clear sky
19°C
16.05.2024.
Beograd
eur
117.1216
usd
108.2155
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

NISTE NI ZNALI DA OVOLIKO GREŠITE: Vožnja na što nižem broju obrtaja, evo zašto je POGUBNA za motor auta

07.10.2023. 20:39
Piše:
Srbija Danas
volan
volan / Izvor: Profimedia

U optimalnom području rada motor najbolje vuče i najmanje troši.

Greška koju mnogi prave jeste vožnja na što nižim obrtajima. Kod nas važi ukorenjeno mišljenje da takva vožnja donosi brojne dobrobiti, uključujući i manju potrošnju, ali nije tačno.

NEĆE VIŠE BITI TAKO JEFTINI: Kineski električni automobili na udaru EU (VIDEO)

NEĆE VIŠE BITI TAKO JEFTINI: Kineski električni automobili na udaru EU (VIDEO)

OPEL FRONTERA: Terenac koji je preokrenuo evropske trendove

OPEL FRONTERA: Terenac koji je preokrenuo evropske trendove

PRODAJE SE DEO ISTORIJE: Hamiltonov Mercedes V04 na aukciji, CENA MILIONSKA

PRODAJE SE DEO ISTORIJE: Hamiltonov Mercedes V04 na aukciji, CENA MILIONSKA

Ne samo da nećete ostvariti nižu potrošnju goriva već ćete i drastično skratiti vek motora, posebno ako vozite pri preniskim obrtajima pod opterećenjem.

Pri (pre)niskim obrtajima u motoru se dešava otežano hlađenje i podmazivanje, a može da se dogodi i da tanki uljni film na mestima pukne. Sve to donosi pojačano habanje delova motora praćeno većim vibracijama.

Kritični uslovi u kojima nikako ne treba voziti pri niskim obrtajima su povećana opterećenja. Najočitiji primer je vožnja uzbrdo nakrcanog automobila, recimo pri odlasku na godišnji odmor. Mnogi se tada vozeći u koloni zaborave i ostanu u visokom stepenu prenosa pri nižim brzinama.

U tim slučajevima nikako ne valja ići ispod 2000 o/min kod benzinaca, odnosno nekih 1600-1700 o/min kod dizelaša. Imajte na umu da u takvim uslovima čak zna grešiti i pokazivač optimalnog termina prebacivanja stepena prenosa kojima su opremljena novija vozila. Stoga pripazite kada vam na nižim obrtajima auto "preporuči" viši stepen, a pred vama je još i neka manja uzbrdica.

Takođe, nije dobro ubrzavati iz niskih obrtaja, nego je bolje ubaciti u niži stepen i onda dati po gasu. U protivnom će se uz iste inercijske sile usled rotacije radilice i kretanja klipova pojaviti povećanje sila gasova od izgaranja. Posledica je nebalansirani rad motora, što uz vibracije i preslabo podmazivanje uzrokuje pojačano habanje.

U optimalnom području rada motor najbolje vuče i najmanje troši, opterećenje je najmanje, a dobro podmazivanje i hlađenje je zagarantovano. Stoga možete voziti pri niskim obrtajima motora samo ako auto "krstari" na ravnom putu ili nizbrdo.