clear sky
23°C
29.04.2024.
Beograd
eur
117.1205
usd
109.1422
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

Uključena svetla u unutrašnjosti vozila: Evo koliko je potrebno da se isprazni akumulator i šta učiniti

09.04.2024. 13:00
Piše:
Srbija Danas/RevijaHAK
Unutrašnja sijalica automobila
Unutrašnja sijalica automobila / Izvor: Profimedia

Mnoga vozila, kad se zaključaju, imaju funkciju soft gašenja unutarnje rasvete od 2 do 10 sekundi nakon zaključavanja vozila.

U slučaju da zaboravite da ugasite svetla ili se desi da ne zaključate vrata, kod nekih modela vozila ostaće vam uključeno svetlo u kabini. Koliko je potrebno da se akumulator isprazni? Na to pitanje odgovor je dao Marin Morava, tehnički savetnik u Hrvatskom autoklubu. Akumulatori manjeg kapaciteta kod, na primjer, benzinskih motora ako prenoće s uključenim osvetljenjem putničkog prostora mogu se isprazniti do tog nivoa da sutradan više nije moguće pokrenuti motor, što je zapravo i najčešći problem.


Najčešće će ovaj problem obuhvatiti akumulatore vozila koji su stariji od dve godine i zbog većeg broja ciklusa punjenja i pražnjenja smanjen im je kapacitet.
 

Najčešće starija vozila su opremljena s jednom rasvetnom sijalicom putničkog prostora od 5W, pa do vozila koja imaju tri sekcije osvetljenja u prednjem putničkom delu prostora i opremljenija vozila mogu imati i osvetljenje zadnje klupe i putničkog prostora – kao na primer karavanska vozila – što znatno povećava broj sijalica to jest potrošača, umesto jedne sijalice bude ih pet.
 

Na osnovu toga, struje koje mogu proticati u stanju mirovanja se kreću cca od 0,4 ~ 2 A zavisno od broja sijalica, što može starijem akumulatoru predstavljati problem ako je u pitanju veći broj rasvetnih pozicija. Problemi sa pokretanjem motora mogu da nastupe već nakon petog sata rada istih sijalica u stanju mirovanja. Ostaće nešto struje u vozilu za manje potrošače, ali je to nedovoljno da startujemo motor.
 

Ovaj tip problema se najčešće dogodi vozačima ako se vrata vozila u potpunosti ne zatvore ili se unutrašnja rasveta uključi na prekidaču završetkom vožnje kako bi se nešto pročitalo i završetkom putovanja se napušta vozilo, a prekidač se ne vrati na automatsko isključivanje i napusti se vozilo očekujući da će se unutrašnja rasveta sama isključiti.
 

S obzirom na to da je svetlo bilo uključeno uveče, sledeći ponovni kontakt sa vozilom je sutradan ujutro i već se možemo naći zatečeni jer vozilo ne reaguje na daljinski ključ i moramo ući u vozilo pomoću mehaničkog ključa preko bravice vrata.
 

Mnoga vozila, kad se zaključaju, imaju funkciju soft gašenja unutrašnje rasvete od 2 do 10 sekundi nakon zaključavanja vozila. Kad zaključavamo vozilo već po automatizmu očekujemo da će se to svetlo ugasiti. Međutim, ako ne zatvorimo vrata dovoljno, ona će ostati uključena na nekim modelima.
 

Srećom na ovaj problem nova vozila uglavnom su imuna jer čak i u slučaju otvorenih vrata sledi gašenje svetala za desetak minuta. 

Ako imate stariji model, nije loše pričekati nakon zatvaranja vozila da se svetla ugase. Prekontrolišite da li ste isključili sve potrošače u vozilu od spoljnog do unutrašnjeg osvetljenja kao i priključne potrošače u auto upaljaču kako ne bi nepotrebno ispraznili akumulator vozila i izbegli nemogućnost pokretanja motora sledeći dan.
 

Ako se vozilo ne može pokrenuti radi prepoznatljivih simptoma praznog akumulatora, preporuka je kontaktirati pomoć na putu i zatražiti stručan savet.