Ауто-пут Бар – Бољаре у бројкама: Све о највећем инфраструктурном пројекту у историји Црне Горе
Црногорски ауто-пут А-1 „Бар – Бољаре“ пројектован је као око 165 км дуг коридор који спаја луку Бар са границом са Србијом и српским А2, те у перспективи са Јадранско-јонским ауто-путем.
Деоница Смоковац–Матешево (≈41 км) је у саобраћају од 2022, а следећи корак је Матешево–Андријевица, потом Андријевица–Бољаре и јужни крак ка Бару. Доносимо преглед деоница, дужина, пројектоване брзине, статуса радова, рокова и очекиваног утицаја на економију, туризам и логистику Црне Горе.
Ауто-пут А-1 Бар–Бољаре пројектован је као главна кичма црногорског саобраћаја, коридор север–југ који треба да повеже Луку Бар с Подгорицом, севером земље и граничним прелазом Бољаре ка Србији, уз перспективно укључење на Јадранско-јонски ауто-пут на јужној страни.
Тренутно је у саобраћају деоница Смоковац–Матешево, дуга око 41 километар, отворена 2022. године. Реч је о најзахтевнијем инжењерском сегменту пројекта, обележеном мостом “Морачица” и низом тунела и вијадуката. Ограничење је 100 км/х, ниже у тунелима и на посебно захтевним деоницама.
Укупна дужина целог коридора процењује се на око 165 километара, а преостале фазе су распоређене у неколико целина. Следећа у линији је деоница Матешево–Андријевица, за коју се спроводе припреме и уговарање; потом следи Андријевица–Бољаре, која је у планској документацији, те јужни крак и спојне секције према Бару и Јадранско-јонском коридору, укључујући решења обилазница и чворишта око Подгорице и Созине.
Спој са Јадранско-јонском деоницом – промена плана
Нови Просторни план до 2040. помера концепт Јадранско-јонског ауто-пута у Црној Гори.
Уместо ранијег решења које је из подгоричког подручја водило преко Тузи ка Божају и граници с Албанијом, план сада предвиђа да се Јадранско-јонски „сретне“ с А-1 Бар–Бољаре у рејону Добрске Жупе/Градац (Црмница) и да заједнички коридор иде до Бара.
Од Бара се Јадранско-јонски одваја преко улцињског подручја и излази на границу с Албанијом код Сукобина, дакле јужно од Скадарског језера.
Истим документом, деоница Смоковац–Тузи–Божај спуштена је рангом на брзу саобраћајницу (Б3), док је заједничка деоница Добрска Жупа–Бар дефинисана као приоритетна веза која штити подручје Националног парка Скадарско језеро и јача функцију Луке Бар.
Сврха пројекта
Економска логика пројекта је јасна: директније и брже повезивање Луке Бар са Србијом и средњом Европом скраћује транзитна времена и трошкове, јача конкурентност луке и подстиче интермодални транспорт.
Туристички ефекат огледа се у бржем и безбеднијем протоку између севера и обале, продужењу сезоне и отварању простора за нове инвестиције у планинским и граничним општинама.
Пројекат истовремено учвршћује саобраћајну ос Јадран–Подгорица–Београд и доноси бољу интеграцију са будућим Јадранско-јонским ауто-путем.
Саобраћајна безбедност и екологија такође добијају: мање ризичних тачака и уједначенији проток могу смањити број удеса и емисије по возилу, уз услов квалитетног управљања саобраћајем.
Са фискалне стране, реч је о капитално захтевном подухвату који се најчешће фазира кроз комбинацију државног финансирања и међународних извора (ИФИ), с краткорочним подстицајем грађевинском БДП-у и дугорочним мултипликатором кроз логистику, туризам и нова улагања.
Укупно, А-1 треба да позиционира Црну Гору као незаобилазан транзитни чвор између Јадрана, Западног Балкана и ЕУ коридора.
Србија Данас/Investitor.me