Хрвати похвалили Србију и то због "РАФАЛА"! Бесни због њиховог уговора са Французима поручују: "Наши суседи су паметније поступили"
Из Хрватске ретко кад стижу похвале на рачун Србије, али и то се десило, и то због нових борбених авиона "рафала" које је Србија купила од Француске.
Како се чује у тамошњој јавности, 2028. године, када у Србију стигну први од укупно 12 авиона из Француске, те летелице ће бити знатно корисније од половних "рафала" које је Хрватска већ набавила.
Српска куповина нових "рафала" изазвала је негодовање хрватских званичника који су почетком године тражили од Француске службено појашњење о томе јер, како су оценили, није уобичајено да "твој стратешки партнер прода војне авионе земљи с којом, рецимо тако, имаш геостратешке неспоразуме".
У међувремену, пролетос је у Хрватску стигао и последњи од укупно 12 наручених половних француских "рафала", и од тада се у Загребу још више анализира да ли је направљен прави потез у односу на оно што је урадила Србија и размишља о надоградњи купљених летелица.
"Ођедном су на површину испливали сви проблеми"
Хрватски војни аналитичар Игор Табак је у ауторском тексту за "Јутарњи лист" написао да је нејасна намера потписивања "Писма о намерама о набавци унапређених способности авиона рафала за Хрватско ратно ваздухопловство“ између хрватског министра одбране Анушића и француске министарке одбране Катрин Вотрен. Наиме, иако се још пре неколико година на сва уста тврдило да је хрватски посао око прибављања половних француских борбених авиона "Dassault Рафале Ф3-Р", заједно са опремом и наоружањем, заокружен и вредан око милијарду евра, врло брзо су почели да се јављају додатни трошкови.
- Прво ПДВ и индексација, затим докуп опреме и наоружања, да би се након августа 2024. (и куповине авиона рафала Ф4 за Србију) изненада и у Хрватској почело говорити о свему ономе што до тада није било ни на видику - навео је Табак.
Додао је да "како год да се окрене питање конкретне старости и опремљености хрватских примерака рафала (за које се у мају 2021. тврдило да су „у најновијем стандарду“) одједном су поново испливали на површину сви они проблеми који су се око те политички условљене куповине спомињали од првог дана".
- И поново, након што је на ту врућу тему у Паризу потписано „Писмо о намерама“, тек ће се морати конкретно видети колико би могла да кошта та авантура модернизације авиона који у Хрватској још нису ни достигли статус оперативне спремности - поручио је Табак.
"Суседи добијају много обимније пакете опреме"
Потом је упоредио хрватску и српску куповину "рафала".
- Наравно, док данас ваздушни простор Хрватске у пракси штите Мађари и Италијани, тек ће се показати да ли је, упркос жељеним модернизацијама, ипак било боље куповати озбиљно коришћене борбене авионе ограничених способности и пакета наоружања, или су ипак паметније поступили наши источни суседи, који су од почетка платили знатно више, али зато добијају много обимније пакете опреме на новим авионима са радикално дужим корисним летним ресурсом - закључио је Табак у тексту.
Хрватска 12 половних "Рафала" платила 999 милиона евра
- Хрватска је 2021. године потписала уговор с Француском о куповини 12 половних француских борбених авиона "рафала"
- Вредност уговора је 999 милиона евра
- Свих 12 авиона испоручено је у периоду од априла 2024. до априла 2025. године
- Оно што је интересантно је да на хрватским авионима још нису примећени сензори оптоелектронског система ОСФ и система за противелектронска дејства СПЕЦТРА. То наравно никако не мора значити да летелице тренутно немају СПЕЦТРА-у и да у будућности неће имати ОСФ систем - навео је својевремено о хрватским "рафалима" портал "Танго Six".
Наведено је и да је планирано да се почетна оперативна способност Хрватског ратног ваздухопловства на "рафалима" постигне крајем ове године. До тада, помоћ у контроли хрватског ваздушног простора пружају Мађарска и Италија, што је и започето 1. децембра 2024. након приземљења хрватских МиГ-ова 21.
Србија купила 12 нових "рафала" за цену од 100 до 120 милиона долара по авиону
- Када је реч о новим "рафалима" које је Србија купила, први авион ће према најавама бити испоруче 2028. године
- Све летелице ће бити испоручене две године касније
Постоје различити извештаји о цени “рафала” и крећу се између 100 и 120 милиона долара по комаду у најосновнијој конфигурацији
"Танго Six" је оценио да ће "рафали" заменити "МИГ 29".
- Садашњи ловци МиГ-29, колико год да су прилично добро модернизовани, имају свој век трајања због старости њихове структуре, односно целокупног авиона. И они могу да остану у служби негде до 2035-2037. године, зависи како који. И онда је пре неколико година почела баш прича о набавци вишенаменских борбених авиона "рафал", који су генерација изнад МиГ-ова које тренутно имамо. Они су много способни, не могу се поредити по квалитету - навели су у "Танго Six"-u.
Шта су "рафали"
- "Рафал" је француски двомоторни, вишенаменски борбени авион који је дизајнирао и направила копанија Дасо Авијасјон (Dassault Авиатион).
- Опремљени су широким спектром наоружања
- Намењени су за обављање мисија које захтевају превласт у ваздуху, ваздушно извиђање, копнену подршку, дубински удар, противбродски удар и нуклеарно одвраћање
- "Рафал“ је као вишенаменски борбени авион у Француској заменио ловце, ловце бомбардере/извиђаче "мираж Ф1", јуришне авионе "јагуар", палубне ловце-пресретаче Ф-8 "крусејдер", палубне ловце-бомбардере "супер етандар", ловце-бомбардере "мираж-2000Д"...
Србија Данас/Блиц