Crna Gora pokreće megaprojekat: Jadransko-jonski auto-put i most na Bojani menjaju mapu regiona
Crna Gora privodi kraju izradu idejnih rešenja za Jadransko-jonski auto-put, dok projekat mosta na reci Bojani ulazi u novu fazu, nakon što je Albanija već završila glavni projekat. Ovo je za portal Bankar saopšteno iz Ministarstva saobraćaja, uz potvrdu da su oba projekta među infrastrukturnim prioritetima države.
Usvajanjem Prostornog plana Crne Gore do 2040. godine ispunjen je osnovni preduslov za realizaciju navedenog projekta, poručuju iz Ministarstva saobraćaja. Takođe, ističu da je Vlada Crne Gore uvrstila Jadransko-jonski auto-put u pet razvojnih koridora, pri čemu ovaj putni pravac predstavlja prioritet, pored izgradnje auto-puta Bar–Boljare.
„U skladu sa navedenim, intenzivno se radi na pripremi projektne dokumentacije i očekujemo da idejna rešenja za celu trasu Jadransko-jonskog auto-puta budu završena do kraja ove godine. Paralelno sa završetkom idejnih rešenja radi se na izradi idejnih projekata, nakon čega će se utvrditi način i dinamika izgradnje”, navode iz resora.
Podsećaju da su Vlada Crne Gore i Savet ministara Republike Albanije potpisali Sporazum o izgradnji međudržavnog mosta preko reke Bojane/Bune, koji je Skupština Crne Gore zakonom potvrdila 7. marta 2024. godine.
"Nismo upoznati sa takvom odlukom Vlade Republike Albanije"
Albanska strana je završila glavni projekat izgradnje mosta. Usvajanjem Prostornog plana Crne Gore do 2040. godine stvoreni su uslovi za izradu tehničke dokumentacije za pristupnu saobraćajnicu sa crnogorske strane i početak realizacije ovog projekta”, poručuju iz Ministarstva saobraćaja.
Na tvrdnje u albanskim medijima da je njihova vlada projekat navodno uklonila sa liste prioriteta, iz Ministarstva navode: "Nismo upoznati sa takvom odlukom Vlade Republike Albanije."
Sporazumom je definisano da će se troškovi izgradnje mosta deliti tako što će svaka strana finansirati 50% ukupnih troškova izgradnje, nadzora i drugih usluga povezanih sa realizacijom projekta.
-Vrednost projekta za izgradnju mosta biće regulisana posebnim ugovorom (protokolom o implementaciji) i odrediće se nakon izbora najpovoljnije ponude. Crnogorska strana je predvidela sredstva u kapitalnom budžetu za 2025. godinu za ove troškove - ističu.
U Ministarstvu saobraćaja naglašavaju da most na Bojani, kao i izgradnja Jadransko-jonskog auto-puta, imaju višestruki značaj za Crnu Goru, kako u turizmu i privredi, tako i za integraciju Crne Gore u evropsku transportnu mrežu.
-Jadransko-jonski auto-put je delom planirane Trans-evropske transportne mreže (TEN-T), čime Crna Gora dobija direktnu vezu sa glavnim evropskim saobraćajnim pravcima. Ovaj koridor povezuje Italiju, Sloveniju, Hrvatsku, Crnu Goru, Albaniju i Grčku, povezujući primorske i kontinentalne destinacije Jadransko-jonskog regiona i omogućavajući lakši pristup turistima iz regiona i EU - naveli su iz Ministarstva za Bankar.
Most na Bojani skraćuje put između dve obale sa 70 km na svega nekoliko kilometara, čime se otvara direktna veza između Velike plaže i albanskog primorja. Ovim se omogućava lakši pristup turistima, lokalnim stanovnicima i malim preduzećima s obe strane granice.
-Brža i sigurnija saobraćajna veza olakšava protok robe, smanjuje troškove transporta i povećava konkurentnost domaćih proizvoda, a osnovni je preduslov za privlačenje stranih investicija - zaključuju iz Ministarstva saobraćaja.
Izgradnja Jadransko-jonskog auto-puta, kao jednog od najvažnijih regionalnih infrastrukturnih projekata, decenijama je u fokusu vlada zemalja Zapadnog Balkana i Evropske unije. Ovaj putni pravac deo je šire vizije stvaranja modernog, integrisanog saobraćajnog koridora koji bi povezao Italiju, Sloveniju, Hrvatsku, Crnu Goru, Albaniju i Grčku, čime bi se obezbedila brža komunikacija između centralne i jugoistočne Evrope i dodatno unapredila mobilnost ljudi i robe u Jadransko-jonskom regionu.