Četvrtak 22. feb 2024.
kafa, šolja

Prvo SKAČE PRITISAK - Evo šta se dešava u organizmu kada PRETERATE sa KOFEINOM, neće vam se svideti

Foto: Shutterstock
Količina konzumiranog kofeina, vremenski okvir i stanje organizma osobe koja konzumira kofein igraju ulogu. Postoje velike varijacije u tome koliko su ljudi osetljivi i koliko brzo mogu da neželjeno odreaguju. Ukoliko je kafa i prečesto na vašem meniju u toku dana onda očekujte da će uticati na san, a mogu se javiti i pojačana želudačna kiselina, slabije pamćenje i anksioznost.

Kofein je najčešće korišćeni stimulans na svetu. Prednosti mogu uključivati povećanu budnost, energiju i koncentraciju. Međutim, to takođe može dovesti do nesanice i glavobolje.Ovi efekti mogu uključivati ubrzano disanje i rad srca, kao i povećanu mentalnu budnost i fizičku energiju. U zavisnosti od osobe i organizma, ovi efekti mogu trajati do 12 sati. 

Količina konzumiranog kofeina, vremenski okvir i stanje organizma osobe koja konzumira kofein igraju ulogu. Postoje velike varijacije u tome koliko su ljudi osetljivi i koliko brzo mogu da neželjeno odreaguju. Uzimanje lekova i određena zdravstvena stanja imaju veliku ulogu u reakciji organizma na unos kofeina.

Ishrana za NULTU KRVNU GRUPU - Meso je najzdravija namirnica za ove ljude, a evo šta moraju da izbegavajukrv

Ishrana za NULTU KRVNU GRUPU - Meso je najzdravija namirnica za ove ljude, a evo šta moraju da izbegavaju

Muškarci, ovo je pravi SRPSKI ČAJ - Napitak od ove BILJKE pomaže kod infekcija, bolova, problema sa PROSTATOMčaj

Muškarci, ovo je pravi SRPSKI ČAJ - Napitak od ove BILJKE pomaže kod infekcija, bolova, problema sa PROSTATOM

kafa, šolja
kafa, šolja
Foto: Shutterstock

San

Jedan od najznačajnijih negativnih neželjenih efekata kofeina je njegov uticaj na san. Naučna istraživanja su pokazale da unos kofeina može poremetiti prirodni ciklus sna u telu i dovesti do nesanice, što može imati štetne efekte na fizičko i mentalno zdravlje pojedinca. Na primer, nedostatak sna može dovesti do oslabljenog imunološkog sistema, povećanog nivoa stresa i smanjenja kognitivnih performansi. Pospanost koju osećate na kraju dana - to je adenozin.

Nagomilavanje adenozina govori vašem mozgu kada je vreme za odmor. Kada kofein blokira rad adenozina na moždanim ćelijama, to vas sprečava da se osećate pospano. Zbog toga mnogi koriste kofein kao zamenu za san. Međutim, ovo može potencijalno dovesti do različitih problema sa spavanjem.

Anksioznost

Još jedan štetan efekat prekomerne konzumacije kofeina je anksioznost. Kofein je stimulans centralnog nervnog sistema koji može izazvati simptome anksioznosti kao što su nervoza, razdražljivost i nemir. Ovi simptomi mogu biti posebno štetni za osobe koje već pate od anksioznih poremećaja. Studije su pokazale da je visok unos kofeina povezan sa pojačanim simptomima anksioznosti i većim rizikom od razvoja anksioznih poremećaja.

Problemi sa želudačnom kiselinom

refluks, želudačna kiselina
refluks, želudačna kiselina
Foto: Shutterstock

Konzumacija kofeina takođe može imati negativne efekte na fizičko zdravlje pojedinca. Prekomerni unos kofeina može dovesti do dehidracije, povećanog broja otkucaja srca i krvnog pritiska, i stomačnih problema kao što su refluks kiseline i gorušica. U retkim slučajevima, predoziranje kofeinom može dovesti do napada, srčanog zastoja, pa čak i smrti.

Povišen krvni pritisak

Kofein može izazvati kratko, ali dramatično povećanje krvnog pritiska, čak i ako nemate visok krvni pritisak. Iako je nejasno šta uzrokuje ovaj skok, reakcija krvnog pritiska na kofein se razlikuje od osobe do osobe. U roku od jednog sata od jela ili pijenja kofeina, on dostiže svoj maksimum u krvi. Možda ćete nastaviti da osećate efekte kofeina četiri do šest sati.

Oslabljeno pamćenje 

Kofein može poremetiti neuronske veze mozga u razvoju, utičući na kognitivne sposobnosti kao što su pamćenje, pažnja i učenje. Mladi koji konzumiraju previše kofeina takođe mogu imati poteškoća da kontrolišu svoje impulse i emocije.

Važno je zapamtiti da količina kofeina u kafi, energetskim pićima i drugim pićima varira u zavisnosti od brenda i načina pripreme. Da biste živeli zdraviji način života, sa pravilnom regulacijom kofeina, neophodno je imati granicu u dnevnom unosu kofeina. Međutim, individualna tolerancija na kofein može varirati, i ključno je da slušate signale svog tela i prilagodite unos kofeina u skladu sa tim.

Ne guglajte o bolestima, svaku promenu ili zdravstveni problem prijavite svom lekaru i konsultujte se oko lečenja i terapije.

 

Vremenska prognoza
Clear sky
13 Beograd