clear sky
6°C
26.04.2024.
Beograd
eur
117.1627
usd
109.3752
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

UZROK pada "super galeba": Šta je zapravo ZAKAZALO KOD KATAPULTIRANJA?

13.04.2018. 20:27
Piše:
Srbija Danas/Blic
Srušen avion Vojske Srbije
Srušen avion Vojske Srbije / Izvor: Foto: YoutubePrintscreen/RTS Sajt - Zvanični kanal
Pilot major Robert Kaloci (48) je poginuo, a pilot major Aleksandar Matić (40) teško je povređen

Kako je moguće da pilot pogine ili doživi teške povrede prilikom katapultiranja - pitanje je koje krije najmanje dva odgovora nakon jezive tragedije kod Kovačice i pada školsko-borbenog aviona "super galeb G4".

Pilot major Robert Kaloci (48) je poginuo, a pilot major Aleksandar Matić (40) teško je povređen, iako su se katapultirali pre nego što je avion udario o zemlju. "Super galeb G4" ima savremena takozvana nulta sedišta sa raketnim motorom, što znači da pilot može iz njega da se katapultira i kada avion stoji na zemlji. Sedište u tom slučaju, kako ističu vojni piloti, leti na visinu od 50 metara, zatim se otvara padobran, koji pilotu omogućava bezbedno prizemljenje. Međutim, bez obzira na to što bi sa takvim sedištima ceo proces katapultiranja trebalo da bude automatizovan, stvari mogu da krenu, nažalost, po zlu. Bez namere da prejudiciraju rezultate istrage uzroka nesreće kod Kovačice, vojni piloti koji su upravljali "super galebom G4" objašnjavaju kako prilikom katapultiranja može doći do tragedije.

- Ako se ima u vidu da, prema rečima očevidaca tragedije kod Kovačice, piloti nisu imali vidljive povrede, moguće je da je zakazao automatizam, da je postojao problem prilikom izbacivanja sedišta, zbog čega se piloti nisu katapultirali na dovoljnu visinu ili se nije otvorio padobran. Pošto se na slikama nakon pada vidi samo jedan, ali ne i drugi padobran. Takođe, uzrok bi mogla da bude i letačka oprema, odnosno antigravitaciono odelo. To vam je kao da na automobilu imate letnje gume, a napolju je sneg. Ustvari, imaš novu, a neadekvatnu opremu. Kada se katapultiraš, raketni motori te izbacuju napolje, i pritom se stvara veliko opterećenje - kažu za vojni piloti.

Antigravitaciono ili anti-G odelo je dodatna odeća za pilota, koja pokriva delove tela ispod srca, i stvaranjem kontrapritiska u komorama odela, u organizmu pilota ograničava nepravilnu preraspodelu krvi u telu, kada je izložen prekomernom dejstvu gravitacione sile (g-ubrzanju) u toku letenja.

Statistika

Analiza katapultiranja u Vojsci Srbije od 1990. go 2010. godine pokazala je da je svaki četvrti od 52 pilota imao teške povrede nakon katapultiranja.

Ipak, kad sva oprema savršeno funkcioniše, moguća je i ljudska greška.

- Ako se izvodi manevar aviona na stranu, ili ako je avion okrenut leđima ka zemlji, moguće je da se pilot, umesto ka nebu, katapultira ka zemlji, što je naročito opasno na malim visinama. Prilikom katapultiranja je vrlo bitan položaj tela, kako stoje ruke, noge - objašnjavaju piloti.

U poslednjih deset godina u Srbiji je palo ukupno osam vojnih aviona, a piloti su se katapultirali u šest nesreća. Nažalost, iskakanje iz aviona nije sačuvalo život čak trojice pilota, dok su se petorica spasla i pritom prošla sa lakšim ili težim povredama.

Uhapšen muškarac zbog ubistva VOĐE DELIJA

- Sama činjenica da vi morate maltene glavom da probijete krov kabine ukazuje na to koja sila deluje na vas prilikom katapultiranja, pogotovo što vas sedište odbacuje čak 50 metara od aviona. Zbog toga praktično nema pilota koji prilikom katapultiranja nije doživeo manju ili veću traumu - kažu vojni piloti.

Vojska će formirati komisiju koja će istražiti uzroke nesreće tako što će analizirati ostatke aviona i uzeti izjave učesnika, od onoga ko je radio tehnički prijem aviona, ko je odobrio trasu leta, do preživelog pilota majora Aleksandra Matića. Kako tvrde analitičari, ne treba očekivati jednostavan odgovor, jer zaključci nisu jednostrani.

Piše:
Srbija Danas/Blic
13.04.2018. 20:27