Како безбедно возити мотоцикл по киши?
Крупне капи које ударају по мотоциклу и опреми, ветар који подиже сву нашу некултуру са асфалта уз игру муња застрашују људе од памтивека...
Није реткост да поједини мотоциклисти саветују оне мање искусне како је вожња по киши ризична, те да мотоцикл не треба возити по киши. Ипак, пре или касније неки од тмурних облака упрскаће вам дан чак и када временска прогноза тврди другачије. Страх тада није од помоћи.
Облак не доноси само кишу, већ и повећан ризик по мотоциклисту. Уколико знате шта треба да радите, киша вам неће представљати проблем. Дакле, шта треба да радите?
Не паничите
Крупне капи које ударају по мотоциклу и опреми, ветар који подиже сву нашу некултуру са асфалта уз игру муња застрашују људе од памтивека. Бити на мотоциклу у лошим временским условима није увек лако, пишу Половни аутомобили.
Основ свих савета је – без панике.
Нисте ни ви, ни мотоцикл од шећера. Киша не може да вам направи штету колико ви можете да погоршате ситуацију ако не владате истом.
Дајте себи времена и простора до одредишта. Неколико минута горе–доле не значи ништа, нити ћете мање покиснути.
Прилагодите стил вожње
Када год возите мотоцикл у лошим условима, морате променити начин на који управљате вашим љубимцем. Отварање гаса мора бити врло нежно. Кочнице користите прогресивно и кочите раније него иначе.
При скретањима, не нагињите мотоцикл превише. Укратко речено, не журите нигде.
Опустите мишиће и ослободите се напетости. Рамена и лактови морају да буду „лагани“ на управљачу како не би узурпирали мотоцикл док се сам по природи физике адаптира на подлогу. То је савет који важи и за суво, док је по киши још важније не стезати управљач мотоцикла.
Нежна и глатка вожња је кључ који отвара врата лепим искуствима вожње по киши, која заправо и није увек тако лоша.
Пазите на подлогу
Почетак кише, те прве капи, чине подлогу најклизавијом. У првим минутима кише, вода се меша са свим нечистоћама на коловозу. Може се рећи да не возите по води, него по коктелу антифриза, уља и прљавштине. Тада је најклизавије.
Избегавајте баре. Никада не знате да ли је само мала акумулација воде или је ударна рупа. Уколико се деси да низ улице тече бујица, држите већи гас од 2.000 до 3.000 обртаја и не дозволите да вам се мотоцикл угаси.
По киши, посебно је клизава хоризонтална сигнализација. Пешачки прелази и бела фарба су клизави скоро као лед. Металне површине, попут шахти, поклопаца и трамвајских шина, такође су места на којима можете у милисекунди да изгубите контакт са подлогом. Не постоје те гуме које могу да изађу на крај са тиме, па зато пазите на шта газите.
Аквапланинг
Аквапланинг настаје када пнеуматик не може да истисне воду испод себе, што доводи до тоталног губитка пријањања. Код мотоцикла који има само два точка, готово да „нема спаса“ у тим ситуацијама.
Решење је да избегавате акумулације воде и колотраге. Смањите брзину кретања, посебно на бржим деоницама пута. На понашање гуме по киши у великој мери утиче њен притисак, па водите рачуна да је увек у вредностима које је произвођач прописао.
Пазите на остале учеснике у саобраћају
Сва неписана правила која важе по сувом, важе и по киши. Не смете изгубити логику, морате да посматрате дешавања у саобраћају и идентификујете потенцијалне ризике и опасности. Видљивост по киши је смањена, сви журе да стигну што пре до одредишта.
Возите као да вас други не виде, јер у већини случајева то и јесте тако. Киша у градовима који имају добру инфраструктуру, успорава саобраћај између 3 и 16 процената. Будите спремни на све оне који имају слабе нерве и оне који нису кренули на време.
Спремите добру опрему
Нема озбиљне вожње мотоцикла нити планирања даљих тура без добре кишне опреме. То можете научити кроз овај текст или на тежи начин ако будете приморани да возите сатима по киши и хладноћи.
Обавезан део опреме треба да се састоји од кишног одела и навлака за рукавице и чизме. Добре чизме од „GoreTex“ или сличног материјала пружају висок ниво водонепропусности. Ако немате навлаке за рукавице, добар трик је да преко мото рукавице навучете најлонске са пумпе. Ногавице панталона треба да вам буду преко чизама како вам се вода не би слила унутра.
Један од највећих проблема која може да вам створи недостатак опреме, јесте визир кациге који магли. Делимично решење проблема је да благо „одшкринете“ визир али то није увек могуће. Право решење је „Пинлоцк“ додатак за визир који спречава магљење и готово је неизоставан део опреме у лошим временским условима. Већина кацига већ из средње класе су опремљене овим системом.
Заштитите вредне ствари и документа
Пре или касније свака јакна и панталоне пропустиће воду до џепова. У тим случајевима, може доћи до квара електронских уређаја.
Посебно водите рачуна ако путујете даље да вам киша не упропасти документа, новац, пасоше и картице за путарину. Телефон обавезно демонтирајте са управљача и склоните на сигурно.
Навигације које су наменске предвиђене за мотоцикл могу да остану, све остало тешко да ће „преживети“ једну кишну вожњу. Ако користите платнени пртљаг на мотоциклу, обавезно их прекријте заштитом која се добија уз пртљаг.
Добар трик је да све вредне ствари затворите у пластичне зип кесице.
Вожња по киши није препрека
Не постоји лоше време за вожњу мотоцикла, већ само лоша опрема. Вожња по киши је саставни део мотоциклизма и заправо, није никакав баук уколико знате шта радите и поседујете адекватну опрему.
Са друге стране, сасвим је оправдано да откажете вожњу због лошег времена и дан искористите за друге активности. То вас неће учинити мање бајкером.
На крају вожње, првом приликом оперите мотоцикл и не заборавите да очистите и поново подмажете ланац и ланчанике.