Стравична трагедија у којој је усред ноћи нестало 239 људи 2014. године и даље шокира свет: "Лаку ноћ" су последње речи пилота пре нестанка
Лет авиона Малезија Ерлајнс МХ370 полетио је из Куала Лумпура ка Пекингу у раним сатима 8. марта 2014. године, а мање од сат времена касније нестао је са цивилних радара. Последња порука из кокпита "Лаку ноћ, Малезијски три седам нула“, убрзо је постала симбол једне од највећих ваздухопловних мистерија. У наредним сатима, авион је скренуо са планиране руте, летео још више од седам сати, а затим нестао негде изнад Индијског океана, што је покренуло најскупљу и најопсежнију међународну потрагу у историји авијације.
Више од једанаест година након нестанка, лет Малезија Ерлајнс МХ370 остаје једна од највећих мистерија савремене авијације. Упркос опсежним међународним потрагама, десетинама теорија и анализама стручњака, кључни одговори о томе шта се догодило са авионом и његових 239 путника и чланова посаде и даље измичу јавности. Сваки пронађени фрагмент авиона само је продубио питања, док је недостатак главних делова олупине и црних кутија оставио простор за нагађања и контроверзе.
И дан данас, овај случај стоји на граници између чињеница и теорија завере, фасцинирајући и збуњујући истражитеље, породице жртава и милионе људи широм света.
Последње речи пилота: "Лаку ноћ..."
Малезија Ерлајнс лет МХ370 полетео је из Куала Лумпура 8. марта 2014. у 00:41 по локалном времену, са 227 путника и 12 чланова посаде, авионом Боинг 777‑200ЕР регистрованим као 9М‑МРО. Брзо после полетања, капетан Захарие Ахмад Схах послао је поруку контроли лета: "Лаку ноћ, Малезијски три седам нула", што је била последња потврђена комуникација са кокпитом, непосредно пре него што је транспондер угашен и авион нестао са цивилних радара, пише Ројтерс.
Истрага је показала да је транспондер искључен ручно, а војни радари регистровали су нагли заокрет ка западу, лет изнад Малезије и наставак пута ка Андаманском мору у Индијском океану. Сателитски сигнали које је детектовао "Инмарсат" показују да је лет трајао до 08:11 по малезијском времену, што значи да је авион летео још око седам и по сати после нестанка са радара. Фрагмент крила (флаперон) пронађен 2015. године на обали острва "Рéунион" био је први и кључни доказ да се лет завршио у Индијском океану.
Истрага која отвара простор за теорије завере
Званични извештај Аустралијске агенције за сигурност у саобраћају (АТСБ) из 2018. године јасно указује на то да су системи авиона МХ370 намерно, ручно искључени, што је изазвало његов нестанак са цивилних радара. Иако су пронађени докази о свесној интервенцији у контролним системима, истрага није успела да идентификује ко је то урадио нити који су били мотиви, остављајући простор бројним теоријама. Извештај наводи да "докази указују на то да су системи авиона били свесно искључени, а курс промењен", али без могућности идентификације починиоца".
Овакви закључци довели су до разних спекулација, а међу њима је и званична процена бившег аустралијског премијера Тонија Абота који је у интервјуу истакао да је његов утисак да су власти од самог почетка сматрале да је до трагедије дошло услед "убиства и самоубиства које је извршио пилот". Ова тврдња додатно је подстакла дебату о људском фактору у нестанку авиона.
На корак до црних кутија
Током потраге за МХ370, аустралијски брод "Оцеан Схиелд" је 6. априла 2014. године детектовао два понављајућа ултразвучна сигнала на фреквенцији око 33 кХз. Један је трајао чак 2 сата и 20 минута, а други 13 минута, што је оцењено као "најперспективнији траг до тада" у потрагу за црним кутијама авиона.
Стручњаци из области ваздухопловства, попут Дејвида Сусија, бившег инспектора америчке ФАА, упозоравају на важност објективне и темељне анализе свих доступних података. Суси је нагласио да "у истрази несреће кључно је изложити све могуће теорије и потом их упоредити са чињеницама како би се утврдило шта се заиста догодило".
Међутим, директор АТСБ-а, Питер Фоли, изнео је и опрезну оцену, истичући сложеност ситуације. Иако су неки сигнали указивали на могућност да је авион на крају лета био под контролом, он наглашава да "ако је авион био под контролом на крају лета, та контрола није била ефикасна, јер је лет завршио у океану, под околностима које нису типичне за планирано слетање".
Теорије завере и спекулације
Због недоследности и контрадикторностима у истрази, као и одсуству кључних доказа, од почетка су се шириле бројне теорије завере које су често преплавиле медијски простор. Међу њима је једна од најзаступљенијих тврдњи да је авион преусмерен ка америчкој војној бази на острву Диего Гарцио. Међутим, званични извори и анализе демантују ову тезу, истичући да за то не постоје никакви веродостојни докази.
Слично томе, спекулације о томе да је МХ370 слетео или сакривен у Казахстану нису потврђене и представљају још један пример непоузданих информација које су се шириле у јавности. Постоје и теорије које подсећају на научну фантастику, попут тврдњи о " црној рупи која је усисала авион" или другим нереалним феноменима, које немају никакву потпору у званичним и научним истраживањима.
Стручњаци упозоравају да је неопходно разграничити чињенице од спекулација и фокусирати се на проверљиве информације. У том смислу, теоретичар завера често настају као реакција на неизвесност и недостатак јасних одговора, али реална истрага мора бити заснована на чврстим доказима. Ипак, упркос деценијској потрази и бројим напорима, судбина лета МХ370 остаје непозната, а са њом и велика енигма савремене авијације.
Нови трагови и статус потраге
У децембру 2024. малезијска влада договорила је са компанијом "Оцеан Infinity" поновно покретање потраге по принципу „без проналаска – без плаћања“, уз награду од 70 милиона долара ако олупина буде лоцирана, преноси Ројтерс. Министар саобраћаја Ентони Локе том приликом је изјавио да је влада посвећена наставку операције потраге и пружању одговора породицама путника МХ370.
Иако је претрага започела почетком 2025. године, лоши временски услови у Индијском океану довели су до њеног обустављања у априлу, уз план да се настави крајем године када се побољшају услови.
Током више од једанаест година потраге, пронађено је преко 30 фрагмената могућих делова авиона, али само неколико њих је потврђено као припадајући лету МХ370, а кључне компоненте попут трупа и црних кутија остале су неоткривене. Званичници и данас истичу да, без проналаска главног дела олупине, ниједна теорија не може бити коначно потврђена нити одбачена.