few clouds
19°C
27.04.2024.
Beograd
eur
117.1527
usd
109.2537
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

Ne ugrožavajte njihovu BEZBEDNOST! OVO morate da znate ako VOZITE DETE U AUTU

05.02.2021. 10:20
Piše:
Promo
Dete u autu
Dete u autu / Izvor: Shutterstock

Pogrešan izbor i neadekvatna upotreba skoro podjednako opasni kao da dečijeg sedišta uopšte nema

Naš zakon o saobraćaju nalaže da su devojčice i dečaci spremni za samostalno sedenje u automobilu – podrazumeva se uz obavezno vezivanje sigurnosnog pojasa – tek kada postignu težinu od 36 kg ili visinu od 150 cm. Do tada bi trebalo da se prevoze isključivo u auto-sedištu jer se, ako se koristi adekvatno sedište i ukoliko je dete u njemu vezano pravilno, smrtnost u saobraćajnim nezgoda smanjuje za 70%.

Međutim, kako kažu u Agenciji za bezbednost saobraćaja, iako je evidentno da sve više ljudi u Srbiji poštuje ovu odredbu, činjenica je da u našoj zemlji i dalje postoji dosta roditelja koji ne poštuju pravilo o obaveznoj upotrebi dečijih sedišta, ali i onih koji prave pogrešan izbor pri nabavci ovih sedišta ili ih koriste na neadekvatan način.

Prema podacima za 2020. godinu, na teritoriji Republike Srbije, prosek upotrebe zaštitnih za decu do 12 godina iznosi 51,3 odsto, a njihova najveća upotreba zabeležena je na autoputevima.

Kako se ispostavlja, roditelji dece starosti do 3 godine su nešto odgovorniji, pa je upotreba auto-sedišta zabeležena u 62,1 odsto slučajeva. No, kod dece starosti između 4 i 12 godina ovaj procenat je znatno niži i iznosi svega 46 odsto.

- Bez obzira na pozitivan trend upotrebe dečijih auto-sedišta, potrebno je da se uloži dodatni trud kako bi se povećao stepen korišćenja pojaseva i dostigao nivo kako je to u razvijenim zemljama, gde preko 90% putnika u vozilu koristi pojaseve – smatra direktor Agencije za bezbednost saobraćaja, Duško Pešić.

Auto-sedišta pružaju deci zaštitu u slučaju da dođe do saobraćajne nezgode ili naglog kočenja vozila, a kako bi dečije sedište pružilo adekvatnu zaštitu, neophodno je ispuniti tri uslova:

1. da auto-sedište odgovara težini deteta i ispunjava bezbednosni standard

2. da su auto-sedišta ispravno postavljena

3. da je samo dete ispravno vezano u auto-sedištu.

Međutim, prvi uslov često roditeljima predstavlja problem, jer postoje izvesne nejasnoće oko toga kako prepoznati da smo odabrali sedište koje je adekvatno za našeg mališana, a istovremeno i bezbedno.

Kao što je već rečeno, auto-sedište se bira prema težini deteta. Što se tiče bezbednosnog standarda, on podrazumeva da bi sedište trebalo da da bude homologovano, odnosno da na sebi ima narandžastu nalepnicu sa oznakom E.

Takođe, mnogim novopečenim roditeljima nije najjasnije u kom položaju bi trebalo da bude postavljeno sedište za njihovu bebu, odnosno na koju stranu ga okrenuti.

- Dete starosti do 15 meseci treba prevoziti u auto-sedištu okrenutom suprotno od smera vožnje. Iako zakon dozvoljava da se postavi na suvozačkom mestu, naša preporuka je da se ovo auto-sedište ipak postavi na zadnje sedište automobila. Ukoliko se dete prevozi na prednjem suvozačkom mestu, obavezno isključiti vazdušni jastuk – napominju u Agenciji za bezbednost saobraćaja.

Za dete je idealno da se što duže prevozi u “suprotnom” smeru, a najranije bi smelo da se prebaci u “normalno” auto-sedište tek kad napuni minimum 15 meseci, ima najmanje 10 kg i može samostalno da hoda.

- Auto-sedišta okrenuta u smeru vožnje montiraju se uvek na zadnjem sedištu. Dete u auto-sedištu ne smemo vezivati obučeno u perjanoj jakni ili skafanderu. U tom slučaju, ne mogu se čvrsto stegnuti kaiševi auto-sedišta – upozoravaju iz Agencije.

Besplatna obuka za roditelje i podela besplatnih sedišta
U proteklih pet godina Agencija za bezbednost saobraćaja direktno je obezbedila oko 3.000 dečijih auto-sedišta, a u saradnji sa lokalnim samoupravama, obezbeđeno je još oko 35.000 sedišta koja su besplatno podeljena roditeljima.

Pored toga što stimuliše lokalne samouprave da podele sedišta, Agencija insistira da se uz podelu sedišta obavezno organizuje i obuka za roditelje o pravilnom izboru i korišćenju dečijih auto-sedišta.

- Obuka obuhvata upoznavanje sa rizicima koje nosi neupotreba ili nepravilna upotreba dečijih autosedišta i demonstraciju pravilnog korišćenja. Pored sedišta i obuke na licu mesta, roditelji dobiju i brošuru sa detaljnim informacijama – ističu u Agenciji.