Nova verzija TikTok-a stiže ranije nego što se mislilo
Čini se sve izvesnijim da će svaka prodaja TikToka značiti da korisnici u SAD moraju da preuzmu novu aplikaciju, to bi moglo značiti i gotovo potpuno drugačije korisničko iskustvo.
Nakon što je više puta odlagana primena zakona koji nalaže kineskoj matičnoj kompaniji TikToka, ByteDance-u, da proda aplikaciju ili se suoči sa zabranom u Sjedinjenim Američkim Državama, predsednik Donald Tramp sada tvrdi da ima kupca za aplikaciju.
U međuvremenu, TikTok navodno razvija novu verziju aplikacije samo za američko tržište, koja bi mogla biti lansirana već 5. septembra, prema izveštaju portala The Information.
Vest o mogućoj novoj aplikaciji nije potpuno iznenađenje. Na prvom mestu, tu je pitanje TikTok-ovog "tajnog sastojka" – algoritma koji pokreće izuzetno popularnu stranicu "Za tebe" (For You).
Kineska vlada je više puta istakla da će blokirati svaki pokušaj prenosa algoritma u ruke novog vlasnika, što znači da bi svaki novi, zasebni američki TikTok morao da ima svoj algoritam, moguće izgrađen potpuno od nule.
TikTok nije odgovorio na zahtev za komentar, stoga nije moguće odmah da potvrditi tačnost ove najave.
Ipak, ovo je još jedan podsetnik da bi bilo kakav dogovor mogao imati velike posledice za 170 miliona američkih korisnika TikToka – potencijalno menjajući ključne aspekte platforme, kao što su sadržaji koje vide i ljudi sa kojima mogu da komuniciraju.
Nova aplikacija?
The Information je, pozivajući se na dvoje neimenovanih izvora upoznatih sa planovima, objavio da će postojeća TikTok aplikacija biti uklonjena iz američkih prodavnica aplikacija istog dana kada bude lansirana nova američka verzija aplikacije, iako će Amerikanci možda moći da nastave da koriste sadašnju verziju sve do marta naredne godine. (Izvori su naveli da se vremenski rokovi još uvek mogu promeniti.)
Premeštanje profila i sadržaja postojećih korisnika na novu aplikaciju takođe bi moglo predstavljati praktičan izazov, navodi se u izveštaju. Takav potez bi takođe mogao otežati američkim korisnicima da vide sadržaj korisnika iz drugih zemalja – i obrnuto.
Sav taj poremećaj mogao bi navesti neke korisnike da napuste aplikaciju, rekao je Džim Džonston.
Ipak, izveštaj sugeriše da se TikTok-ov stav o izgradnji zasebne aplikacije za SAD promenio u odnosu na januar, kada je advokat koji zastupa kompaniju rekao Vrhovnom sudu da bi za kreiranje slične verzije aplikacije za američke korisnike bilo potrebno "više godina". On je tada takođe izjavio da bi to bila "fundamentalno drugačija platforma sa drugačijim sadržajem". Ta tvrdnja verovatno i dalje stoji, čak i ako TikTok više ne koristi to kao izgovor da ne napravi američku verziju aplikacije.
TikTok je u jednoj sudskoj prijavi prošle godine tvrdio da bi odvajanjem američke aplikacije od ByteDance-a "američki TikTok postao nekonkurentno američko 'ostrvo', izolovano od globalnog sadržaja i korisnika platforme". Vrhovni sud je na kraju potvrdio ustavnost zakona o prodaji ili zabrani aplikacije.
Zašto se ovo dešava?
ByteDance je pod pritiskom da pronađe novog vlasnika za američko poslovanje TikToka još otkako je bivši predsednik Džo Bajden prošle godine potpisao zakon o prodaji ili zabrani aplikacije, iz bezbednosnih razloga. Taj zakon je stupio na snagu u januaru, nakon što ga je potvrdio Vrhovni sud.
