Narodna banka Srbije od sutra uvodi nove mere: Evo ko ima pravo i kako da podnese zahtev
Narodna banka Srbije sutra uvodi nove mere koje će građanima u teškim životnim okolnostima omogućiti da lakše otplaćuju svoje kredite. Odluka predviđa niz olakšica za one koji su izgubili posao, imaju značajno smanjene prihode ili se suočavaju sa ozbiljnim zdravstvenim problemima.
Od 15. oktobra tj. sutra stupa na snagu odluka Narodne banke Srbije (NBS) kojom se uvode posebne olakšice za otplatu kredita građanima koji se nađu u teškim finansijskim i životnim okolnostima. Banke će biti u obavezi da izađu u susret dužnicima i ponude rešenja koja će im omogućiti da zadrže finansijsku stabilnost i izbegnu ozbiljne posledice, uključujući i gubitak nekretnina.
Olakšice su predviđene u slučajevima gubitka posla, značajnog smanjenja prihoda, teške bolesti ili povrede koja umanjuje radnu sposobnost. Takođe, pravo na olakšice imaju i građani koji se suočavaju sa teškim porodičnim okolnostima, kao što su smrt supružnika ili dece, kao i razvod u slučajevima kada su supružnici solidarni dužnici ili jemci.
Vrste olakšica
Vrste pomoći koje banke mogu da ponude nisu strogo propisane i prilagođavaju se svakom slučaju pojedinačno. U praksi, to može biti:
-
produženje roka otplate,
-
odloženo plaćanje,
-
smanjenje kamatne stope,
-
promena valute ili vrste ugovora,
-
konsolidacija duga,
-
delimična otplata ili oprost,
-
zastoj u otplati kredita.
Za stambene kredite obezbeđene hipotekom na nepokretnosti u kojoj dužnik živi, banke će biti u obavezi da odobre moratorijum od najmanje dva meseca u određenim slučajevima.
Kako podneti zahtev?
Građani koji uoče poteškoće u otplati kredita mogu sami podneti zahtev za olakšice. U zahtevu je potrebno navesti relevantne okolnosti i priložiti dokaze koji ih potvrđuju.
Zahtev se može predati:
-
u poslovnici banke,
-
putem elektronske pošte,
-
preko internet prezentacije banke.
Banka mora da odluči o zahtevu u roku od 30 dana i da korisnika pismeno obavesti o odluci.
Mogućnost prigovora NBS-u
Ako banka odbije zahtev ili ne odluči u roku, građani mogu u roku od 10 dana da podnesu prigovor Komisiji za olakšice u okviru banke. Ukoliko ni tada ne budu zadovoljni, mogu se obratiti Narodnoj banci Srbije, koja proverava da li je banka poštovala propise i odluku o olakšicama.
Cilj mera
Nove mere deo su šire strategije države i NBS-a da se zaštiti životni standard građana i očuva stabilnost finansijskog sistema. Banke će biti u obavezi da prate pojedinačne kredite i da pravovremeno kontaktiraju korisnike kod kojih primete rane znakove finansijskih poteškoća.