ODZVONILO ŠTELOVANJU KILOMETRAŽE: Stigao "taho špijun" u Srbiju!
U Srbiji postoji samo jedna firma koja ima taho špijun.
Čuvena rečenica preprodavaca polovnih automobila "auto je prešao samo toliko jer ga je vozila jedna baka u Nemačkoj, i to samo do pijace" postaće uskoro prošlost jer je od skoro i u Srbiji moguće, sa visokim stepenom verovatnoće, utvrditi stvarnu kilometražu polovnjaka.
- Uređaj "taho špijun" je patentiran pre 15 godina u SAD, a već 10 godina se koristi i u Evropi. Tačnije, na najvećem automobilskom tržištu u Nemačkoj – kaže za Novosti Petar Janjušević koji je ovlašćen za upotrebu ovog uređaja u Srbiji i zemljama regiona.
Serviseri će slati podatke
Od 2017. godine svi proizvođači automobila u Evropi će morati da šalju sve podatke o svakom proizvedenom vozilu u centralnu bazu podataka. Tu obavezu imaće i svi serviseri, pa će vrlo lako moći da se utvrdi, u svakom trenutku u kakvom je stanju automobil, koliko je prešao kilometara, koji su mu delovi i kada menjanji, da li je udaran, farban, dorađivan...
Radi se o visokosofisticiranoj tehnologiji koja koristi ultrazvuk i specijalni softver na osnovu koga ispitivač može da ustanovi ne samo koliko je automobil stvarno prešao kilometara već i u kakvom su stanju pojedini delovi, da li su menjani, da li se radi o pravoj ugradnji i slično, pa čak da otkrije da li šoferšajbna ima neku falinku.
- Jednostavno, priključi se uređaj koji ispituje sve. Od brojeva šasije, motora, delova, stanja u kom se nalaze pojedini delovi motora, menjača, procenjuje "klokovanje" motora, a onda sve te podatke operater ukuca u program koji je priključen na veliku bazu podataka u Nemačkoj, za sve zmlje EU i vrlo jednostavno se postavi "dijagnoza" – objašnjava Janjušević.
Odstupanja od stvarne kilometraže su plus-minus deset odsto pa tako niko više neće moći da vam proda automobil koji je prevalio pola miliona i više kilometara sa "original kilometražom od 50.000 , koliko je prešla pomenuta baka".
- Zabluda je da u Nemačkoj niko ne vara i ne šteluje kilometar-satove. I tamo je to masovna pojava. Po nekim podacima, svaki treći polovnjak je sa vraćenom kilometražom. Otkriveni su slučajevi kada je automobil koji je prešao 900.000 kilometara preštelovan da mu kilometar sat pokazuje75.000.
Cena usluge
Trenutno firma radi u Novom Sadu, ali dolazi po pozivu i u druge gradove Srbije. Uskoro će početi obuka i za operatere širom naše zemlje, pa će vrlo lako moći da se proveri, da li su podaci koje prodavac nudi o vozilu tačni.
- Cena je 6.000 dinara i, priznaćete, to je minimalan trošak za nekoga ko kupuje polovni auto, da sazna da li pazari mačku u džaku – kaže Janjušević.