broken clouds
10°C
24.04.2024.
Beograd
eur
117.1661
usd
109.9635
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

Koliko energije pri punjenju gube električni automobili?

08.09.2022. 16:03
Piše:
Srbija Danas/b92.net
električni automobil
električni automobil / Izvor: Profimedia
Električni motori mnogo su efikasniji od benzinskih i onih na dizel, ali problemi se javljaju pri punjenju.

Gubici energije bezinskih i dizel motora poprilično su veliki, a to se uglavnom odnosi na toplotnu energiju. Ali ni električni automobili nisu bez gubitaka.

Električni motori mnogo su efikasniji, ali problemi se javljaju pri punjenju. Potrošnja električnih automobila ne sastoji se samo od električne energije koju vozilo troši na pogon tokom vožnje.

Takođe, morate da uračunate i takozvane gubitke pri punjenju, odnosno električnu energiju koja se plaća prilikom punjenja, ali ne dolazi do baterije automobila. Upravo taj gubitak nije isti kod svih vozila, piše Revijahak.

Stručnjaci iz Austrijskog auto-kluba (ÖAMTC) analizirali su četiri modela vozila, a rezultat je pokazao da gubici pri punjenju električnih automobila mogu iznositi i do deset odsto. 

Gubici pri punjenju javljaju se na različitim tačkama u lancu između stanice za punjenje, kabla za punjenje i vozila, a najviše se gubi prilikom pretvaranja naizmenične struje iz mreže u jednosmernu za baterije. 

električni automobil
električni automobil / Izvor: Profimedia

Prema studiji, to je jedan od razloga zašto su cene na jednosmernim punjačima u javnom sektoru obično više od onih na naizmeničnim. Operateri punjača na jednosmernu struju bi u krajnjem slučaju gubitke od konverzije preneli na krajnjeg kupca kroz višu cenu.

Prilikom punjenja naizmeničnom strujom potrebna konverzija se odvija samo u vozilu, u takozvanom on-board punjaču (OBC). Prema studiji, ti gubici u OBC-u iznosili su oko sedam do devet odsto, u zavisnosti od kvaliteta i efikasnosti punjača vozila.

Kada bi se u obzir uzeo ceo lanac gubitaka u procesu, studija pokazuje da postoje gubici punjenja od oko deset odsto kada se puni naizmeničnom strujom. 

Kod punjenja nizmeničnom strujom, Peugeot je pretrpeo najveći procenat gubitaka punjenja, 4,59 kWh čini 9,92%.

Hyundai je izgubio 8,79% (6,68 kWh), VW 8,25% (4,84 kWh) dok je punjenje Tesla Modela 3 bilo najefikasnije sa gubitkom od 6,69%(na 4,84 kWh).

Hyundai je ukupno bio najefikasniji kada je reč o punjenju jednosmernom strujom. Gubitak na strani punjača bio je 5,66%, a automobila 0,41%.

Tesla je ovde bio drugi sa 6,09% odnosno 0,46%, VW treći sa više s 8,07% na strani mreže i 2,55% na strani automobila, a Peugeot je i ovde bio poslednji sa izgubljenih 9,02% na stanici za punjenje i 3,56% u samom automobilu.

    

Piše:
Srbija Danas/b92.net
08.09.2022. 16:03