НОЋНА МОРА СВИХ ВОЗАЧА: Ево како БЕЗБЕДНО користити ову врсту РАСКРСНИЦЕ?
Како заиста функционише кружни ток?
Код нас се све више граде кружни токови, међутим доста возача је заборавило правила вожње у истим. Осмишљен је као најефикасније решење за гужве, међутим многи и даље примењују "правило јачег" и тиме угрожавају остале учеснике у саобраћају, а закон је јасан.
Кружни ток је раскрсница у којој се саобраћај одвија кружно, у смеру супротном од смера кретања казаљке на сату. Овај тип раскрснице може имати једну или више саобраћајних трака и обележава се саобраћајним знаком изричите наредбе који означава обавезу: кружни ток саобраћаја
.
КО ИМА ПРЕДНОСТ НА РАСКРСНИЦИ? Сигурно ћете погрешити - инструктор дао одговор који је све шокирао
ИЗАЗОВ ЗА ВОЗАЧЕ: Ко има ПРЕДНОСТ на раскрсници без семафора? (ВИДЕО)
ОВО МНОГИ НЕ ЗНАЈУ, А ВЕОМА ЈЕ ВАЖНО: Морате бити ПОСЕБНО ОПРЕЗНИ кад видите овај знак на путу
Ко има предност?
Старо је правило да онај ко је у кружном току има предност у односу на онога ко је ван кружног тока. Шта то заправо значи? Значи да је потребно пропустити возила, која се већ крећу кружним током, све док се не укаже прилика за укључивање у њега. Као подсетник за ово служе и саобраћајни знакови „Укрштање са путем са првенством пролаза“, који се налазе на улазима у већину кружних токова у Србији, а који су лако препознатљиви по „обрнутом“ троуглу.
Осим разумевања права првенства пролаза, врло је битно препознавање смера, којим се крећу возила у кружном току. Управо због тога, на улазима у кружне токове, осим већ споменутих саобраћајних знакова за регулисање предности, налазе се и знакови са 3 беле стрелице, постављење у смеру супротном од смера кретања казаљке на сату, као подсетници на дозвољени смер кретања возила унутар кружног тока.
Како се укључује у кружни ток?
Дакле, разјаснили смо принцип по којем функционише систем предности у кружном току, али да би улазак у исти протекао глатко, неопходно је пратити и одговарајућу „путању“. Наиме, сам тренутак укључивања у саобраћај у кружном току подразумева, осим правог тајминга, и адекватан одабир траке, који зависи од фактора, као што су:
- број трака у кружном току;
- број трака у улици из које се укључујемо у кружни ток;
- број трака у улици у коју се искључујемо из кружног тока.
То значи да, уколико се приближавате кружном току улицом са више трака, једноставно примените логику, коју бисте применили на било којој другој раскрсници:
- уколико излазите на првом искључењу, уђите у кружни ток десном траком и пратите спољашњу траку кружног тока, све до искључења;
- уколико излазите на неком од даљих искључења, уђите у кружни ток левом траком и пратите унутрашњу траку кружног тока (ни вожња спољашњом траком није у супротности са саобраћајним прописима, али се на тај начи блокирају друга возила, која улазе у кружни ток), све док не дође време за престројавање.
Како се престројава у кружном току?
Након што сачекате свој „ред“, те се, користећи одговарајућу траку, укључите у саобраћај у кружном току, који, услед повећаног броја возила, уме да буде веома фреквентан, суочавате се са новим „изазовима“ у виду адекватног престројавања и изласка, па је важно да добро савладате правила вожње у самом кружном току .
Често се дешава да возила у унутрашњим тракама кружног тока „исеку“ возила у спољашњим тракама, у намери да напусте кружни ток. Запамтите, возило у унутрашњој траци кружног тока НЕМА предност у односу на возило у спољашњој траци (предност увек има возило које наставља кретање траком у којој се налази)! Да појаснимо, уколико возач возила у унутрашњој кружној траци жели да напусти кружни ток, он не сме да „исече“ возило које се налази у спољашњој кружној траци, већ мора да га пропусти, а затим да, као приликом класичног престројавања на правом путу, са две траке, да (десни) мигавац и, уколико је спољашња кружна трака „чиста“, престроји се.
Шта ако престројавање није могуће у датом тренутку?
Уколико је спољашња трака толико прометна да не можете да се престројите у жељеном тренутку, постоје две школе мишљења о адекватној реакцији, које кажу да треба или да се
- зауставите, са упаљеним (десним) жмигавцем, и сачекате погодан тренутак за „пробијање“, или да
- направите још један круг и онда ухватите прилику за престројавање (прављење кругова унутар кружног тока није у супротности са саобраћајним прописима, али се не препоручује због преоптерећивања кружног тока).
У сваком случају, постоје разлози и за и против и једне и друге опције, а на вама, као возачу, је да процените у датом тренутку која је боља. Уколико је промет у спољашњој траци толики да се не назире скорија прилика за престројавање, а у вашој, унутрашњој траци вас прати пуно возила, вероватно је паметније да направите још један круг и ухватите повољнију прилику за престројавање. У супротном, уколико нема гужве у вашој, унутрашњој траци, а прилика за престројавање у спољашњу траку се назире, сачекајте прави тренутак и искористите је.
Уз сва набројана правила, још једна ствар, коју не смете да заборавите током вожње у кружном току, је да трамвај УВЕК има предност.