ИСКОПАН "ЗМИЈСКИ ШТАП"! НЕВЕРОВАТНО ОТКРИЋЕ: Стар је више од 4.000 година, служио за древни ритуал (ФОТО)

30.06.2021. 14:14
Србија Данас/Курир
arheologija
археологија / Извор: Фото: Shutterstock

Артефакт датира из времена много пре писаних извора

Финска и угарска култура веровала је да шамани могу да се претворе у змије. Међутим, тачна улога ретке праисторијске реликвије пронађене у близини језера у Финској збуњује научнике. Да ли је реч о статуи, вотивном дару, алатки за пецање?

Доктор специјалиста саветује: СИГУРАН НАЧИН да избегнете стомачне тегобе на путовањима!

ШТА БИ БИЛО ДА СУ РУСИ ПОТОПИЛИ БРИТАНСКИ РАЗАРАЧ? Путин открио колико је Трећи светски рат био близу

ЗЕЛЕНСКИ ЈЕ САМО МАРИОНЕТА? Путин објаснио зашто је сваки разговор са украјинским лидером узалудан (ВИДЕО)

Дрвени штап у облику змије стар неких 4.400 година пронађен је на неолитском локалитету у близини језера на југозападу Финске. Штап дуг 53 центиметра и пречника око 2,5 цм, направљен је од једног комада дрвета.

- Видела сам много невероватних ствари током истраживања, али ме је ова фигурина оставила без текста - рекла је археолог Сату Коивисто са Универзитета Турку која је вођа тима на локалитету Јарвенсуо где је фигура пронађена.

- Фигурина је врло натуралистичка и подсећа на змију која гамиже - навели су археолози у студији објављеној у журналу Антиквити.

Соња Хукантаивал, истраживач нордијског фолклора са Турку академије, која није учествовала у студији, подсетила је на утицај змија у религијама и магијским обредима нордијских култура.

- Рекла бих да је реч о отровници, по облику главе и тела - објаснила је она.

Тачна улога реликвије и даље није стопостотно утврђена. Штап је можда био украс, шаманова палица, вотивни дар а можда и алатка за пецање будући да је језеро било једно од омиљених места рибара у праисторији.

Археолози су навели да им је тренутно прва хипотеза да је рећ о артефакту коришћеном у верским обредима.

Змије имају много симболичног значења у финско-угарској и космологији Саамија и веровало се да шамани могу да се претворе у змије. Саамији живе на северу Скандинавије и Русији, док се финско-угарски језици говоре у Скандинавији и источној Европи.

Међутим, артефакт датира из времена много пре писаних извора па није могуће са сигурношћу тврдити да су змије и тада имале иста симболична значења.

Стручњаци који нису учествовали у истраживању рекли су ЛајвСајенсу да је могуће да је штап био вотивни дар. Чињеница да је пронађен у мочварном тлу око језера иде у прилог идеји да је реч о дару а не случајно изгубљеном предмету, сматра Кристина Манерма, професор одељења култура са Универзитета Хелсинки.

Манерма је подсетила да је реткост што је штап очуван јер кисело тло не погодује дрвеним предметима.

Откриће може да буде важно и за модерне Саамије, сматра Френсис Џој, истраживач са Лапонског универитета.

- Ако је предмет повезан са древним прецима Саамија, онда би он могао да да на значају тврдњама Саамија да су у праисторији насељавали предео јужне Финске - сматра Џој и подсећа да су Саамији годинама трпели дискриминацију и критике због борбе за своја права.