Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ДИРЕКТНИ СУДАР ДВА БОИНГА 747! Ово је досад најтежа авионска несрећа - Погинуле су 583 особе (ВИДЕО)

27.03.2023. 10:14
Пише:
Србија Данас
sudar aviona
судар авиона / Извор: Фото: Youtube/Printscreen/Wonder

Највећи грех пилота ветерана, узрокован нестрпљењем или лошом комуникацијом, био је полетање без одобрења с торња.

На данашњи дан 1977. године два Боинга 747 сударила су се на писти обавијеној маглом на аеродрому Тенерифе (некад се звао Лос Родеос) у Шпанији. Ради се о досад најтежој авионској несрећи. Погинуле су 583 особе.

Све је почело експлозијом на аеродрому Гран Канарија у Шпанији. Због овог догађаја неколико летова је преусмерено на аеродром Тенерифе, укључујући и авионе КЛМ-а (лет 4805) и Пан Ама (лет 1736).

Као резултат густе магле, одсуства радара, лоше комуникације између торња и авиона, вероватно и грешке пилота два Боинга 747 су се сударила на земљи, што је резултирало с 583 жртве, свих 248 људи из КЛМ-а и 335 особа из Пан Ама. У авиону Пан Ама преживела је 61 особа.

ТОТАЛНИ КОЛАПС У НЕМАЧКОЈ! Возови не саобраћају, јавни превоз стао, не раде вртићи: "Овај штрајк је питање опстанка"

ТОТАЛНИ КОЛАПС У НЕМАЧКОЈ! Возови не саобраћају, јавни превоз стао, не раде вртићи: "Овај штрајк је питање опстанка"

ХОРОР У НАШЕМ КОМШИЛУКУ! Убијен радник телевизије, нападачи покушали да упадну у просторије

ХОРОР У НАШЕМ КОМШИЛУКУ! Убијен радник телевизије, нападачи покушали да упадну у просторије

ШЕСТ ДЕВОЈЧИЦА ОД 1 ДО 18 ГОДИНА ПОГИНУЛЕ У СТРАВИЧНОЈ НЕСРЕЋИ! Две особе повређене, а ово је мистерија која буни све (ВИДЕО)

ШЕСТ ДЕВОЈЧИЦА ОД 1 ДО 18 ГОДИНА ПОГИНУЛЕ У СТРАВИЧНОЈ НЕСРЕЋИ! Две особе повређене, а ово је мистерија која буни све (ВИДЕО)

Како је дошло до несреће?

Тог је дана милитантна сепаратистичка скупина поставила малу бомбу у ваздушној луци Лас Палмас на Гран Канарији, због чега је та зрачна лука затворена па је ваздушни саобраћај преусмерен на много мању зрачну луку Лос Родеос на Тенерифима.

С узлетном пистом у Лос Родеосу пуном авиона, презапослени контролори почели су да усмеравају долазне летове на рулне стазе које служе за кретање авиона по аеродрому и које су пресецале главну писту. Оба Боинга, и Пан Ам 1736 који је полетео у Лос Ангелесу и КЛМ 4805 послати су на рулне стазе.

Пилот КЛМ-а Џејкоб Велдхузен ван Зантен је искористио прилику да напуни свој авион горивом, што је трајало око 35 минута. Чим је точење горива завршено, упалио је моторе. Пан Амом је управљао Паул Грубс.

Ван Зантен је био искусни пилот који је у задње време обучавао младе пилоте за службу те је ређе летео. Већину времена проводио је на симулаторима. Како су писали страни медији, био је толико популаран и фотогеничан да га је фирма користила као портпарола и чак у својим маркетиншким материјалима.

Оба пилота била су нестрпљива да крену, писао је Wired, а посебно Грубс који је већ летео осам сати и био је уморан.

Магла је стварала проблеме

У покушају да помакну Пан Ам 1736 с главне писте, контролори су наредили Грубсу да скрене на рулну стазу 3. Време је било све горе, Грубс није био упознат с Лос Родеосом и имао је проблема с лоцирањем тачне рулне стазе при смањеној видљивости.

Ван Зантен, у КЛМ-у 4805, сам је маневрисао према полетању. Био је свестан Пан Амовог авиона, али није имао визуални контакт. Тражио је дозволу за полетање и речено му је да буде спреман. Не зна се да ли је погрешно чуо упутство или је поруку игнорисао, али Ван Зантен је наставио полетање.

Оно што није знао је то да је Пан Ам 1736 рулао пистом равно према њему, још увек тражећи додељену рулну стазу.

sudar aviona
судар авиона / Извор: Фото: Youtube/Printscreen/Wonder

Како је откривено касније на снимку из кокпита, први официр Пан Ама Роберт Браг уочио је светла КЛМ-овог авиона кроз маглу и вриснуо Грубсу, који је покушао да скрене Пан Амов авион с писте. Али било је прекасно.

Судар с пуним гасом

КЛМ 4805 је пуним гасом ударио у други Пан Амов авион. Од силине удара одлетео је 30 метара у висину па се стровалио на писту и експлодирао.

Пан Ам 1736 такође је плануо и распао се на неколико делова. Већина преживелих из тог авиона седела је испред десног крила.

Свих 248 људи у КЛМ-у 4805 је погинуло. На Пан Аму 1736, 335 особа је погинуло, а седам од 16 чланова посаде лета, заједно с два запослена фирме и 61 путником, преживело је. Девет путника је касније умрло од повреда.

Пилот Грубс није био међу преживелима.

Упркос разним факторима који су довели до катастрофе, службена истрага сву је кривицу приписала Ван Зантену. Највећи грех пилота ветерана, узрокован нестрпљењем или лошом комуникацијом, био је полетање без одобрења с торња.

Да је Ван Зантен чекао, никада се не би догодила несрећа, писао је Wired.