Црна Гора покреће мегапројекат: Јадранско-јонски ауто-пут и мост на Бојани мењају мапу региона
Црна Гора приводи крају израду идејних решења за Јадранско-јонски ауто-пут, док пројекат моста на реци Бојани улази у нову фазу, након што је Албанија већ завршила главни пројекат. Ово је за портал Банкар саопштено из Министарства саобраћаја, уз потврду да су оба пројекта међу инфраструктурним приоритетима државе.
Усвајањем Просторног плана Црне Горе до 2040. године испуњен је основни предуслов за реализацију наведеног пројекта, поручују из Министарства саобраћаја. Такође, истичу да је Влада Црне Горе уврстила Јадранско-јонски ауто-пут у пет развојних коридора, при чему овај путни правац представља приоритет, поред изградње ауто-пута Бар–Бољаре.
„У складу са наведеним, интензивно се ради на припреми пројектне документације и очекујемо да идејна решења за целу трасу Јадранско-јонског ауто-пута буду завршена до краја ове године. Паралелно са завршетком идејних решења ради се на изради идејних пројеката, након чега ће се утврдити начин и динамика изградње”, наводе из ресора.
Подсећају да су Влада Црне Горе и Савет министара Републике Албаније потписали Споразум о изградњи међудржавног моста преко реке Бојане/Буне, који је Скупштина Црне Горе законом потврдила 7. марта 2024. године.
"Нисмо упознати са таквом одлуком Владе Републике Албаније"
Албанска страна је завршила главни пројекат изградње моста. Усвајањем Просторног плана Црне Горе до 2040. године створени су услови за израду техничке документације за приступну саобраћајницу са црногорске стране и почетак реализације овог пројекта”, поручују из Министарства саобраћаја.
На тврдње у албанским медијима да је њихова влада пројекат наводно уклонила са листе приоритета, из Министарства наводе: "Нисмо упознати са таквом одлуком Владе Републике Албаније."
Споразумом је дефинисано да ће се трошкови изградње моста делити тако што ће свака страна финансирати 50% укупних трошкова изградње, надзора и других услуга повезаних са реализацијом пројекта.
-Вредност пројекта за изградњу моста биће регулисана посебним уговором (протоколом о имплементацији) и одредиће се након избора најповољније понуде. Црногорска страна је предвидела средства у капиталном буџету за 2025. годину за ове трошкове - истичу.
У Министарству саобраћаја наглашавају да мост на Бојани, као и изградња Јадранско-јонског ауто-пута, имају вишеструки значај за Црну Гору, како у туризму и привреди, тако и за интеграцију Црне Горе у европску транспортну мрежу.
-Јадранско-јонски ауто-пут је делом планиране Транс-европске транспортне мреже (ТЕН-Т), чиме Црна Гора добија директну везу са главним европским саобраћајним правцима. Овај коридор повезује Италију, Словенију, Хрватску, Црну Гору, Албанију и Грчку, повезујући приморске и континенталне дестинације Јадранско-јонског региона и омогућавајући лакши приступ туристима из региона и ЕУ - навели су из Министарства за Банкар.
Мост на Бојани скраћује пут између две обале са 70 км на свега неколико километара, чиме се отвара директна веза између Велике плаже и албанског приморја. Овим се омогућава лакши приступ туристима, локалним становницима и малим предузећима с обе стране границе.
-Бржа и сигурнија саобраћајна веза олакшава проток робе, смањује трошкове транспорта и повећава конкурентност домаћих производа, а основни је предуслов за привлачење страних инвестиција - закључују из Министарства саобраћаја.
Изградња Јадранско-јонског ауто-пута, као једног од најважнијих регионалних инфраструктурних пројеката, деценијама је у фокусу влада земаља Западног Балкана и Европске уније. Овај путни правац део је шире визије стварања модерног, интегрисаног саобраћајног коридора који би повезао Италију, Словенију, Хрватску, Црну Гору, Албанију и Грчку, чиме би се обезбедила бржа комуникација између централне и југоисточне Европе и додатно унапредила мобилност људи и робе у Јадранско-јонском региону.