Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ЧЕСТО ПИТАЊЕ: Постоји ли казна за возаче који испрскају пешаке?

01.08.2023. 22:15
Пише:
Србија Данас/ Н1
automobil
аутомобил / Извор: Профимедиа

У БиХ износи 15 евра.

Можда вам се догодило да за време шетње по киши и пљуску, када желите да што пре дођете до циља и останете мање мокри, поред вас наиђе аутомобил који "погоди" бару и залије вас водом.

ВЕШТАЧКА ИНТЕЛИГЕНЦИЈА УЗИМА МАХА: Почиње да контролише чак и семафоре на раскрсницама

ВЕШТАЧКА ИНТЕЛИГЕНЦИЈА УЗИМА МАХА: Почиње да контролише чак и семафоре на раскрсницама

ЗАЈЕДНИЧКИМ СНАГАМА: Седам удружених компанија покушава да конкурише Тесли

ЗАЈЕДНИЧКИМ СНАГАМА: Седам удружених компанија покушава да конкурише Тесли

ОБАВЕЗНО ЈЕ ЗНАТИ: Како проверити да ли ради АБС и зашто се НЕ ПАЛИ увек лампица кад не ради? (ВИДЕО)

ОБАВЕЗНО ЈЕ ЗНАТИ: Како проверити да ли ради АБС и зашто се НЕ ПАЛИ увек лампица кад не ради? (ВИДЕО)

Често је реч о случајности, али у неким случајевима и о чистој злоби. Након што останете мокри то ће вам бити мање важно, али да ли сте знали да у неким земљама неопрезног или бахатог возача због тога можете пријавити полицији?

У БиХ казна од 15 евра

Према члану 112. Закона о основама безбедности промета на улицама БиХ, возач који се креће мокрим коловозом у насељу дужан је да прилагоди брзину кретања возила тако да избегне прскање пешака који се крећу ивицом коловоза или тротоара.

Казна за овај прекршај је 30 конвертибилних марака, односно око 15 евра.

Полиција у БиХ не води посебне евиденције о пешацима који су попрскани на улици.

- Ако се догоди да пешака возач намерно или случајно попрска у вожњи, пешак треба да се обрати најближој полицијској станици и наведено пријавити с напоменом да запише регистарски број таблица - рекли су из МУП-а Кантона Сарајева.

Већина грађана БиХ није ни свесна да оваква казна постоји, а део њих сматра да она није фер, и то због лошег стања саобраћајница на којима се налази велик број неравнина и рупа, па се стога и стварају локве на цестама које је понекад немогуће избећи аутомобилом.

Тужили возача

БиХ је изузетак у региону. Србија нема предвиђено кажњавање возача ако попрскају пешаке.

Немачки прописи о путном саобраћају такође немају члан који се бави том темом. Штавише, окружни суд у Ицехоу, поред Хамбурга, пресудио је у корист возача који је прошао кроз прљаву локву воде и попрскао пар пешака толико да су морали да плате трошкове чишћења од 39,60 евра.

Пешаци су тражили да им возач исплати тај износ с образложењем да се штета могла избећи да је возио пешачким темпом, али суд је одбацио њихов захтев образлажући да возачи нису дужни да возе брзином хода када пада киша.

Ипак, у неким државама је прскање пешака водом озбиљан прекршај. На пример, у Великој Британији прописана је казна до 5.000 фунти, односно 5.600 евра, за чин некомпетенције, себичности и агресивности у саобраћају. Најчешћи облик казне за такве возаче је 100 фунти (114 еура) и три казнена бода.

Такође, у неким деловима Канаде казна за прскање пешака иде и до 340 евра, док је у Јапану исто кажњиво с 50 евра.

Ако за време вожње водом или блатом попрскате људе у Аустралији прети вам 115 евра казне, али само у случају да попрскате људе који чекају на аутобусној станици.

Није кажњиво, али је опасно

Ваља напоменути да пролазак аутомобилом кроз бару при већој брзини може бити изузетно опасно због ситуације када точак може да изгуби директан контакт с асфалтном подлогом, па возило почиње да "скија", при чему возач губи контролу.

Такође, никад не знате шта се налази испод воде, па је лако оштетити гуму, али и шасију аутомобила. Ако вода дође преко доњег руба браника, постоји опасност од воденог удара и мотор је готов јер уместо ваздуха усисава воду, упозорава немачки аутоклуб (АДАЦ).

Напомињу и да је за време кишне вожње добро избегавати нагло кочење због опасности од проклизавања, и упалити светла.