clear sky
25°C
19.05.2024.
Beograd
eur
117.105
usd
107.8514
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

JOŠ UVEK NIJE ZA STARO GVOŽĐE: FAP iz Đevđelije vodi bitku sa požarima, stiže tamo gde moderne mašine ne mogu (VIDEO)

09.08.2021. 08:08
Piše:
Srbija Danas/Kurir.rs
FAP
FAP / Izvor: Foto: Twitter Printscreen/@Mojsoskata

Severna Makedonija, se osim Grčke, Turske i Italije takođe suočava sa šumskim požarima, zbog čega je angažovan veliki broj vatrogasaca kako iz ove države tako i susednih i nekih evropskih koji su svojom tehnikom i ljudstvom priskočili u pomoć makedonskim kolegama.

Pomoć u između ostalog u ljudstvu i tenici poslali Srbija (helikoptere) i Slovenija koja je poslala ljude i cisterne.

"SVE POŽARIŠNE LINIJE SU PUKLE" GORI BiH: Vatra ponovo preti kućama kod Tomislavgrada

"SVE POŽARIŠNE LINIJE SU PUKLE" GORI BiH: Vatra ponovo preti kućama kod Tomislavgrada

"POMAŽEMO NAŠIM PRIJATEJIMA I SUSEDIMA" Hrvatska poslala dva kanadera da gase požare u BiH

"POMAŽEMO NAŠIM PRIJATEJIMA I SUSEDIMA" Hrvatska poslala dva kanadera da gase požare u BiH

KRITIČNO U SEVERNOJ MAKEDONIJI: Požari ne jenjavaju, najgore u Pehčevu i Berovu

KRITIČNO U SEVERNOJ MAKEDONIJI: Požari ne jenjavaju, najgore u Pehčevu i Berovu

Pažnju javnosti izazvala je neobična vatrogasna cisterna za koju se mililo da je pre nekih 20 do 25 godina završila u dubokoj penziji ili samuje na nekom auto otpadu.

Naime, radi se o vatrogasnoj cisterni montiranoj na kamion marke FAP koji se nekad proizvodio u Priboju. Na snimku koji kruži društvenim mrežama vidi se vatrogasna cisterna FAP 1314 koja učeastvuje u gašnju požara. Snimak je navodno nastao kod Đevđelije.

Stari veteran uprkos novim tipovima vatrogasnih vozila koje su danas u službi makedonskih vatrogasaca se ne predaje. Doduše kao što se na snimku vidi nedostaje i "poneki" deo, ali je zato vodeni top ispravan, kao i cisterna. To je dovoljno da ovaj stari veteran zauzme ravnopravno mesto sa mnogo mlađim vršnjacima i gasi požar.

Što je neko od komentatora lepo rekao za ovog veterana: " To treba da se čuva za brdske požare, gde ne mogu ove sadašnje mašine da stignu. Ovaj ima da se popone i na krov sveta", i bio je u pravu. Svakako jedan od najizdržljivih vatrogasnih vozila.

Braća Makedonci kažu da je najviše posla upravo završio: "baš on, baš taj stari FAP koji je izašao, gde ni jedan drugi kamion nije mogao i poneo je duplo više vode nego svi ostali gradski vatrogasni kamioni"

Bilo je i onih polušaljivih komentara poput kako li je ovaj prošao tehnički?!. Bilo kako bilo stari FAP se ne predaje. Gazi i dalje blizu 40 decenije i gasi požare. Ovo je još jedan od dokaza da je nekadašnja SFRJ itekako pravila izdržljive i robusna namenska teretna vozila. Istina servo volan i udobnost su bili mit, ali to i nije toliko bitno, koliko da odrađuje posao. I radi ga, gasi požare munjevito.

Ove valja dodati da krajem 1970-tih i početkom 1980-tih prošlog veka od Vardara pa do Triglava nije bilo vatrogasne stanice koja nije imala bar po jedan ili dva ovakva FAP-ova kamiona. Nekako bilo ih je najviše po malim mestima.

Uprkos ogormonom napretku tenike, ovaj veteran je odoleo zubu vremenai tehnološkom napretku. I dalje obuzdava vatrenu stihiju. Zbog toga i poštovanje za ovakvu mašinu i to ne običnu, nego FAP mašinu.

Iz istorijata ovog vozila

FAP 1314 je terenski kamion, zasnovan na modelima švajcarsko-austrijske kompanije „Saurer Werke”, namenjen prevozu tereta i vuču priključnih vozila. Vozilo je osmišljeno i razvijeno na osnovu postojećih modela „Saurer-a”, kamionima 4G i 6G koji su se proizvodili u FAP-u od 1953. godine, po njihovoj licenci. FAP 1314 je teretno vozilo nosivosti 13 tona bruto mase, sa šestocilindričnim „FAMOS”, vodom hlađenim dizel motorima snage 130 i 145 konjskih snaga. Serijska proizvodnja je započeta 1962. godine pod oznakom FAP 13, a početkom saradnje FAP-a sa Mercedes-Bencom oznake kamiona postaju četvorocifrene, te je model označen kataloški kao FAP 1313, mada je ta oznaka ubrzo potisnuta sa proizvodnjom poboljšane verzije FAP 1314 sa jačim FF FAMOS-ovim motorom umesto prethodnog F motora. Serijska proizvodnja trajala je sve do 1995. godine. Za više od 40 godina proizvodnje, ovaj kamion je postao zaštitni znak fabrike, kao vozilo neverovatne izdržljivosti, velike prohodnosti i sa niskim procentom kvarova. U početku proizvodnje ovaj model je označavan dvocifreno kao FAP 13, ali je početkom sedamdesetih sa kasnijim uvođenjem četvorocifrene oznake koja je pored broja 13 koji označava ukupnu masu osnovnog automobila u tonama dodata i cifra 13 koja označava snagu motora u desetinama konjskih snaga (130 konjskih snaga FAMOS-ovog motora), te vozilo od tad kataloški označivano kao FAP 1313. U isto vreme javlja se i model FAP 1314 sa jačim motorom koji potiskuje FAP 1313 iz proizvodnje.