VOZAČI ODAHNULI: Evropa priznala grešku - Nakon niza upozorenja ukinuta radikalna zabrana!
Promena smera rezultat je političkog pritiska, a posebno pisma koje je nemački kancelar Fridrih Merc uputio Ursuli fon der Lajen.
Evropska unija godinama je gradila i naposletku pre dve godine usvojila politički i regulatorni okvir prema kojem bi 2035. označavala kraj prodaje novih automobila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem.
Nakon niza upozorenja iz industrije, slabije prodaje električnih modela i rastućih bojazni oko radnih mesta, taj se plan počeo menjati. U intervjuu za Handelsblatt, poverenik za održivi transport i turizam Apostolos Tzitzikostas je za Handelsblatt potvrdio je da će motori s unutrašnjim sagorevanjem ipak imati budućnost, ali uz važan uslov. Naime, smeće da koriste samo goriva s niskim emisijama.
Promena smera rezultat je političkog pritiska, a posebno pisma koje je nemački kancelar Fridrih Merc uputio Ursuli fon der Lajen tražeći fleksibilniji pristup. Prema izvorima iz Komisije, njegova je poruka naišla na iznenađujuće pozitivan prijem. Tzitzikostas naglašava da EU želi "održiv i društveno pravedan" prelaz na klimatski neutralne pogone te da u obzir dolaze "sva tehnološka rešenja" koja mogu smanjiti emisije.
To uključuje sintetička goriva i biogoriva poput HVO100, koje smanjuje emisije i do devedeset posto te se već koristi u pojedinim BMW i Audi modelima. Porše ipak u Čileu proizvodi e-goriva kombinujući vodu, CO₂ i energiju vetra. Upravo ta rešenja mogla bi omogućiti da se motori s unutrašnjim sagorevanjem održe i nakon 2035., barem u tehnološki prilagođenom obliku.
Istovremeno, tržište se menja vlastitim tempom. Električni automobili u Evropi drže 18,3 posto prodaje od početka godine, dok su hibridi uverljivo najtraženiji s 34,7 posto. Plug-in hibridi, s udelom od 9,4 posto, po prvi su put prestigli dizelaše.
Velika većina evropskih i američkih proizvođača pozdravlja odustajanje od stroge zabrane, no postoje i suprotna mišljenja. Volvo i Polestar, u vlasništvu kineskog Geelyja, otvoreno zagovaraju zadržavanje originalnog roka.
EU je revidirani paket mera trebalo da predstavi 10. decembra, ali rasprava je pomerena za kraj meseca.