Како заштитити ауто од сунца?
Временом лак губи сјај, боја бледи, командна табла такође бледи, а брже долази и до крцкања у кабини пошто пластика постаје крута. Зато је корисно заштитити ауто и споља и изнутра.
Аутомобили су направљени од материјала врло отпорних на сунчево зрачење. Међутим, дугогодишње излагање сунцу негативно утиче и на најотпорније материјале. Ту је и комбинација природног старења, високих и ниских температура, наглих промена температуре, загађења (кисела киша, смог)...
Тако временом лак губи сјај, боја бледи, део испред возача и сувозача такође бледи, а брже долази и до крцкања у кабини пошто пластика постаје крута. Зато је корисно да се заштити ауто и споља и изнутра, пише сајт Половни аутомобили.
Хладовина испод дрвета – мач са две оштрице
Логично, да бисмо заштитили ауто од сунца желимо да га паркирамо у хладовину. Међутим, уколико је та хладовина испод дрвета, ту може да дође до неупоредиво више штете него користи.
Са дрвета могу да капљу биљни сокови, излучевине инсеката, а ту је и измет птица који је изузетно агресиван по лак аутомобила.
Која боја је најотпорнија, а која најосетљивија на утицај сунца?
Иако делује да неке боје бледе брже од осталих, нарочито црвена или црна, не постоје научни докази који показују да ће било која боја да избледи брже од неке друге. Главни разлог зашто имамо тај осећај је то што наше очи другачије "доживљавају" неке боје.
На пример, бела боја бледи једнаком брзином као црвена, али пошто је већ бела то се на њој готово ни не примети. Истина, неки би рекли није шија него врат...
Блокирајмо сунце које улази кроз стакла
На тржишту се налазе бројни производи који се постављају са унутрашње стране ветробрана и који истовремено блокирају сунчеве зраке и донекле спречавају раст температуре у кабини.
Приликом куповине покушајте да нађете неки који се лако поставља, пошто ни најквалитетнији и највећи неће бити од користи уколико ће вама бити напорно и компликовано да га постављате.
Међутим, и најобичнији ветробран веома добро штити од УВ зрачења захваљујући томе што је ламиниран – направљен је од два слоја каљеног стакла слепљених слојем полимера, а управо тај полимер зауставља изузетно висок проценат УВ зрака. То наравно не значи да нечиме не треба заштитити пластику или друге материјале од сунчевих зрака који продиру кроз ветробран.
Такође, УВ зраци продиру кроз бочна стакла. Решење могу да буду фолије за стакла која веома добро заустављају УВ зраке чак и уколико немају готово никакво затамњење. Дакле, нема потребе да затамњујете стакла уколико желите само УВ заштиту, али чак и мало затамњење ће дефинитивно помоћи у борби против врућине.
Осим рефлектујућег штитника за ветробран, размотрите и постављање штитника за бочна и задње стакло.
Унутрашњост
Сунчеви УВ зраци утичу на полимере у пластици од које су израђене разне ствари у кабини. Пластика деградира, као да се исушује - постаје тврда, крта и бледа, добија микропукотине, долази и до озбиљнијег пуцања.
Такође, у кабини аутомобила могу да се развију екстремно високе температуре, што током година мења структуру пластике - нећемо улазити у хемијске реакције, али високе температуре такође доводе до тога да пластика постаје крта и подложна пуцању.
На срећу, постоје средства која штите пластичне површине у ауту. Слично као крема за сунчање за људе, ова средства одбијају УВ зраке. Стога би требало да се користе и зими и лети, пошто сунце шаље штетне зраке током целе године без обзира на годишње доба и спољашњу температуру, а ти зраци продиру и кроз облаке.
Углавном, скупљи и квалитетнији производи који служе за чишћење, истовремено нуде и заштиту од УВ зрака и притом дају знатно лепши изглед и сјај ентеријеру.
Седишта
Седишта можемо да заштитимо класичним пресвлакама за седишта које би требало да буду квалитетније и намењене конкретном моделу аутомобила, што подразумева да имају ослабљене делове за отварање ваздушних јастука и слично.
