Уводе се папрене казне: Саобраћајне камере од сада снимају и оне који се возе сами, примена прописа већ почетком 2026. године
Европска земља има решње за горуће проблеме - саобраћајне гужве и загађење изазвано аутомобилима.
Шпанија уводи прве радаре који детектују број путника у возилу и кажњавају оне који возе сами. Генерална дирекција за саобраћај (ДГТ) потврдила је да ће ови "радари попуњености" ускоро почети да издају казне аутомобилима са само једном особом.
Прве камере биће постављене на ауто-путу А-2,главној саобраћајници између Мадрида и Алкале де Енареса, када почетком 2026. буде отворена нова Бус-ВАО (трака за возила са више путника). Од тог тренутка, свако ко буде ухваћен да сам вози у означеној траци, аутоматски ће бити кажњен.
Подстицај Шпанцима да деле превоз
Најновији потез ДГТ-а део је шире стратегије за решавање једног од највећих саобраћајних проблема у земљи, превише возила у којима седи само возач. Према званичним подацима, у највећим градовима током шпица чак 85 одсто аутомобила има само једну особу. Директор саобраћаја Пере Наваро о томе говори већ месецима.
- Да у сваком ауту имамо по две особе, имали бисмо упола мање возила, упола мању потрошњу горива и упола мање емисија.Наша инфраструктура није пројектована за 50 милиона људи, њени лимити постају очигледни - рекао је раније ове године.
Порука је јасна: шпански путеви су преоптерећени, а дељење вожње више није питање избора. Та филозофија сада прелази у праксу. Нова трака за возила са више путника на А-2 биће у потпуности аутоматски надзирана комбинацијом читача регистарских таблица и камера за детекцију броја путника.
За разлику од старих ВАО трака, више неће бити полицајаца који ручно проверавају, сада технологија преузима.
Како ће систем функционисати
За разлику од класичних издвојених трака, нова ВАО трака на А-2 биће динамична. Лева трака ће током шпица постајати трака за возила са више путника, а ван гужве враћаће се у нормалан режим.
Биће резервисана за возила са најмање две особе, јавни превоз, мотоцикле и хитне службе. Занимљиво је да чак ни возила без емисија (са плавом еколошком ознаком) неће имати протекцију већ ће и она ће морати да имају најмање два путника да би користила ВАО траку.
ДГТ наводи да ће трака бити јасно означена ЛЕД маркерима, новим саобраћајним знацима и динамичким панелима, уз улагање од 3,9 милиона евра.
Према првим визуалима, могла би чак бити обојена у црвено како би била одмах препознатљива.Иако званична технологија још није представљена, очекује се да ће систем користити термалне камере, сличне онима које већ раде на француском аутопуту А-83 између Нанта и Бордоа.
Ове камере мере топлотне трагове у возилу да би утврдиле број путника.
Шта даље очекује шпанске возаче
ДГТ јасно поручује да је ово тек почетак. Ако се пилот пројекат на прилазу Мадриду покаже успешним, радари за контролу попуњености могли би да се прошире и на друге важне саобраћајнице широм Шпаније. Агенција их описује као "флексибилно и јефтино решење" које се лако прилагођава различитим врстама путева.
Истовремено, влада припрема нови Краљевски декрет који би локалним самоуправама омогућио да ограниче улазак у Зоне ниских емисија (ЗБЕ) не само на основу еколошке ознаке возила, већ и броја путника у њему, пише Euroweeklynews.
Извор: Србија Данас/Каматица