Biznis i igra: Koliko domaćini SP zarade?
I dok se Mundijal u Brazilu bliži kraju, a nada u profit i podsticaj brazilskoj ekonomiji još nije potvrđena, podsećamo koliko su ranija prvenstva donosila zemljama domaćinima.
Kada zemlja dobija da organizuje neko veliko takmićenje, kao što je svetsko prvenstvo u fudbalu, ili Olimpijske igre, ekonomske računice uvek su u prvom planu. Kreće izgradnja, upošljavaju se kompanije. Kada dođe događaj, sjuri se okean ljudi u zemlju domaćina, pa turizam procveta.
Nemačka je organizujući SP 2006. godine ostvarila profit od 130 miliona dolara.
U Nemačkoj su ljudi u toku SP 2010. trošili preko 240 miliona dolara dnevno u barovima u danima kada je igrala reprezentacija te zemlje. Da je reprezentacija Nemačke stigla do finala, procenjuje se da bi potrošnja u barovima u domovini premašila 840 miliona dolara, piše Danas.
Južna Afrika je četiri godine kasnije, bila na nuli. Zanimljivo je da je najrazvijenija afrička država uložila mnogo više od Nemačke - četiri milijarde, dok su Nemci uložili 1,6 milijardu dolara. Brazila je uložio daleko više, preko 11 milijardi.
No, profit nije jedino merilo ekonomskog uspeha. U Južnoj Africi je tokom organizacije SP, u izgradnji ali i turizmu, otvoreno 1,2 miliona novih radnih mesta.
No, kod zemalja domaćina računice su šarene, kod FIFE su jasno pozitivne. Za FIFA su svetska prvenstva prilika za ostvrarivanje velikog profita. Na osnovu procena nekih stranih medija, SP u Brazilu doneće toj asocijaciji zaradu od preko četiri milijarde dolara, za 25 odsto više od FIFA SP u Južnoj Africi pre četiri godine. Profit FIFA od SP u Nemačkoj izneo je 1,3 milijarde dolara. Prava TV prenosa, komercijalno sponzorstvo i prateći proizvodi čine najveći deo ukupnog prihoda FIFA, prenosi Danas.