clear sky
20°C
30.04.2024.
Beograd
eur
117.1205
usd
109.1422
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

Ovaj grad u Srbiji je metropola naive: A evo šta to znači! (INFOGRAFIK)

01.08.2017. 12:16
Piše:
SrbijaDanas
Galerija naivne umetnosti
Galerija naivne umetnosti / Izvor: Srbija Danas / Saša Džambić

Ovde su rođeni svetski poznati slikari

Opština Kovačica, smeštena u Južnobanatskom okrugu, na 50 kilometara od Beograda i 90 kilometara od Novog Sada smatra se prestonicom srpske naivne umetnosti. U narodu poznatija kao “metropola naïve” Kovačica je izrodila mnoga poznata imena koja su svojim delom doprinela razvoju ovog pravca.

Akademsko društvo za negovanje muzike "Gusle" je PONOS Kikinde!

Među njima su i petorica slikara istog imena - Jan: Garaj, Knjazović, Sokol, Strakušek, Venjarski, zatim Martin Jonaš, Ondrej Pilh, Vladimir Boboš, Zuzana Halupova… Njihova dela, stvarana pretežno u drugoj polovini 20. veka, izložena su u kovačićkim Galerijama naivne umetnosti, rumunske naive, naive u Padini, Galeriji Babka, Spomen kući slikara Martina Jonaša i, naravno, ateljeima slikara.

Ono što karakteriše njihovu umetnost, baš poput drugih stvaralaca naive, jeste prikaz života “prostog naroda”, dakle seljaka i onoga što čini njihovu svakodnevicu - rad na polju. Ali, i pre svega, talenat, koji je, prema tvrdanjama poznavalaca, nenaučiv.

Kovačica, Galerija naivne umetnosti
Kovačica, Galerija naivne umetnosti / Izvor: SD/ilustracija

Upravo istančana čula samoukih umetnika određuju naivu kao segment umetnosti koja ne podleže pravilima, ni dominantnim tokovima umetnosti svoga doba, u ovom slučaju – prethodnog stoleća. Dakle, ona postoji nezavisno od jasno određenih odlika stila, pa, u izolaciji od spoljnih uticaja, dodatno pruža u svojoj raznovrsnosti.

Tako Martin Jonaš slika male glave, a velike šake i stopala seljaka koji su mu poslužili kao inspiracija, dok Zuzana Halupova, na primer, slika odrasle figure dečijih lica, u svakodnevnom obavljanju poljoprvrednih poslova.