"Авион Урсуле фон дер Лајен није остао без ГПС сигнала" Директно оптужили Русију, а сада стижу нове шок тврдње - Шта се десило на небу изнад Балкана?
Flightradar је на друштвеним мрежама демантовао извештаје о квару ГПС система авиона којим је председница Европске комисије Урсула фон дер Лајен путовала у Бугарску.
- Лет на којем је била Урсула фон дер Лајен одашиљао је сигнал доброг квалитета од полетања до слетања - објављено је на X-u.
Flightradar се осврнуо и на извештаје да је авион провео око сат времена у ваздуху пре слетања, наводећи да је лет трајао 1 сат и 57 минута, у односу на првотно планираних 1 сат и 48 минута.
Раније је британски лист Финанциал Тимес објавио да је дошло до квара навигационог система када је авион с челницом Европске Комисије слетео у Бугарску.
Према писању листа, пилоти су морали да користе папирне карте како би слетели на аеродром у Пловдиву.
Према речима представнице Европске комисије Ариане Подесте, бугарске су власти инцидент назвале "ометањем од стране Руске Федерације", али је додала да Бугарска није доставила доказе.
Три анонимна званичника упозната с инцидентом рекла су за Финанциал Тимес да се сумња на руско ометање сигнала.
Русија је оштро демантовала било какву умешаност. Портпарол Кремља Дмитриј Песков кратко је и јасно одбацио наводе у изјави за Финанциал Тимес.
- Ваше информације су нетачне - поручио је Песков.
Бугарски контролори потврдили инцидент
- Цело подручје око аеродрома остало је без ГПС-а -рекао је један од званичника.
Авион је више од сат времена кружио изнад Пловдива, након чега је пилот одлучио да слети без електронских помагала, ослањајући се на аналогне карте.
Несумњиво се радило о ометању", додао је извор за ФТ.
Бугарска служба за контролу ваздушног саобраћаја потврдила је инцидент.
- Од фебруара 2022. бележимо значајан пораст случајева ометања и недавно лажирања ГПС сигнала. Та ометања нарушавају тачан пријем сигнала и узрокују оперативне потешкоће за авионе и системе на земљи - навели су у саопштењу.
Оваква ометања ГПС-а, позната као "jamming" и "споофинг", традиционално су користиле војне и обавештајне службе за заштиту осетљивих локација. Међутим, последњих година, како истичу европске владе, Русија их све чешће употребљава како би реметила и цивилни живот.
Упозорава се да би пораст таквих напада могао изазвати озбиљну несрећу јер се комерцијалним авионима на тај начин "одузима вид". Број случајева ометања ГПС-а значајно је порастао у балтичким државама и источној Европи, посебное у подручјима близу руских граница.