Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

ЛАНЧАНИ СУДАРИ ШИРОМ СРБИЈЕ: Ови савети за ВОЖЊУ ПО ЛЕДУ могу вам спасити живот!

30.11.2023. 08:22
Пише:
Србија Данас
Sneg
Снег / Извор: Профимедиа/илустрација

AMSS издао хитна упозорења.

Србија је јутрос осванула окована ледом, само у Београду за кратко време десили се више саобраћајних несрећа, углавном ланчаних судара због поледице. Најгоре је било на Мосу на Ади, где је у судару учествовало више возила, а четири особе су повређене. AMSS је издао упозорење за возаче да возе веома опрезно, а ови савети могу да вам спасу живот.

НЕ РИЗИКУЈТЕ СВОЈ И ТУЂ ЖИВОТ: Улазак у кружни ток на погрешан начин се може завршити кобно (ВИДЕО)kružni tok

НЕ РИЗИКУЈТЕ СВОЈ И ТУЂ ЖИВОТ: Улазак у кружни ток на погрешан начин се може завршити кобно (ВИДЕО)

НЕ ВИЂА СЕ СВАКИ ДАН: Шта бисте урадили да вас задеси овако нешто на паркингу? (ВИДЕО) Beograd

НЕ ВИЂА СЕ СВАКИ ДАН: Шта бисте урадили да вас задеси овако нешто на паркингу? (ВИДЕО)

НЕВЕРОВАТНО ПРАВИЛО: Ако овде возите у јакни спремите новчаник - КАЗНЕ СУ ОГРОМНЕvozač

НЕВЕРОВАТНО ПРАВИЛО: Ако овде возите у јакни спремите новчаник - КАЗНЕ СУ ОГРОМНЕ

- Због најављених ниских температура у јутарњим и вечерњим сатима постоји могућност појаве местимичне поледице, поготово на деоницама које се простиру дуж речних токова, котлина, клисура као и на путним објектима - наводи се у саопштењу AMSS

Када је поледица на путу, увек је најсигурније гаражирати возило и не кретати на пут, али уколико то ипак чините, важно је знати како се понашати током вожње, уколико вас задеси поледица на путу или ако вас негде сусретне снежна вејавица, завеје и заглави.

На поледици најважнији људски фактор

А када ледена киша покрије коловоз и створи лед, како објашњавају саобраћајни стручњаци, настају услови када су од слабе помоћи и зимске гуме, а ни погон на сва четири точка, упркос увреженом мишљењу, није од помоћи, уколико не знате правилно да возите у оваквим условима.

Наиме, када се на путу налази лед, постоји изузетно мало или најчешће не постоји никакво трење и отпор који би пнеуматике усмеравао тамо где желите. Пошто су, дакле, технички услови нешто на шта се не можете ослонити, једини начин да вожња у условима ледене кише буде иоле безбедна јесте – људски фактор.

- Први и основни савет када је лед на коловозу јесте да, једноставно, не возите. Ако сте већ на путу, основни савети су да возите споро и будите опрезни, поштујући сву сигнализацију уз прављење великог одстојања од возила које се налази испред вас – кратко кажу саобраћајци.

Како кочити на залеђеном путу

Ако сте ипак на залеђеном путу, коришћење кочница представља највећи изазов. Јасмина Бончић, инструкторка вожње из Ауто-школе “Десетка плус”, објаснила је раније да је услов за безбедно кочење процена раздаљине која је за то потребна.

- Нема ту претераног кочења, већ се кочи мотором у комбинацији са благим притискањем педале ножне кочнице. Кочи се постепено како би се избегла блокада точкова. Ако точкови блокирају, возило проклизава и губи се контрола. Тада треба отпустити кочницу, затим постепено закочити, а истовремено кочити мотором - прећи у мањи степен преноса, односно пребацити мењач у нижу брзину - рекла је за РТС Бончићева.

- Први и основни савет када је лед на коловозу јесте да, једноставно, не возите. Ако сте већ на путу, основни савети су да возите споро и будите опрезни, поштујући сву сигнализацију уз прављење великог одстојања од возила које се налази испред вас – кратко кажу саобраћајци.

Како кочити на залеђеном путу

Ако сте ипак на залеђеном путу, коришћење кочница представља највећи изазов. Јасмина Бончић, инструкторка вожње из Ауто-школе “Десетка плус”, објаснила је раније да је услов за безбедно кочење процена раздаљине која је за то потребна.

- Нема ту претераног кочења, већ се кочи мотором у комбинацији са благим притискањем педале ножне кочнице. Кочи се постепено како би се избегла блокада точкова. Ако точкови блокирају, возило проклизава и губи се контрола. Тада треба отпустити кочницу, затим постепено закочити, а истовремено кочити мотором - прећи у мањи степен преноса, односно пребацити мењач у нижу брзину - рекла је за РТС Бончићева.

Како је објаснила, “на низбрдици никако не треба јурити, већ кочити лагано, нежним спуштањем и подизањем стопала с кочнице”.

- За разлику од вожње узбрдо, низбрдо се увек вози у нижем степену преноса него по сувом времену. А узбрдо се иде благим гасом. И кад се дода одређена количина гаса, то је врло мала количина гаса, иде се континуирано узбрдо. Што више додајемо гас, већа је могућност да ће аутомобил проклизати. Са друге стране, ако нема гаса, аутомобил ће стати, тако да се количина гаса на узбрдици даје по осећају – казала је она.

Скретање на поледици

Ништа мање изазовно од кочења, јесте и скретање на поледици. Пре него што се уђе у кривину, како саветују саобраћајни стручњаци, треба успорити како би се очувала стабилност возила.

- Потребно је окретати волан лагано, али ако се осети да је предњи део возила неуправљив одмах треба склонити ногу са папучице гаса, успорити и благо кочити ако је потребно. Ако се задњи део возила занесе, тада се лагано додаје гас да би се ауто вратио на правац. У кривинама препоручљиво је возити споро уједначеном брзином да би се избегло заношење возила – кажу они.

Зашто је важно кретати из друге брзине

Коначно, ако вам аутомобил у оваквим условима стане, потребно је знати на који начин га поново најбезбедније могуће ставити у погон.

- Да би се спречило проклизавање треба кренути лагано и постепено убрзавати. Ако точкови проклизају, или се ауто заглави у снегу, треба кренути из друге брзине јер се тако смањује сила која делује на точкове и повећава погонска снага. Ако ауто има аутоматски мењач, треба укључите winter режим – саветују саобраћајни стручњаци.

Како да безбедно ходате по поледици

- Не излазите никако напоље у патикама, ципелама на штикле, обући са пластичним ђоном, као и оној без барем малих крампона.

Према информацијама Управе граничне полиције на граничном прелазу Градина теретна возила јутрос на излазу из земље чекају девет сати.

На граничним прелазима Батровци и Богојево теретна возила јутрос на излазу из земље чекају седам сати, док се на прелазу Хоргош задржавају шест сати.

Како је наведено у саопштењу AMSS, на граничном прелазу Келебија камиона чекају пет сати, док се на прелазу Шид задржавају три сата.

На осталим граничним прелазима нема задржавања за све категорије возила.