Бивши пилот Игњатовић о паду авиона Аир Индиа: Истакао моменат који би могао бити кључан за истрагу
Авионске несреће, иако ретке, готово увек покрећу питање о улози људског фактора у ланцу догађаја који доводе до трагедије.
Пилот у пензији Стеван Игњатовић оценио је данас да је људски фактор један од разлога због ког се путнички авиона "Боинг 787-8 Дримлајнер" компаније Аир Индиа, неколико минута након полетања јуче срушио у Ахмедабаду у Индији, и пао на зграду хостела за лекаре у кампусу болнице.
Игњатовић је за Танјуг рекао да се на снимку пада авиона који траје 15ак секунди може видети да авион после полетања има извучен стајни трап, али да му је комплетна конфигурација крила чиста, што значи да се не виде ни предкрилца ни закрилца, односно уређаји који се користе у фази полетања за повећање аеродинамички силе узгона површине крила да би мотори који раде на максималној снази успели да подигну авион.
- На снимку се лепо види тренутак када авион почиње да креће ка земљи из фазе пењања са стајним трапом, авион почиње да тоне, што значи да је у том тренутку та конфигурација на крилу увучена. У нормалној процедури за време полетања прва команда пилота свом асистенту је 'геар уп', точкови горе - објаснио је пилот.
Игњатовић је рекао да на основу свог знања и искуства закључује да је у овом случају дошло до грешке људског фактора, зато што је тај авион са тим моторима предвиђен да остане у фаздуху чак и у случају да му откаже један мотор, и додао да је скоро немогућа вероватноћа да су му отказала оба мотора и да је остао без снаге.
- Верујем да ће црна кутија то и да покаже, једина забуна код мене је то што су објавили да се неко из кабине огласио порука 'mayday'. Та порука је контроли лета дала знак да је авион у великој опасности. Шта може да буде разлог те велике опасности је енигма, али се надам да ће се то открити током истраге - поручио је он.
На питање колико је времена потребно по проналаску и отварању црне кутије да се добију праве информације о томе како је дошло до несреће, Игњатовић је рекао да ће анализа ове несреће трајати минимум шест месеци од проналаска црне кутије, зато што је потребно да се провери, утврди и докаже стотине елемената.
Како је навео, црна кутија треба да извади из авиона, односе у Америку код произвођача тог авиона, а након тога да се формира комисија која ће отворити и урадити анализу те црне кутије.
- Када се буду пронашла црна кутија прво треба видети у ком је стању с обзиром на ону количину експлозије и ватре. Ја мислим да оне нису оштећене јер сам видео једну слику где је реп авиона у конструкцији зграде на коју је авион пао. Реалну слику ћемо имати тек након шест месеци - изјавио је Игњатовић.
Танјуг