Ništa nije garancija kvaliteta: Brendirana obuća se topi na kiši, a rok za REKLAMACIJU je SRAMOTAN
Ni cena, ni svetski poznata robna marka, pa čak ni žig i deklaracija ne garantuju kvalitet obuće, upozoravaju u udruženjima potrošača.
- Za patike jedne od najpoznatijih svetskih marki, koje kod nas koštaju i do 300 KM, imate samo mesec dana garancije, ali potrošači to ne znaju, jer to ne piše na deklaraciji – kaže Murisa Marić, izvršna direktorka Udruženja građana “Don” iz Prijedora.
Pročitajte i:
Upozorava da je tržište RS preplavljeno obućom lošeg kvaliteta. Čak i kada na deklaraciji piše da je obuća od prirodne kože, ili da je vodootporna, neprijatna iznenađenja nisu isključena.
Sa sličnim problemima bore se i građani na jugu Srpske, kaže Nedeljka Ilijić, izvršna direktorka Udruženja “Oaza” iz Trebinja.
- Bez obzira na to da li je kupuju na pijačnoj tezgi ili u glamuroznom tržnom centru, potrošači su u riziku da daju mnogo novca za lošu obuću – kaže Ilijićeva.
Pritužbe potrošača su učestale. Jedan Trebinjac je tako kupio cipele sa žigom kojim se garantuje da su vodootporne, platio ih 150 KM, ali čim je pala kiša noge su mu bile mokre.
- Imali smo i slučaj da se skupo plaćene, navodno kvalitetne sandale jednog od vodećih svetskih brendova raspadnu nakon dva nošenja – navodi Ilijićeva.
U Inspektoratu RS priznaju da je obuća, uz tehničku robu i odeću, već godinama u samom vrhu po broju reklamacija. Pojašnjavaju, međutim, da se za obuću i odeću ne izdaje garancija, jer garantni list u pravilu imaju samo tehnički proizvodi.
- Kad je u pitanju obuća, potrošači mogu, u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača, uputiti reklamaciju. Ako je nedostatak vidljiv, reklamaciju moraju uputiti u roku od osam dana, a ako se radi o skrivenom nedostatku, u roku od 60 dana od kada potrošač otkrije nedostatak – kaže portparolka Inspektorata RS Dušanka Makivić.
Ako se ispostavi da je potrošač u pravu, trgovac je dužan da ukloni nedostatke na proizvodu o svom trošku, zameni proizvod novim ispravnim proizvodom ili vrati novac.
Kada su u pitanju deklaracije, navode u Inspektoratu, tržišna inspekcija u redovnim kontrolama proverava da li je obuća označena u skladu sa propisima.
Svi slučajevi u kojima smo zastupali interese potrošača rešeni su u korist potrošača. Trgovci često neće da uvaže reklamaciju, ali potrošači treba da budu uporni i da se obrate ili udruženju potrošača ili inspekciji, i traže natrag svoj novac ili drugu robu u zamenu, kaže Nedeljka Ilijić.