оба дела издаје се дозвола са уписаном Ф категоријом.
Ако кандидат већ има Б или Ц категорију, поступак је скраћен, али Ф се и даље не добија аутоматски. У том случају полаже се теоријски испит из прописа и пролази краћа практична обука на трактору (најчешће минимум 7 часова), након чега следи практични испит. Тек тада се Ф категорија уписује у возачку дозволу, што је једини доказ да возач сме да управља трактором.