ЗЕМЉУ ПОГОДИО ГРАВИТАЦИЈСКИ ТАЛАС СТАР СЕДАМ МИЛИЈАРДИ ГОДИНА: Огласили се инструменти широм света!

03.09.2020. 09:11
Србија Данас/Јутарњи
Crna rupa
Црна рупа / Извор: Профимедиа

Научници кажу да је судар две црне рупе произвео једно јединствено тело масе 142 пута веће од нашег Сунца.

Замислите енергију осам сунаца отпуштену у исти час.

Такав је гравитацијски "шок-талас" који се проширио од највећег засад примећеног спајања две црне рупе, пише BBC.

Сигнал од тог свемирског догађаја путовао је седам милијарди година да стигне до Земље а и даље је био довољно јак да у мају прошле године активира ласерске детекторе у САД-у и у Италији.

ТРАМП ПРЕКИДА ФИНАНСИРАЊЕ "ЗОНА БЕЗАКОЊА": Нема новца за места у којима се дешавају немири

НЕМЦИ СЕ БОРЕ СА КОРОНОМ: У једном дану више од ХИЉАДУ заражених

МОСКВА ИСПЛОВЉАВА КА СИРИЈИ: Најмоћнији руски ратни брод стиже у Медитеран, мета су терористи у Идлибу?

Наука већ дуго зна за постојање и мањих и пуно већих црних рупа. Али ова опсервација представља нову класу тзв. црних рупа средње величине које имају масу од 100 до 1.000 наших Сунца.

Анализа поседње од њих стиже као резултат међународне ЛИГО-ВИРГО сарадње која управља са три система за откривање гравитацијских таласа у Америци и Еуропи.

Ласерски интерферометријски инструменти 'slušaju' вибрације у простор-времену које стварају доиста катаклизмички козмички догађаји - а од 21. маја 2019. све је њих покренуо оштар сигнал у трајању од свега једне десетине секунде.

Компјутерски алгоритам израчунао је да су извор последњи моменти две спиралне црне рупе - једне масе 66 пута веће од нашег Сунца, а друге 85 пута веће.

Удаљеност од овог спајања процењена је на 150 милијарди километара.

- То је невероватно, заиста - каже професор Нелсон Christensen из опсерваторија на Азурној обали у Француској.

- Овај сигнал је путовао седам милијарди година. Значи, тај се догађај догодио на пола постојања нашег свемира и сада је механички помакнуо детекторе овде на Земљи - додаје он.

Колизија два свемирска објекта великих као 85 наших Сунца окупила је многе научнике јер се њихово разумевање о томе како настају црне рупе од умирућих звезда не може ослонити на догађај ових размера.

Звездама ће, кад исцрпе своје нуклеарно гориво, колабирати њихова језгра и настаће црна рупа - ако су довољно велике. Али физички закони који су, претпоставља се, 'на снази' унутар звезда, сугеришу да је настанак црних рупа унутар масе од 65 до 120 пута величине Сунца - немогућ. Умирућа звезда која би могла носити такве објекте, сама би се распала и иза ње не би остало ништа.

Ако су научници у праву, тада је најверојатније објашњење за постојање објекта масе 85 наших Сунца тај да је то резултат једног још већег спајања црних рупа.

А то, верује професор Мартин Hendry са Свеучилишта Glasgow, има импликације на начин како је свемир настао.

- Овде говоримо о хијерархији спајања, могућем путу да се створе све веће и веће црне рупе. Ко зна - можда се ова 142 соларне масе велика црна рупа споји с још већом и онда настану супер огромне црне рупе какве се налазе у средишту галаксија.

О овом открићу писали су часописи Physical Review Letters и Astrophysical Јоурнал Letters.

- Повећавамо осетљивост наших детектора и да - можда бисмо могли имати нову детекцију сваки дан. Имаћемо праву кишу црних рупа. А то је прекрасно јер ћемо о њима научити много више, каже професорка Alessandra Buonanno с Max Планцк инстутута у Потсдаму.

Млада је мислила да ће то бити њен савршен дан, а онда се СРУШИЛА УСРЕД ВЕНЧАЊА, сада се лекари се БОРЕ ЗА ЊЕН ЖИВОТ