clear sky
15°C
28.04.2024.
Beograd
eur
117.1527
usd
109.2537
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

DIREKTNI SUDAR DVA BOINGA 747! Ovo je dosad najteža avionska nesreća - Poginule su 583 osobe (VIDEO)

27.03.2023. 10:14
Piše:
Srbija Danas
sudar aviona
sudar aviona / Izvor: Foto: Youtube/Printscreen/Wonder

Najveći greh pilota veterana, uzrokovan nestrpljenjem ili lošom komunikacijom, bio je poletanje bez odobrenja s tornja.

Na današnji dan 1977. godine dva Boinga 747 sudarila su se na pisti obavijenoj maglom na aerodromu Tenerife (nekad se zvao Los Rodeos) u Španiji. Radi se o dosad najtežoj avionskoj nesreći. Poginule su 583 osobe.

Sve je počelo eksplozijom na aerodromu Gran Kanarija u Španiji. Zbog ovog događaja nekoliko letova je preusmereno na aerodrom Tenerife, uključujući i avione KLM-a (let 4805) i Pan Ama (let 1736).

Kao rezultat guste magle, odsustva radara, loše komunikacije između tornja i aviona, verovatno i greške pilota dva Boinga 747 su se sudarila na zemlji, što je rezultiralo s 583 žrtve, svih 248 ljudi iz KLM-a i 335 osoba iz Pan Ama. U avionu Pan Ama preživela je 61 osoba.

TOTALNI KOLAPS U NEMAČKOJ! Vozovi ne saobraćaju, javni prevoz stao, ne rade vrtići: "Ovaj štrajk je pitanje opstanka"

TOTALNI KOLAPS U NEMAČKOJ! Vozovi ne saobraćaju, javni prevoz stao, ne rade vrtići: "Ovaj štrajk je pitanje opstanka"

HOROR U NAŠEM KOMŠILUKU! Ubijen radnik televizije, napadači pokušali da upadnu u prostorije

HOROR U NAŠEM KOMŠILUKU! Ubijen radnik televizije, napadači pokušali da upadnu u prostorije

ŠEST DEVOJČICA OD 1 DO 18 GODINA POGINULE U STRAVIČNOJ NESREĆI! Dve osobe povređene, a ovo je misterija koja buni sve (VIDEO)

ŠEST DEVOJČICA OD 1 DO 18 GODINA POGINULE U STRAVIČNOJ NESREĆI! Dve osobe povređene, a ovo je misterija koja buni sve (VIDEO)

Kako je došlo do nesreće?

Tog je dana militantna separatistička skupina postavila malu bombu u vazdušnoj luci Las Palmas na Gran Kanariji, zbog čega je ta zračna luka zatvorena pa je vazdušni saobraćaj preusmeren na mnogo manju zračnu luku Los Rodeos na Tenerifima.

S uzletnom pistom u Los Rodeosu punom aviona, prezaposleni kontrolori počeli su da usmeravaju dolazne letove na rulne staze koje služe za kretanje aviona po aerodromu i koje su presecale glavnu pistu. Oba Boinga, i Pan Am 1736 koji je poleteo u Los Angelesu i KLM 4805 poslati su na rulne staze.

Pilot KLM-a Džejkob Veldhuzen van Zanten je iskoristio priliku da napuni svoj avion gorivom, što je trajalo oko 35 minuta. Čim je točenje goriva završeno, upalio je motore. Pan Amom je upravljao Paul Grubs.

Van Zanten je bio iskusni pilot koji je u zadnje vreme obučavao mlade pilote za službu te je ređe leteo. Većinu vremena provodio je na simulatorima. Kako su pisali strani mediji, bio je toliko popularan i fotogeničan da ga je firma koristila kao portparola i čak u svojim marketinškim materijalima.

Oba pilota bila su nestrpljiva da krenu, pisao je Wired, a posebno Grubs koji je već leteo osam sati i bio je umoran.

Magla je stvarala probleme

U pokušaju da pomaknu Pan Am 1736 s glavne piste, kontrolori su naredili Grubsu da skrene na rulnu stazu 3. Vreme je bilo sve gore, Grubs nije bio upoznat s Los Rodeosom i imao je problema s lociranjem tačne rulne staze pri smanjenoj vidljivosti.

Van Zanten, u KLM-u 4805, sam je manevrisao prema poletanju. Bio je svestan Pan Amovog aviona, ali nije imao vizualni kontakt. Tražio je dozvolu za poletanje i rečeno mu je da bude spreman. Ne zna se da li je pogrešno čuo uputstvo ili je poruku ignorisao, ali Van Zanten je nastavio poletanje.

Ono što nije znao je to da je Pan Am 1736 rulao pistom ravno prema njemu, još uvek tražeći dodeljenu rulnu stazu.

sudar aviona
sudar aviona / Izvor: Foto: Youtube/Printscreen/Wonder

Kako je otkriveno kasnije na snimku iz kokpita, prvi oficir Pan Ama Robert Brag uočio je svetla KLM-ovog aviona kroz maglu i vrisnuo Grubsu, koji je pokušao da skrene Pan Amov avion s piste. Ali bilo je prekasno.

Sudar s punim gasom

KLM 4805 je punim gasom udario u drugi Pan Amov avion. Od siline udara odleteo je 30 metara u visinu pa se strovalio na pistu i eksplodirao.

Pan Am 1736 takođe je planuo i raspao se na nekoliko delova. Većina preživelih iz tog aviona sedela je ispred desnog krila.

Svih 248 ljudi u KLM-u 4805 je poginulo. Na Pan Amu 1736, 335 osoba je poginulo, a sedam od 16 članova posade leta, zajedno s dva zaposlena firme i 61 putnikom, preživelo je. Devet putnika je kasnije umrlo od povreda.

Pilot Grubs nije bio među preživelima.

Uprkos raznim faktorima koji su doveli do katastrofe, službena istraga svu je krivicu pripisala Van Zantenu. Najveći greh pilota veterana, uzrokovan nestrpljenjem ili lošom komunikacijom, bio je poletanje bez odobrenja s tornja.

Da je Van Zanten čekao, nikada se ne bi dogodila nesreća, pisao je Wired.