Četvrtak 22. feb 2024.
Sneg

LANČANI SUDARI ŠIROM SRBIJE: Ovi saveti za VOŽNJU PO LEDU mogu vam spasiti život!

Foto: Profimedia/ilustracija
AMSS izdao hitna upozorenja.

Srbija je jutros osvanula okovana ledom, samo u Beogradu za kratko vreme desili se više saobraćajnih nesreća, uglavnom lančanih sudara zbog poledice. Najgore je bilo na Mosu na Adi, gde je u sudaru učestvovalo više vozila, a četiri osobe su povređene. AMSS je izdao upozorenje za vozače da voze veoma oprezno, a ovi saveti mogu da vam spasu život.

NE RIZIKUJTE SVOJ I TUĐ ŽIVOT: Ulazak u kružni tok na pogrešan način se može završiti kobno (VIDEO)kružni tok

NE RIZIKUJTE SVOJ I TUĐ ŽIVOT: Ulazak u kružni tok na pogrešan način se može završiti kobno (VIDEO)

NE VIĐA SE SVAKI DAN: Šta biste uradili da vas zadesi ovako nešto na parkingu? (VIDEO) Beograd

NE VIĐA SE SVAKI DAN: Šta biste uradili da vas zadesi ovako nešto na parkingu? (VIDEO)

NEVEROVATNO PRAVILO: Ako ovde vozite u jakni spremite novčanik - KAZNE SU OGROMNEvozač

NEVEROVATNO PRAVILO: Ako ovde vozite u jakni spremite novčanik - KAZNE SU OGROMNE

- Zbog najavljenih niskih temperatura u jutarnjim i večernjim satima postoji mogućnost pojave mestimične poledice, pogotovo na deonicama koje se prostiru duž rečnih tokova, kotlina, klisura kao i na putnim objektima - navodi se u saopštenju AMSS

Kada je poledica na putu, uvek je najsigurnije garažirati vozilo i ne kretati na put, ali ukoliko to ipak činite, važno je znati kako se ponašati tokom vožnje, ukoliko vas zadesi poledica na putu ili ako vas negde susretne snežna vejavica, zaveje i zaglavi.

Na poledici najvažniji ljudski faktor

A kada ledena kiša pokrije kolovoz i stvori led, kako objašnjavaju saobraćajni stručnjaci, nastaju uslovi kada su od slabe pomoći i zimske gume, a ni pogon na sva četiri točka, uprkos uvreženom mišljenju, nije od pomoći, ukoliko ne znate pravilno da vozite u ovakvim uslovima.

Naime, kada se na putu nalazi led, postoji izuzetno malo ili najčešće ne postoji nikakvo trenje i otpor koji bi pneumatike usmeravao tamo gde želite. Pošto su, dakle, tehnički uslovi nešto na šta se ne možete osloniti, jedini način da vožnja u uslovima ledene kiše bude iole bezbedna jeste – ljudski faktor.

- Prvi i osnovni savet kada je led na kolovozu jeste da, jednostavno, ne vozite. Ako ste već na putu, osnovni saveti su da vozite sporo i budite oprezni, poštujući svu signalizaciju uz pravljenje velikog odstojanja od vozila koje se nalazi ispred vas – kratko kažu saobraćajci.

Kako kočiti na zaleđenom putu

Ako ste ipak na zaleđenom putu, korišćenje kočnica predstavlja najveći izazov. Jasmina Bončić, instruktorka vožnje iz Auto-škole “Desetka plus”, objasnila je ranije da je uslov za bezbedno kočenje procena razdaljine koja je za to potrebna.

- Nema tu preteranog kočenja, već se koči motorom u kombinaciji sa blagim pritiskanjem pedale nožne kočnice. Koči se postepeno kako bi se izbegla blokada točkova. Ako točkovi blokiraju, vozilo proklizava i gubi se kontrola. Tada treba otpustiti kočnicu, zatim postepeno zakočiti, a istovremeno kočiti motorom - preći u manji stepen prenosa, odnosno prebaciti menjač u nižu brzinu - rekla je za RTS Bončićeva.

