Auto vam nestvarno "guta" gorivo? Evo u čemu je GLAVNI PROBLEM - Možete ga rešiti po SMEŠNOJ CENI
Ako vaš auto odjednom počne da “guta” više goriva, ne odlažite proveru. Možda je reč o sitnici koja se rešava za nekoliko evra
Kad se troškovi za gorivo odjednom povećaju, stvarni problem često nije na benzinskoj pumpi i u cenama goriva, nego ispod poklopca motora ili čak ispod automobila. Razloga za povećan apetit automobila ima mnogo, od načina vožnje i vremenskih uslova do tehničkih kvarova, a upravo se na poslednjoj grupi najčešće krije uzrok problema.
Najjednostavnije je početi od onoga što je vidljivo. Neispravno napumpane gume među najčešćim su uzrocima povećane potrošnje. Ako su "prenisko naduvane", automobilu je potrebno više energije da bi se pokrenuo, a to direktno znači veću potrošnju goriva. Uz to, gume s preniskim pritiskom brže se troše i više se greju, što može uzrokovati neravnomerno trošenje i slabiju stabilnost. Rešenje je jednostavno - redovno proveravajte pritisak u gumama, i to dok su hladne, te obavezno proverite geometriju kotača ako automobil ne ide ravno kad otpustite volan.
Još jedan često zanemareni uzrok je prljavi filter vazduha. Kad se začepi, motor ne dobija dovoljno vazduha, a mešavina postaje prebogata pa motor sagoreva više goriva nego što je potrebno. U ekstremnim slučajevima potrošnja može porasti i do deset posto. Srećom, zamena filtera jednostavan je i jeftin zahvat koji se može obaviti bez poseta serviseru.
Ni ulje i rashladna tečnost nisu beznačajni. Staro ili pogrešno odabrano motorno ulje povećava trenje i opterećuje motor, što povećava potrošnju i do 15 posto. Isto važi i za rashladni sistem. Neispravan termostat ili ventilator mogu uzrokovati pregrevanje, a tada motor troši više i radi pod većim opterećenjem.
Ako osnovne stvari ne pomažu, treba proveriti senzore i sisteme upravljanja smesom. Kvar na lambda sondi (senzoru kiseonika) remeti idealan odnos vazduha i goriva, što vodi do prekomerne potrošnje. Slično važi i za senzor protoka vazduha: kad je oštećen, motor ne zna koliko vazduha dobija, pa ubrizgava više goriva nego što treba. U tom slučaju na ploči s instrumentima može zasvetliti lampica "Check engine", ali ne mora. Zato povećana potrošnja često bude prvi znak da nešto nije u redu.
S vremenom se i ubrizgavači goriva mogu zaprljati, što dovodi do neujednačenog rada i "curenja" goriva u cilindar. Profesionalno čišćenje ponekad pomaže, no ako su injektori ozbiljno istrošeni, zamena je jedino rješenje.
Ne smeju se zaboraviti ni svećice, male, ali ključne komponente koje osiguravaju pravilno sagorevanje. Istrošene ili zaprljane svećice stvaraju slabiju iskru, uzrokuju neujednačen rad motora i povećavaju potrošnju. U najgorem slučaju, dolazi do preskakanja paljenja, a time i oštećenja katalizatora. Pregled i zamena svećica jednostavan su način da motoru vratite učinkovitost i miran rad.
Sličan učinak može imati i kvar na EGR ventilu, koji vraća dio izduvnih gasova natrag u motor radi smanjenja emisija. Ako se ventil zaglavi, smesa postaje neispravna, a motor troši više. Rešenje može biti temeljno čišćenje ventila ili, ako je potrebno, njegova zamena.
U praksi, najčešći uzroci povišene potrošnje goriva svode se na nekoliko jednostavnih tačaka: pritisak u gumama, stanje kočnica, filter zraka, svećice i senzori. No i najmanji propust u održavanju može uzrokovati lančanu reakciju od lošeg sagorevanja do povećanog trošenja delova i viših emisija.
Dakle, ako vaš automobil odjednom počne da"guta" više goriva, ne odlažite proveru. Možda je reč o sitnici koja se rešava za par evra i nekoliko minuta rada. A možda o kvaru koji, ako se ignoriše, može prerasti u znatno skuplji problem. Redovna kontrola osnovnih sistema i pravovremeni servis najbolja su zaštita od nepotrebnih troškova i najlakši način da vaš automobil ponovno "pije" onoliko koliko treba i ni kap više.