Auto-put Bar – Boljare u brojkama: Sve o najvećem infrastrukturnom projektu u istoriji Crne Gore
Crnogorski auto-put A-1 „Bar – Boljare“ projektovan je kao oko 165 km dug koridor koji spaja luku Bar sa granicom sa Srbijom i srpskim A2, te u perspektivi sa Jadransko-jonskim auto-putem.
Deonica Smokovac–Mateševo (≈41 km) je u saobraćaju od 2022, a sledeći korak je Mateševo–Andrijevica, potom Andrijevica–Boljare i južni krak ka Baru. Donosimo pregled deonica, dužina, projektovane brzine, statusa radova, rokova i očekivanog uticaja na ekonomiju, turizam i logistiku Crne Gore.
Auto-put A-1 Bar–Boljare projektovan je kao glavna kičma crnogorskog saobraćaja, koridor sever–jug koji treba da poveže Luku Bar s Podgoricom, severom zemlje i graničnim prelazom Boljare ka Srbiji, uz perspektivno uključenje na Jadransko-jonski auto-put na južnoj strani.
Trenutno je u saobraćaju deonica Smokovac–Mateševo, duga oko 41 kilometar, otvorena 2022. godine. Reč je o najzahtevnijem inženjerskom segmentu projekta, obeleženom mostom “Moračica” i nizom tunela i vijadukata. Ograničenje je 100 km/h, niže u tunelima i na posebno zahtevnim deonicama.
Ukupna dužina celog koridora procenjuje se na oko 165 kilometara, a preostale faze su raspoređene u nekoliko celina. Sledeća u liniji je deonica Mateševo–Andrijevica, za koju se sprovode pripreme i ugovaranje; potom sledi Andrijevica–Boljare, koja je u planskoj dokumentaciji, te južni krak i spojne sekcije prema Baru i Jadransko-jonskom koridoru, uključujući rešenja obilaznica i čvorišta oko Podgorice i Sozine.
Spoj sa Jadransko-jonskom deonicom – promena plana
Novi Prostorni plan do 2040. pomera koncept Jadransko-jonskog auto-puta u Crnoj Gori.
Umesto ranijeg rešenja koje je iz podgoričkog područja vodilo preko Tuzi ka Božaju i granici s Albanijom, plan sada predviđa da se Jadransko-jonski „sretne“ s A-1 Bar–Boljare u rejonu Dobrske Župe/Gradac (Crmnica) i da zajednički koridor ide do Bara.
Od Bara se Jadransko-jonski odvaja preko ulcinjskog područja i izlazi na granicu s Albanijom kod Sukobina, dakle južno od Skadarskog jezera.
Istim dokumentom, deonica Smokovac–Tuzi–Božaj spuštena je rangom na brzu saobraćajnicu (B3), dok je zajednička deonica Dobrska Župa–Bar definisana kao prioritetna veza koja štiti područje Nacionalnog parka Skadarsko jezero i jača funkciju Luke Bar.
Svrha projekta
Ekonomska logika projekta je jasna: direktnije i brže povezivanje Luke Bar sa Srbijom i srednjom Evropom skraćuje tranzitna vremena i troškove, jača konkurentnost luke i podstiče intermodalni transport.
Turistički efekat ogleda se u bržem i bezbednijem protoku između severa i obale, produženju sezone i otvaranju prostora za nove investicije u planinskim i graničnim opštinama.
Projekat istovremeno učvršćuje saobraćajnu os Jadran–Podgorica–Beograd i donosi bolju integraciju sa budućim Jadransko-jonskim auto-putem.
Saobraćajna bezbednost i ekologija takođe dobijaju: manje rizičnih tačaka i ujednačeniji protok mogu smanjiti broj udesa i emisije po vozilu, uz uslov kvalitetnog upravljanja saobraćajem.
Sa fiskalne strane, reč je o kapitalno zahtevnom poduhvatu koji se najčešće fazira kroz kombinaciju državnog finansiranja i međunarodnih izvora (IFI), s kratkoročnim podsticajem građevinskom BDP-u i dugoročnim multiplikatorom kroz logistiku, turizam i nova ulaganja.
Ukupno, A-1 treba da pozicionira Crnu Goru kao nezaobilazan tranzitni čvor između Jadrana, Zapadnog Balkana i EU koridora.
Srbija Danas/Investitor.me