clear sky
26°C
28.04.2024.
Beograd
eur
117.1527
usd
109.2537
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

Član ekspertskog tima Mitropolije: Sporni zakon ne mora da bude ukinut, može da bude i izmenjen

02.10.2020. 17:55
Piše:
Srbija Danas/Agencije
crna gora
crna gora / Izvor: Profimedia

Tek nakon svođenja Zakona o slobodi veroispovesti na teren prava treba ući u postupak pregovora i zaključenja ugovora između crkve i države

Velibor Marković, član Ekspertskog tima Mitropolije crnogorsko-primorske, rekao je povodom sporenja o budućem statusu Zakona o slobodi veroispovesti da značajan broj odredbi tog akta predstavljaju dobra rešenja, prihvatljiva sa stanovišta primene Ustava i sistemskih zakona u Crnoj Gori, te da on ne mora da bude ukinut, već može da bude i izmenjen.

Kako da uštediš za iPhone 11 Pro?

Kako da uštediš za iPhone 11 Pro?

MILO PREKO POLICIJE ŽELI DA SAČUVA FOTELJU: Prete novoj vlasti da će na ulice da brane one koji su batinali narod

MILO PREKO POLICIJE ŽELI DA SAČUVA FOTELJU: Prete novoj vlasti da će na ulice da brane one koji su batinali narod

SVI ZA VLADU, VLADA ZA SVE: Andrija Mandić progovorio o manjinskoj vlasti u Crnoj Gori

SVI ZA VLADU, VLADA ZA SVE: Andrija Mandić progovorio o manjinskoj vlasti u Crnoj Gori

On je naveo da bi otuda stavljanje van snage navedenog zakona u celosti, bilo necelishodno i nepotrebno, pa i moglo biti protumačeno kao jedan vid revanšizma, osvetoljublja ili čak golog inata prema ranijoj vlasti, što nikako ne bi trebao biti slučaj ni od strane politike, a kamoli pravne struke kao nekog ko neposredno učestvuje u donošenju pravnih akata, kako opštih, tako i pojedinačnih.

Marković je na društvenoj mreži Fejsbuk napisao da su se poslednjih nekoliko dana, čula različita mišljenja o tome kakav treba da bude dalji status aktuelnog Zakona o slobodi veroispovesti ili uverenja i pravnom položaju verskih zajednica, počev od pitanja da li ga treba staviti van snage u celosti putem abrogacije ("abrogatio legis"), zatim da li takva njegova sudbina treba da bude uslov konstituisanja nove Vlade Crne Gore, kao i da li pre donošenja novog zakona crkva treba da zaključi ugovor sa državom.
Naveo je da bez ikakve sumnje sva mišljenja povodom ovih pitanja predstavljaju dobronamerne i legitimne stavove pojedinaca ili grupa.

Što manje "bolnih rezova"

On je međutim naveo da treba imati u vidu da pravni život u svakom društvu i po celokupne društvene odnose, po pravilu treba da se odvija sa što manje "bolnih rezova", uz što više opreza i suptilnosti od strane činilaca vlasti prema stanovništvu.

Dodao je da je tačno da je sada važeći zakon u jednom, i to značajnom delu, na jedan krajnje neustavan i protivno sistemskim zakonima način zadirao u imovinsko-pravne odnose između države i crkve, kao i pogrešno i protivurečno cilju kakav treba da ima, predvideo institut registracije i evidencije (formalno izjednačene sa registracijom) verskih zajednica, ali je činjenica i to da se radi o manje od 50% od ukupnih odredbi postojećeg zakona, što suštinski i pravno-tehnički predstavlja više nego dovoljan argument protiv ukidanja zakona u celosti, već da se kroz njegove izmene i dopune, putem derogacije ("derogatio legis") izbrišu ili pravno koriguju njegove sporne odredbe.

Na taj način, kako je naveo, pojednostavio bi se i ubrzao postupak eliminisanja očigledno neustavnih i diskriminatorskih odredbi tog zakona, za razliku od postupka donošenja novog, koji bi zahtevao dugotrajnu javnu raspravu i učešće većeg broja činilaca, bez objektivnih razloga i potrebe.

Bez obzira na ustavnu odvojenost verskih zajednica od države, propisanu odredbom čl. 14. Ustava Crne Gore, crkva kao subjekt na koji se navedeni zakon najviše i odnosi, itekako ima pravo i obavezu da o prednjem vodi računa, tim pre što je i sama neposredni učesnik i konstituent društvenih odnosa i procesa u državi, naveo je Marković.

Ne sme biti uslovljavanja

Pritom, kako je dodao, bilo kakvo uslovljavanje, pa i sastava nove vlade prethodnim ukidanjem ili izmenama i dopunama navedenog zakona, ne bi bilo objektivno moguće podvesti pod pravnu argumentaciju, niti bi tako nešto vodilo svom cilju, a to je da novi akt bude u potpunosti usklađen sa Ustavom, ostalim zakonima, fakticitetu postojanja tradicionalnih verskih zajednica, i međunarodnim standardima.

Tek nakon svođenja navedenog zakona na teren prava, dakle u "mirne vode", što će se učiniti njegovim kvalitetnim izmenama i dopunama, treba ući u postupak pregovora i zaključenja ugovora između crkve i države, ne i pre toga, kako se naknadno "kao repovi" ne bi vukla otvarala pitanja, koja ne bi smela da budu sporna, a mogla bi da opterećuju taj proces, napisao je Marković.