Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Како да препознате квар турбо пуњача и спречите још већу штету

12.01.2021. 19:25
Пише:
Србија Данас/Телеграф
popravka automobila
поправка аутомобила / Извор: Фото: Профимедиа

Обично се кваре тек након 120.000 пређених километара, али без обзира на то, није лоше знати који су симптоми проблема...

Турбо пуњач је дуго времена био уграђиван углавном у дизел моторе, али су данас доминантни бензински мотори са турбо пуњачима. Они у пракси најчешће почињу да се кваре после 120.000 пређених километара.

Неисправност лежајева ротора турбине
Најчешћи симптоми квара су смањење снаге мотора и упаљена лампица која сигнализира његов квар, нагла потрошња уља у мотору праћена "димном завесом", после чега (обично у неколико наредних минута) долази и до паљења црвене лампице уља.

У том случају треба зауставити ауто, односно што брже искључити мотор како би се избегла штета, која може да изазове бокаду мотора због губитка уља. Ако дође до "распадања" турбо пуњача, постоји могућност тренутног гашења возила, без могућности поновног покретања мотора, преноси Autopress.

Распаднути делови могу да спрече проток ваздуха кроз турбину до усисне гране, а пуно ситних делова може да се распрши по цевоводу турбо система, па ће тада бити потребно заменити комплетан систем, а поправка свакако неће бити јефтина.

Пуцање црева, цеви или хладњака турбо пуњача

popravka automobila
поправка аутомобила / Извор: Фото: Профимедиа

Ови симптоми су праћени губитком снаге мотора, укључивањем лампице за неисправности рада, повећаним издувавањем црног дима кроз ауспух код возила без ДПФ филтера, док код возила са филтером долази до убрзаног загушења филтера честицама чађи.

Приликом наглог повећавања броја обртаја мотора чуће се јако шиштање ваздуха у мотору, што указује на неправилан доток ваздуха на усису. У неким ситуацијама могуће је и пуцање цеви, а да се притом не чује испуштање ваздуха при оптерећењу мотора. Тада често може доћи и до цурења уља на месту где је дошло и до пропуштања ваздуха.

У најгорем случају, ако нема ниједног од наведених симптома, потребно је визуално или пробом притиска пронаћи место пропуштања турбо система.

Овде се привремено може послужити крпљењем гуменог црева или враћањем одвојене цеви из лежишта, због слабог држања шелне (обујмице) или осигурача црева. Овде је добро то што се са таквим кваром, и са смањеном снагом мотора, може довести до првог сервиса.

Неисправно регулисње притиска пуњења
Симптоми су пад снаге мотора, често праћен паљењем сигналне лампице за квар на мотору, и "принудни рад" мотора са смањеном снагом. Са таквим кваром често се може довести до сервиса, а отклањање квара не мора бити превише компликовано па може да га отклони и служба за помоћ на путу. Ипак, неке ситуације могу да буду и компликованије, па ће можда бити потребна замена комплетног турбо пуњача.

Звук "звиждања" приликом наглог подизања обртаја мотора, односно наглог убрзавања, може да укаже на трошне лежајеве осовине ротора турбо пуњача. У том случају се препоручује да што бржи одлазак у сервис.

Возачи често знају да занемаре овај симптом, пошто не долази до пада снаге мотора или паљења лампице, али игнорисање овог проблема често доводи до поменуте фазе када турбо пуњач може да се распадне, са могућношћу настанка великих оштећења на мотору.

Овде, међутим, постоји и предност, пошто постоји најава проблема - "звиждање" које може да траје и до неколико дана или неколико месеци до потпуног распадања.

Закључак
Препорука је да се редовно мења уље у мотору, пошто често одлагање сервисног интервала његове замене убрзава трошење лежајева турбо пуњача.

Код аутомобила који су прешли 120.000 километара, потребно је променити моторно уље у периоду од највише годину дана, односно у наредном интервалу од 8.000 до 12.000 километара, пошто то утиче на смањење хабања лежајева турбо пуњача.