Iako je zakon dozvoljavao samo jedno odlaganje zabrane, Tramp je već tri puta odložio njegovu primenu, navodeći da želi da „spasi TikTok“ tako što će omogućiti prodaju aplikacije američkim vlasnicima. ByteDance trenutno ima rok do 17. septembra da proda aplikaciju ili se suoči sa zabranom u SAD.
Tramp je prošle nedelje izjavio da postoji grupa „veoma bogatih“ ljudi spremnih da kupe američko poslovanje TikToka i da će njihova imena uskoro biti objavljena, iako još uvek nije jasno da li je Peking dao svoju saglasnost za dogovor. Kineska vlada je u ponedeljak izbegla da odgovori na pitanje o statusu pregovora.
Izveštaj da TikTok radi na novoj aplikaciji za SAD „svakako daje određenu težinu predsednikovoj kratkoj izjavi da smo blizu dogovora, što je verovatno bilo dočekano sa skepticizmom s obzirom na to koliko puta su morali da produže rok“, rekao je Džim Džonston, partner u advokatskoj kancelariji Davis+Gilbert iz Njujorka.
- Glavni problem je uvek bio na strani TikToka, tj. kineskoj strani", rekao je Džonston. "Postoji mnogo američkih entiteta koji žele da kupe poslovanje, ali sve ukazuje na to da sa kineske strane nema ni volje ni interesa da se poslovanje proda."
Da li bi nova aplikacija bila u skladu sa zakonom?
Prema zakonu, TikTok u vlasništvu SAD nakon prodaje ne bi mogao da nastavi saradnju sa ByteDance-om u vezi sa algoritmom niti u pogledu deljenja korisničkih podataka.
To znači da ByteDance može zadržati manjinski finansijski udeo u novom entitetu – što je Bela kuća razmatrala – ali nova aplikacija mora imati zaseban algoritam kako bi bila u skladu sa zakonom.
Zakon takođe zahteva da, nakon prodaje, podaci američkih korisnika TikToka budu odvojeni od podataka ostatka korisnika platforme. Nova aplikacija mogla bi da pomogne u postizanju tog cilja.
Ipak, neki pravni stručnjaci smatraju da Trampova administracija do sada zapravo nije u potpunosti poštovala zakon, jer je njegovo sprovođenje odlagala više puta, iako zakon dozvoljava samo jedno, 90-dnevno odlaganje ukoliko je prodaja u toku. Takođe, prema zakonu, predsednik ima ovlašćenje da odluči da li se dogodila "kvalifikovana prodaja".
- Ako preduzmete dovoljno koraka da deluje kao da ste dovoljno blizu cilju, možda će to biti dovoljno - rekao je Gautam Hans, profesor Pravnog fakulteta Kornel univerziteta.
Hans navodi da je TikTok možda shvatio da čak i ako ga trenutna administracija štiti, buduće administracije bi mogle da se obruše na aplikaciju ili njene tehnološke partnere, uključujući operatere prodavnica aplikacija i provajdere cloud usluga, zbog kršenja zakona – tako da ne može da odlaže dogovor unedogled.
Prošle nedelje, deoničar Google-a Entoni Tan – koji je tužio kompaniju zbog odluke da vrati TikTok u Play Store – objavio je pisma koja je generalna tužiteljka Pem Bondi poslala Google-u i drugim tehnološkim partnerima aplikacije, a koja je pribavio putem zahteva za pristup informacijama. U pismima se navodi da te kompanije neće biti pravno odgovorne ako nastave da podržavaju TikTok, uprkos zakonskoj zabrani.
Ta pisma se oslanjaju na pravnu argumentaciju koju je profesor prava na Džordžtaun univerzitetu i CNN-ov saradnik Stiv Vladek u svom nedeljniku nazvao "potpunom glupošću", navodeći da kompanije i dalje mogu snositi posledice u budućnosti, uprkos uveravanjima tužiteljke Bondi.
- Na kraju će doći do političkih promena i možda će neko morati da odgovara", rekao je Hans. "Dakle, ako sam ja kompanija, možda sam danas zadovoljan, ali moram da mislim i na budućnost."