Такође, постоје средства у спреју која штите тканину од разних утицаја (од хране, пића, других нечистоћа...), па и од УВ зрака. Уколико се редовно наноси, смањиће значајно утицај УВ зрака на тканину седишта, сигурносне појасеве и слично.
Кожна седишта
УВ зраци и врелина негативно утичу на кожу, нарочито ако је тамнија. Кожа ће почети да бледи, губи еластичност, да се исушује, постаје крута и пуца. Стога кожна седишта треба редовно третирати одговарајућим средствима. Ту су и посебна средства са додатим УВ апсорберима.
Спољашњи неофарбани пластични делови
Нарочито су угрожени нпр. ретровизори, црне ручке врата, браници, кровни носачи, итд. Стога њих треба редовно третирати и штитити посебним средствима која пружају УВ заштиту. Постоје средства која истовремено могу да се користе за пластику и за гуме аутомобила.
Гуме
Иако су гуме врло отпорне на УВ зрачење, дефинитивно није лоше повремено их намазати неким средством које истовремено има и естетску и заштитну улогу. Ауто ће изгледати лепше са црним гумама које ће деловати као нове, а притом их штитимо од сунца.
Лак и боја
Редовно прање уклања нечистоће које могу да убрзају штету коју чини сунце. Следећи корак требало би да буде наношење неке врсте заштите.
а) Воскирање – восак можемо да посматрамо као крему за сунчање за ауто. Не пружа сваки восак исту заштиту од УВ зрака. Треба потражити квалитетније производе.
Воскирање можете да урадите и сами, али имајте у виду да ако желите да га урадите квалитетно, требаће вам много времена и квалитетна средства, мораћете да уложите много труда и да се пре тога добро упознате са процедуром. Уколико не обавите све како треба, можете врло лако да направите више штете него користи.
Наравно, ту су и бројне једноставније верзије воскирања у виду брзог и лаког наношења разних средстава, од "правог" течног воска до шампона за прање са воском. Њихов ефекат, могућност заштите, дуготрајност и све друге карактеристике зависе од бројних фактора (квалитет, начин наношења, квалитет рада, одговарајућа припрема...).
б) Керамички заштитни премаз – "тајна" ове врсте премаза јесу ситне керамичке честице, које прилично успешно одбијају разне негативне утицаје, па и УВ зрачење. Ова врста заштите има и мане и предности у односу на воскирање.
На пример, припрема је компликованија (полирање пре наношења), цена је виша, итд. Са друге стране, керамичка заштита дуже траје (мада и то зависи од производа који се користи, квалитета припреме и наношења, итд.) – отприлике две до три године. Керамичка заштита може да се нанесе на практично све материјале.
Постоји и могућност да керамичку заштиту сами нанесете, али овај посао је врло "осетљив" на грешке и можете да завршите са веома лошим резултатом у односу на новац који сте дали за тај производ. Међутим, данас постоји читав низ разних "уради сам" производа који нуде керамичку заштиту, у широком распону цена, са различитим начином наношења, обећаним периодом заштите...
ц) Заштитна фолија – постоје провидне заштитне фолије које се лепе на каросерију и служе за заштиту лака/боје између осталог и од УВ зрачења. Постоје јефтине фолије, по неписаном правилу углавном неквалитетне и танке, израђене од ПВЦ-а, које имају кратку гаранцију.
Квалитетније фолије израђене су од полиуретана, материјала врло отпорног на хабање и абразију, гребање, високе и ниске температуре, УВ зрачење, итд.
Фарови
Пластику фарова можете да заштитите разним средствима – воскирањем, керамичком заштитом, посебним средствима против УВ зрачења, па и прелепљивањем провидним фолијама.
Церада против сунца?
Цераду нипошто не препоручујемо, пошто ће врло лако да направи више штете него користи. На пример, колико год чврсто да је фиксирате, ипак може да изазове микроогреботине на лаку.