OTKRIVAMO: Koji modeli automobila najviše gube na vrednosti u Srbiji već posle prve godine
Kupovina novog automobila za mnoge je ostvarenje sna, ali i ozbiljna finansijska odluka. Ono što većina vozača ne zna jeste da automobil već nakon prve godine izgubi od 15 do čak 30% svoje vrednosti – i to bez ijednog ozbiljnijeg kvara ili oštećenja. Istražili smo koji modeli u Srbiji najbrže gube na ceni, zašto se to dešava i kako možete smanjiti gubitak prilikom prodaje.
Šta najviše utiče na gubitak vrednosti automobila
Na pad vrednosti utiče više faktora – brend, popularnost modela, potrošnja goriva, troškovi održavanja i pouzdanost. U Srbiji se najviše cene automobili koji imaju dizel motor, jednostavnu mehaniku i jeftine delove, dok luksuzni i sportski modeli znatno brže gube vrednost.
Veliku ulogu igra i tržište polovnih vozila – ono diktira cenu mnogo više nego sama fabrička vrednost.
Modeli koji najviše gube na vrednosti u Srbiji
Prema analizi sajtova za prodaju polovnih automobila i procenama auto-kuća, najviše na ceni gube sledeći modeli:
Opel Insignia i Ford Mondeo – veliki porodični automobili koji troše dosta i teško nalaze kupce kao polovni.
Peugeot 508 i Citroen C5 – udobni i lepo opremljeni, ali imaju skuplje održavanje i slabije tržište polovnjaka.
Renault Talisman – elegantan, ali nepopularan među kupcima polovnih vozila, pa brzo gubi vrednost.
Fiat Tipo – povoljan kao nov, ali polovan teško zadržava cenu jer ima slabiju reputaciju po pitanju kvaliteta.
Hyundai i40 i Kia Optima – korejski sedani koji su se slabo prodavali kao novi, pa polovni nemaju stabilno tržište.
Kod luksuznih vozila, najveći pad cene beleže Audi A8, BMW Serije 7 i Mercedes S-klase, jer im održavanje dostiže visoke iznose već posle druge godine.
Modeli koji najbolje zadržavaju vrednost
Sa druge strane, Toyota, Škoda, Volkswagen i Honda drže se izuzetno stabilno.
Modeli kao što su Toyota Corolla, Škoda Octavia, VW Golf i Honda Civic gube najmanje vrednosti – najviše 10–15% u prvoj godini, zahvaljujući pouzdanosti, lakoj prodaji i povoljnoj potrošnji.
Kako da smanjite pad vrednosti svog automobila
Redovno servisirajte vozilo – pečati u servisnoj knjižici podižu cenu prilikom prodaje.
Čuvajte originalne delove i dokumentaciju.
Ne preterujte sa kilometražom – većina kupaca izbegava automobile s više od 25.000 km godišnje.
Birajte popularnu boju i standardnu opremu – ekstremne boje i neobične verzije teže se prodaju.
Prodajte auto pre treće godine starosti, jer se posle toga pad vrednosti dodatno ubrzava.
Dakle, u Srbiji automobili ne gube vrednost ravnomerno – sve zavisi od percepcije pouzdanosti i troškova održavanja.
Kupci polovnih vozila i dalje najviše veruju proverenim, ekonomičnim i jednostavnim modelima, dok luksuzni i ređi automobili brzo padaju u ceni.
Zato, pre nego što potpišete kupoprodajni ugovor, zapitajte se: da li birate automobil koji volite – ili onaj koji će sutra i dalje vredeti?