MOŽE SKUPO DA VAS KOŠTA: Ovo su majčešće greške pri dopunjavanju rashladne tečnosti – i kako da ih izbegnete
Rashladna tečnost (antifriz) je jedna od najvažnijih tečnosti u automobilu, ali vozači je često zanemaruju sve dok se motor ne počne pregrevati. Iako se čini kao jednostavan posao, dopunjavanje rashladne tečnosti može postati ozbiljan problem ako se uradi pogrešno
Donosimo vam listu najčešćih grešaka i savete kako da ih izbegneš.
1. Mešanje različitih vrsta antifriza
Najčešća greška jeste mešanje antifriza različitih boja (npr. crveni i zeleni). Boja zapravo označava hemijski sastav, pa kombinovanje može izazvati hemijsku reakciju koja smanjuje efikasnost hlađenja i može oštetiti sistem.
Rešenje: Uvek koristi istu vrstu antifriza koju preporučuje proizvođač – oznake su obično G11, G12, G12+, G13.
2. Dopunjavanje dok je motor vruć
Nikada ne otvaraj čep ekspanzione posude dok je motor vruć! Para i vrela tečnost mogu izazvati ozbiljne opekotine.
Rešenje: Sačekaj da se motor potpuno ohladi (najmanje 30 minuta) pre nego što dodaš antifriz.
3. Korišćenje obične vode
Mnogi vozači u nuždi sipaju običnu vodu, što može biti privremeno rešenje, ali dugoročno – katastrofa. Voda izaziva koroziju u sistemu i smanjuje tačku ključanja.
Rešenje: Ako već moraš da dodaš vodu, koristi destilovanu vodu i što pre zameni rashladnu tečnost kompletnom smešom.
4. Previše ili premalo tečnosti
Ako sipaš previše, tečnost može iscureti kroz ventil, a ako je premalo, sistem se neće efikasno hladiti.
Rešenje: Poštuj oznake MIN i MAX na posudi i sipaј do sredine raspona.
5. Ignorisanje curenja
Ako stalno moraš da dolivaš antifriz, to znači da negde curi – najčešće na crevu, hladnjaku ili pumpi vode.
Rešenje: Ne ignoriši curenje! Mala fleka danas može značiti veliki kvar sutra.
Dakle, rashladna tečnost nije samo „još jedna tečnost“ u kolima – ona čuva motor od pregrevanja, korozije i skupih popravki. Pravilnim održavanjem i upotrebom preporučenog antifriza, izbeći ćeš nepotrebne kvarove i produžiti vek motora.