- Prvi i osnovni savet kada je led na kolovozu jeste da, jednostavno, ne vozite. Ako ste već na putu, osnovni saveti su da vozite sporo i budite oprezni, poštujući svu signalizaciju uz pravljenje velikog odstojanja od vozila koje se nalazi ispred vas – kratko kažu saobraćajci.

Kako kočiti na zaleđenom putu

Ako ste ipak na zaleđenom putu, korišćenje kočnica predstavlja najveći izazov. Jasmina Bončić, instruktorka vožnje iz Auto-škole “Desetka plus”, objasnila je ranije da je uslov za bezbedno kočenje procena razdaljine koja je za to potrebna.

- Nema tu preteranog kočenja, već se koči motorom u kombinaciji sa blagim pritiskanjem pedale nožne kočnice. Koči se postepeno kako bi se izbegla blokada točkova. Ako točkovi blokiraju, vozilo proklizava i gubi se kontrola. Tada treba otpustiti kočnicu, zatim postepeno zakočiti, a istovremeno kočiti motorom - preći u manji stepen prenosa, odnosno prebaciti menjač u nižu brzinu - rekla je za RTS Bončićeva.

Kako je objasnila, “na nizbrdici nikako ne treba juriti, već kočiti lagano, nežnim spuštanjem i podizanjem stopala s kočnice”.

- Za razliku od vožnje uzbrdo, nizbrdo se uvek vozi u nižem stepenu prenosa nego po suvom vremenu. A uzbrdo se ide blagim gasom. I kad se doda određena količina gasa, to je vrlo mala količina gasa, ide se kontinuirano uzbrdo. Što više dodajemo gas, veća je mogućnost da će automobil proklizati. Sa druge strane, ako nema gasa, automobil će stati, tako da se količina gasa na uzbrdici daje po osećaju – kazala je ona.

Skretanje na poledici

Ništa manje izazovno od kočenja, jeste i skretanje na poledici. Pre nego što se uđe u krivinu, kako savetuju saobraćajni stručnjaci, treba usporiti kako bi se očuvala stabilnost vozila.

- Potrebno je okretati volan lagano, ali ako se oseti da je prednji deo vozila neupravljiv odmah treba skloniti nogu sa papučice gasa, usporiti i blago kočiti ako je potrebno. Ako se zadnji deo vozila zanese, tada se lagano dodaje gas da bi se auto vratio na pravac. U krivinama preporučljivo je voziti sporo ujednačenom brzinom da bi se izbeglo zanošenje vozila – kažu oni.

Zašto je važno kretati iz druge brzine

Konačno, ako vam automobil u ovakvim uslovima stane, potrebno je znati na koji način ga ponovo najbezbednije moguće staviti u pogon.

- Da bi se sprečilo proklizavanje treba krenuti lagano i postepeno ubrzavati. Ako točkovi proklizaju, ili se auto zaglavi u snegu, treba krenuti iz druge brzine jer se tako smanjuje sila koja deluje na točkove i povećava pogonska snaga. Ako auto ima automatski menjač, treba uključite winter režim – savetuju saobraćajni stručnjaci.

Kako da bezbedno hodate po poledici

- Ne izlazite nikako napolje u patikama, cipelama na štikle, obući sa plastičnim đonom, kao i onoj bez barem malih krampona.

Prema informacijama Uprave granične policije na graničnom prelazu Gradina teretna vozila jutros na izlazu iz zemlje čekaju devet sati.

Na graničnim prelazima Batrovci i Bogojevo teretna vozila jutros na izlazu iz zemlje čekaju sedam sati, dok se na prelazu Horgoš zadržavaju šest sati.

Kako je navedeno u saopštenju AMSS, na graničnom prelazu Kelebija kamiona čekaju pet sati, dok se na prelazu Šid zadržavaju tri sata.

Na ostalim graničnim prelazima nema zadržavanja za sve kategorije vozila.

 

 

Vremenska prognoza
Tamni oblaci
12 Beograd