clear sky
13°C
27.04.2024.
Beograd
eur
117.1527
usd
109.2537
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

NOĆNA MORA SVIH VOZAČA: Evo kako BEZBEDNO koristiti ovu vrstu RASKRSNICE?

23.05.2023. 13:32
Piše:
Srbija Danas
kružni tok
kružni tok / Izvor: Profimedia

Kako zaista funkcioniše kružni tok?

Kod nas se sve više grade kružni tokovi, međutim dosta vozača je zaboravilo pravila vožnje u istim. Osmišljen je kao najefikasnije rešenje za gužve, međutim mnogi i dalje primenjuju "pravilo jačeg" i time ugrožavaju ostale učesnike u saobraćaju, a zakon je jasan. 

Kružni tok je raskrsnica u kojoj se saobraćaj odvija kružno, u smeru suprotnom od smera kretanja kazaljke na satu. Ovaj tip raskrsnice može imati jednu ili više saobraćajnih traka i obeležava se saobraćajnim znakom izričite naredbe koji označava obavezu: kružni tok saobraćaja.

KO IMA PREDNOST NA RASKRSNICI? Sigurno ćete pogrešiti - instruktor dao odgovor koji je sve šokirao

KO IMA PREDNOST NA RASKRSNICI? Sigurno ćete pogrešiti - instruktor dao odgovor koji je sve šokirao

IZAZOV ZA VOZAČE: Ko ima PREDNOST na raskrsnici bez semafora? (VIDEO)

IZAZOV ZA VOZAČE: Ko ima PREDNOST na raskrsnici bez semafora? (VIDEO)

OVO MNOGI NE ZNAJU, A VEOMA JE VAŽNO: Morate biti POSEBNO OPREZNI kad vidite ovaj znak na putu

OVO MNOGI NE ZNAJU, A VEOMA JE VAŽNO: Morate biti POSEBNO OPREZNI kad vidite ovaj znak na putu

Ko ima prednost?

Staro je pravilo da onaj ko je u kružnom toku ima prednost u odnosu na onoga ko je van kružnog toka. Šta to zapravo znači? Znači da je potrebno propustiti vozila, koja se već kreću kružnim tokom, sve dok se ne ukaže prilika za uključivanje u njega. Kao podsetnik za ovo služe i saobraćajni znakovi „Ukrštanje sa putem sa prvenstvom prolaza“, koji se nalaze na ulazima u većinu kružnih tokova u Srbiji, a koji su lako prepoznatljivi po „obrnutom“ trouglu.

Osim razumevanja prava prvenstva prolaza, vrlo je bitno prepoznavanje smera, kojim se kreću vozila u kružnom toku. Upravo zbog toga, na ulazima u kružne tokove, osim već spomenutih saobraćajnih znakova za regulisanje prednosti, nalaze se i znakovi sa 3 bele strelice, postavljenje u smeru suprotnom od smera kretanja kazaljke na satu, kao podsetnici na dozvoljeni smer kretanja vozila unutar kružnog toka.

Kako se uključuje u kružni tok?

Dakle, razjasnili smo princip po kojem funkcioniše sistem prednosti u kružnom toku, ali da bi ulazak u isti protekao glatko, neophodno je pratiti i odgovarajuću „putanju“. Naime, sam trenutak uključivanja u saobraćaj u kružnom toku podrazumeva, osim pravog tajminga, i adekvatan odabir trake, koji zavisi od faktora, kao što su:

  • broj traka u kružnom toku;
  • broj traka u ulici iz koje se uključujemo u kružni tok;
  • broj traka u ulici u koju se isključujemo iz kružnog toka.

To znači da, ukoliko se približavate kružnom toku ulicom sa više traka, jednostavno primenite logiku, koju biste primenili na bilo kojoj drugoj raskrsnici:

  • ukoliko izlazite na prvom isključenju, uđite u kružni tok desnom trakom i pratite spoljašnju traku kružnog toka, sve do isključenja;
  • ukoliko izlazite na nekom od daljih isključenja, uđite u kružni tok levom trakom i pratite unutrašnju traku kružnog toka (ni vožnja spoljašnjom trakom nije u suprotnosti sa saobraćajnim propisima, ali se na taj nači blokiraju druga vozila, koja ulaze u kružni tok), sve dok ne dođe vreme za prestrojavanje.

Kako se prestrojava u kružnom toku?

Nakon što sačekate svoj „red“, te se, koristeći odgovarajuću traku, uključite u saobraćaj u kružnom toku, koji, usled povećanog broja vozila, ume da bude veoma frekventan, suočavate se sa novim „izazovima“ u vidu adekvatnog prestrojavanja i izlaska, pa je važno da dobro savladate pravila vožnje u samom kružnom toku .

Često se dešava da vozila u unutrašnjim trakama kružnog toka „iseku“ vozila u spoljašnjim trakama, u nameri da napuste kružni tok. Zapamtite, vozilo u unutrašnjoj traci kružnog toka NEMA prednost u odnosu na vozilo u spoljašnjoj traci (prednost uvek ima vozilo koje nastavlja kretanje trakom u kojoj se nalazi)! Da pojasnimo, ukoliko vozač vozila u unutrašnjoj kružnoj traci želi da napusti kružni tok, on ne sme da „iseče“ vozilo koje se nalazi u spoljašnjoj kružnoj traci, već mora da ga propusti, a zatim da, kao prilikom klasičnog prestrojavanja na pravom putu, sa dve trake, da (desni) migavac i, ukoliko je spoljašnja kružna traka „čista“, prestroji se.

Šta ako prestrojavanje nije moguće u datom trenutku?

Ukoliko je spoljašnja traka toliko prometna da ne možete da se prestrojite u željenom trenutku, postoje dve škole mišljenja o adekvatnoj reakciji, koje kažu da treba ili da se

  • zaustavite, sa upaljenim (desnim) žmigavcem, i sačekate pogodan trenutak za „probijanje“, ili da
  • napravite još jedan krug i onda uhvatite priliku za prestrojavanje (pravljenje krugova unutar kružnog toka nije u suprotnosti sa saobraćajnim propisima, ali se ne preporučuje zbog preopterećivanja kružnog toka).

U svakom slučaju, postoje razlozi i za i protiv i jedne i druge opcije, a na vama, kao vozaču, je da procenite u datom trenutku koja je bolja. Ukoliko je promet u spoljašnjoj traci toliki da se ne nazire skorija prilika za prestrojavanje, a u vašoj, unutrašnjoj traci vas prati puno vozila, verovatno je pametnije da napravite još jedan krug i uhvatite povoljniju priliku za prestrojavanje. U suprotnom, ukoliko nema gužve u vašoj, unutrašnjoj traci, a prilika za prestrojavanje u spoljašnju traku se nazire, sačekajte pravi trenutak i iskoristite je.

Uz sva nabrojana pravila, još jedna stvar, koju ne smete da zaboravite tokom vožnje u kružnom toku, je da tramvaj UVEK ima prednost.