few clouds
20°C
15.05.2024.
Beograd
eur
117.1216
usd
108.2155
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

ZNATE LI GDE JE I KADA POSTAVLJEN PRVI SEMAFOR U SRBIJI? Radio je od sedam ujutro do deset sati uveče

10.04.2022. 01:00
Piše:
SrbijaDanas
crveno svetlo na semaforu
crveno svetlo na semaforu / Izvor: Profimedia

Objavljen je i tekst u novinama povodom tog događaja

Danas ne možemo da zamislimo grad koji nema semafor, ne jedan, nego nekoliko. Predstavljaju nam osnovni deo saobraćaja i verovatno niko od nas nije zamišljao ni kako je izgledala vožnja u velikim gradovima kada nije postojao semafor.

SRBIJO UJEDINIMO SE! Luki (14) je HITNO potrebna naša pomoć - rok za novac je drugi put probijen a njemu je sve gore

SRBIJO UJEDINIMO SE! Luki (14) je HITNO potrebna naša pomoć - rok za novac je drugi put probijen a njemu je sve gore

LJUBAVNICA JOJ MUŽEVLJEVU PENZIJU: Beograđanka nije ni slutila da šta će joj se desiti - godinama varana i na "finjaka" opljačkana

LJUBAVNICA JOJ MUŽEVLJEVU PENZIJU: Beograđanka nije ni slutila da šta će joj se desiti - godinama varana i na "finjaka" opljačkana

POTRESNA ISPOVEST JUNAKA SA KOŠARA! Zoran je gledao drugare kako ginu, zavili mu živu ranu: Utonuo sam u mrak (FOTO)

POTRESNA ISPOVEST JUNAKA SA KOŠARA! Zoran je gledao drugare kako ginu, zavili mu živu ranu: Utonuo sam u mrak (FOTO)

Iako ga danas imamo u svim gradovima, malo ko zna gde je postavljen prvi semafor u Srbiji.

Naime, u Srbiju, preciznije u Beograd, prvi semafor postavljen je decembra 1939. godine, čak 15 godina nakon što je postavljen u Berlinu 1924. godine. Nalazio se na raskrsnici ulica Kralja Aleksandra, Kralja Ferdinanda (današnja Ulica Kneza Miloša) i Takovske. Regulisao je saobraćaj od 7 ujutru do 10 uveče, a od 10 do 11 bilo je uključeno samo žuto svetlo.

semafor
semafor / Izvor: Profimedia/ilustracija

Ono što je posebno zanimljivo jeste jedan tekst koji je objavljen u Politici povodom tog događaja, a glasio je ovako:

Prvi automatski svetlosni signali za upravljanje saobraćajem u prestonici

"Ovih dana u Beogradu će se uvesti jedna novina koja je u modernim i velikim gradovima na zapadu odavno u primeni. Na svima uglovima beogradskih ulica, gde je saobraćaj vrlo živ, postaviće se specijalni aparati sa svetlosnim signalima, koji će upravljačima svih vozila davati potrebne znake za nesmetano razvijanje i funkcionisanje saobraćaja u prestonici.

Prvi stubovi sa tehničkim postrojenjima postavljeni su već juče na uglu ulica Kralja Aleksandra i Takovske, kod nove zgrade Poštanske šredionice, gde je saobraćaj brlo živ i pogodan za eksperimente ove vrste.

Na pomenutom uglu postavljena su četiri stuba, svaki na jednom uglu, sa napravama na vrhu, iz kojih će se specijalnim svetlosnim znacima, vidljivim u svako doba, pokazivati u jednom ili drugom smeru, da li je prelaz slobodan ili zabranjen. Samo funkcionisanje ovih aparata biće automatsko, tako da će uvođenjem ove novine i sam saobraćaj biti automatizovan. Naime, u izvesnim razmacima davaće se slobodan prolaz u jednom pravcu, a posle proteklog intervala u drugom.

Nove instalacije na uglu kod Poštanske štedionice zapazili su u toku jučerašnjeg dana mnogi prolaznici. Mnogi koji nisu videli pre ove naprave dugo su ih zagledali, obilazili sa svih strana i raspitivali se čemu te naprave treba da služe. Drugim rečima novi stubovi sa saobraćajnim signalima bili su predmet ineteresovanja mnogih i mnogih prolaznika ulicom Kralja Aleksandra i Takovske.

Aparatima koji će bacati naizmenično, u jednom ili u drugom pravcu, svetlosne znakove, upravljaće se sa jednog mesta, iz Saobraćajne policije. Tako će sa beogradskih raskrsnica biti uklonjeni i mnogi saobraćajci, jer će njihov posao obavljati automatski aparati. Saobraćajci će i kod nas, kao i u drugim zemljama, služiti ubuduće kao neki kontrolori saobraćaja i arbitri prilikom eventualnih nesporazuma i sukoba."