Ускоро нова боја на семафору: Овако ће изгледати будућност вожње
Свет какав познајемо ускоро би могао да се промени - семафори више неће имати само три боје.
Научници са Универзитета Северне Каролине предлажу револуцију у саобраћају - увођење четврте боје на семафору, беле, која би означавала да аутономна возила преузимају контролу над раскрсницом. Ова иновација могла би да убрза саобраћај, смањи гужве и повећа безбедност на путевима.
Када помислимо на семафор, сви знамо - црвено значи стани, жуто успори, а зелено крени. Али ускоро би се овом систему могла придружити четврта боја - бела.
Научници са Универзитета Северне Каролине (НЦ Стате) предложили су нови систем семафора који би функционисао заједно са аутономним возилима, како би саобраћај био бржи, безбеднији и ефикаснији.
Шта значи бело светло?
Бело светло би се укључивало када довољан број аутономних возила дође до раскрснице. У том тренутку, паметна возила међусобно комуницирају и координирају пролазак кроз раскрсницу без потребе да се чека промену светла.
Возачи који нису у аутономним возилима само треба да прате возило испред себе, јер оно тачно зна када треба да стане или крене. Када аутономних возила буде мање, систем аутоматски прелази назад на класични режим - црвено, жуто и зелено светло.
Како функционише систем?
Ова технологија се заснива на дистрибуираном рачунарству, које омогућава размену података између аутомобила и семафора у реалном времену.
Поступак изгледа овако:
-
Паметна возила прилазе раскрсници.
-
Семафор препознаје да их има довољно.
-
Активира се бело светло.
-
Аутономна возила координирају пролазак.
-
Класична светла поново се активирају када аутономних возила више нема.
Мање гужви, мање загађења
Истраживања показују да би увођењем беле боје кашњења и гужве на путевима била знатно смањена - чак и када би само 10% возила било аутономно, кашњења би се смањила за око 3%, док би код већине аутономних возила смањење износило чак 94%.
То значи мање стајања, мању потрошњу горива и мање загађење. Возачи би такође имали јасну информацију када је саобраћај под контролом аутономних система, што додатно повећава безбедност.
Где ће се тестирати?
Први тестови биће спроведени у контролисаним зонама, попут лука, где је број пешака мали, а кретање возила предвидиво. Научници наводе да сама боја не мора нужно бити бела - најважније је да буде јасно препознатљива и видљива.
Ово би могло да означи почетак нове ере у саобраћају, где ће људи и паметна возила заједнички управљати раскрсницама, уз помоћ технологије, а не само светлосних сигнала.