Manje grama, ista cena
Smanjivanjem gramaže proizvođači prikrivaju poskupljenja.
Dok u potrošačkim organizacijama smatraju da su kupci tako obmanuti i oštećeni, proizbođači ćute, a u Ministarstvu trgovine kažu, ako je proizvod pravilno deklarisan i na omotu piše koliko grama ima, ne postoji prekršaj.
Kompanije su krenule od pretpostavke da potrošači burnije reaguju na poskupljenje, nego na promenu gramaže. Ipak, u najvećem broju slučajeva, smanjenje gramaže dogodilo se bez obaveštenja ili promene prepoznatljivog omota, piše ''Blic''.
''Reč je o klasičnom marketinškom triku gde se u ambalaži, istog oblika, sa istom cenom, prodaje proizvod koji je do juče imao veću gramažu'', kaže predsednik Nacionalne organizacije potrošača Goran Popović.
Tako su preko noći kutije muslija postale uže, broj krekera u pakovanju se smanjio, kao i broj listića u rolni toalet papira. Većina čokolada odavno nema sto grama. Njihova težina je prvo pala na 90, a ubrzo i na 80 grama.
''Proizvođač računa na navike potrošača, koji kupuju artikal na koji su navikli. Ovde nema prekršaja, ali ima obmane potrošača''. kažu u udruženjima potrošača.
Zakidanje na težini
ARTIKAL | STARA TEŽINA | NOVA TEŽINA |
Čokolada | 100 g | 80 g |
Čokoladica | 62 g | 58 g |
Velika čokolada | 300 g | 250 g |
Jogurt | 200 ml | 180 ml |
Mleko | 1 L | 900 g |
Supa iz kesice | za 4 tanjira | za 3 tanjira |
Špageti | 500 g | 400 g |
Čips | 60 g | 54 g |
Keks | 300 g | 240 g |
Majonez | 100 ml | 90 ml |
Hleb | 1 kg | 600 g |