НАУЧНИЦИ СЕ НАШЛИ У ЧУДУ ЗБОГ ПОТЕЗА КИТА: Још много тога морају да науче о морским дивовима

25.09.2020. 13:50
Србија Данас
Kitovi
Китови / Извор: Профимедиа

Роне и на дубини од три километра ловећи лигње и рибе

Биолози су остали запањени након што је кљунасти кит са једним удахом провео скоро четири сата дубински ронећи. Неочекивано посматрање показало је научницима да имају још много тога да науче о овим китовима средње величине.

АЈКУЛА МУ ОДГРИЗЛА РАМЕ ЧИМ ЈЕ ЗАРОНИО: Трудница скоком у воду спасила мужа од немани

ЗАПАЊУЈУЋЕ ОТКРИЋЕ НА АНТАРКТИКУ! Научници километрима испод површине океана открили нешто шокантно (ВИДЕО)

КИНЕСКИ ЕЛ ЧАПО ПОНОВО НА СЛОБОДИ: Филмско бекство из затвора, цео свет у шоку! (ФОТО/ВИДЕО)

Научници са Универзитета Ђук и Истраживачког удружења "Каскадија" забележили су невероватан зарон током истраживања спроведеног код обале Северне Каролине 2017. године. Кљунасти кит са ознаком "ЗцТаг066" направио је два рекордна зарона оба пута остајући скоро три сата под водом након удисања ваздуха на површини. Недељу дана касније кит је надмашио сам себе задржавши дах три сата и 42 минута.

- Испрва нисмо веровали јер су китови сисари, а било који сисар да проведе толико под водом чинило се да је просто невероватно - каже за портал "Гизмодо" главни аутор истраживања и биолог са Универзитета Ђук Никола Квик.

Рекордни зарон десио се током петогодишње студије током које су Квик и његове колеге мериле време које је потребно кљунастим китовима у њиховим дубинским потрагама за храном.

Китови роне и до дубине од три километра ловећи лигње и рибе.

Нажалост, два бележења рекордних зарона морала су да буду изузета из примарног истраживања, јер су се десила 17 и 24 дана након изложености морнаричком једносатном сонарном сигналу.

Могуће је да је сонар утицао на његову уобичајену праксу роњења.

Ипак, научници истичу да су ова два екстремна зарона најбољи показатељи колико заиста ова врста китова може да проведе под водом уз један удисај.

На почетку студије, чији су налази објављени у "Журналу експерименталне биологије", стручњаци су проценили да би китови могли да проведу највише 33 минута током дубинских зарона, након чега би морали да изроне и удахну ваздух.

Због орки не проводе много времена на површини

Кивјеови кљунасти китови су веома плашљиви јер су развили фасцинантне стратегије избегавање предатора - посебно орки. Због тога је научницима било веома тешко да их означе сателитским одашиљачима.

- Зато што проводе тако мало времена на површини било је потребно да море буде мирно и да искусни посматрачи трагају за њима. Просечно проведу око два минута на површини па качење одашиљача тражи посвећену посаду и покретљив чамац - објашњава Квик.

Успели су да означе 23 кита и прате их од 2014. до 2018. године.

Укупно су забележили више од 3.600 зарона, а просечно су под водом проводили 59 минута. Најкраћи зарон износио је 33 минута.