Савети како најбоље изабрати праву кацигу
Куповина кациге није једноставна чак и за искусне мотоциклисте. За почетника, можда и једнако тежак избор као и куповина првог двоточкаша, подсећа сајт Половни аутомобили.
Кациге долазе у свим могућим бојама и различитим формама. Како изабрати најбољу?
Кацига је део заштитне опреме коју сте обавезни да користите по закону. Сврха кацига је да заштити главу, односно спаси живот и спречи тешке и трајне последице у случају пада.
Кад носите кацигу, ризик да повредите главу умањујете за 69 одсто, а ризик од смрти за 42 одсто. Кацига такође штити од ветра, кише, прашине, хладноће, оса, мува, стршљенова и ко зна чега још.
Није модни детаљ
Кацига није модни детаљ већ заштитно средство. Избор кациге почиње од тога колико може да вас заштити ако ствари крену по злу.
Кацига по закону мора да буде хомологована ознаком ЕЦЕ 22.05. Хомологација је доказ да је кацига испунила критеријуме безбедности и да као таква може легално да се продаје.
По типу, кациге се деле на:
• Интегралне (full фаце)
• Модуларне (флип уп)
• Џет (Јет)
Интегрална кацига пружа највећи степен заштите. Због тога је и једини тип кациге која се користи на мото-тркама.
Модуларна кацига заузима друго место по питању безбедности. Заправо, ради се о хибриду са циљем да обједини комфор џет кациге и безбедност интегралне. Додатан комфор и практичност који пружа механизам за отварање, истовремено је и најслабији део кациге.
Модуларне кациге су обично веће од интегралних и теже.
Џет кациге су најлошији избор јер не штите лице. Већина удараца при паду су у пределу браде и лица, па ношењем џет кациге ризикујете преломе вилице, избијање зуба...
Укратко, интегрална кацига је најбезбеднија кацига. Све остало је компромис између безбедности и комфора. Једно и друго не иду заједно.
Коју величину да изаберем?
Јако важан критеријум за избор прве кациге је да ли одговара вашем облику главе. Величина кациге је код већине произвођача изражена у стандардним величинама XS, С, М, Л, XL, XXL.
Проблем код избора величине је тај што немамо сви исти облик главе. Може се десити да кациге појединих произвођача вама не одговарају, па ће вам таква кацига бити неугодна.
Кацига која је неодговарајуће величине, губи заштитну функцију. Направићете огромну грешку ако се одлучите за кацигу само због дизајна или попуста, а да вам притом не одговара у потпуности.
Савет је да кацигу пробате у радњи. Ако је кацига премала или не одговара облику главе, осетићете места где вас кацига жуља и временом постаје непријатна.
Да је кацига превелика, утврдићете тако што ћете руком цимати кацигу леву-десно. Постава кациге не сме да вам клиза о образе, нити кацига сме да се помера мимо главе.
Сме да се помера тек толико колико јој дозвољава еластичност коже. У већини случајева, продавци знају за поменуте методе и помоћи ће вам при избору.
За кацигу је нормално да вас благо и равномерно стеже по целој глави, челу и образима. Такође је нормално да интегралну кацигу нешто теже навучете на главу.
Испробајте кацигу тако што ћете је носити 10 до 15 минута како бисте били сигурни да сте направили прави избор. Кацига се не купује сваки дан и дуже испробавање је сасвим нормално.
Када кажемо комфор, мислимо на додатне функције кациге које доприносе пријатном коришћењу. То је број и величина отвора за вентилацију, додатни сунчани визир, пинлок који спречава магљење визира... Све су то додатне ставке које заиста вреде, али истовремено повећавају цену кациге.
Извољевање
Тек након што кацига испуни критеријуме које смо набројали, можете да извољевате какву боју желите, шаре и да “уклапате” како вам се допада.
Вредно напоменути овде јесте да се потрудите да кацига буде лако уочљива. На пример, флуо зелена, жута и сл.
Често се дешава да почетници бирају кацигу да се слаже са бојом мотоцикла. Још је горе када се кацига бира по типу мотоцикла. На пример, да се на скутерима и крузерима носи џет кацига. Ово је потпуно погрешан резон.
Кацига служи да заштити главу. Било да возите мопед, скутер, чопер, крузер, спортски мотор, пад је пад и ударац главом нема везе са којим типом двоточкаша сте доживели незгоду.
Физика је иста за све и не возите у заблуди да можете мењати безбедност за комфор само зато што возите мањи двоточкаш, макар и локално.
Што скупља, то боља?
Обично се каже, плати кацигу онолико колико цениш своју главу. Као почетник, не морате нужно дати велики новац за кацигу из премијум класе. Модели из улазне и средње класе су довољни за почетак. Тек када стекнете довољно искуства развићете сопствене критеријуме за куповину премијум модела.
Цене кацига обично се крећу од 100 евра за основне моделе, па и до 1.500 за топ моделе. Разлике свакако да постоје, али по питању безбедности, није правило да је скупља кацига безбеднија од јефтиније.
Штавише, нису ретки случајеви да јефтиније кациге по питању безбедности надмаше скупље ривале на СХАРП тесту.
Безбедност вам свакако неће бити компромитована ни са јефтинијим моделима. Неоспорно је да скупље кациге имају квалитетнији финиш, бољу вентилацију, боље механизме, боље поставе и изолацију звука.
Постоје заисте одличне кациге по прихватљивим ценама. Немојте се везивати специфично за један бренд, пробајте више модела и обиђите више продавница.
Закључак
Кацига је заштитно средство и треба је искључиво посматрати као такву. Безбедност и правилан избор величине не смеју бити занемарени зарад дизајна, појаве и упаривања са мотоциклом.
Вожња двоточкаша је високоризична активност. Кацига ће вам можда затребати само једном и у том тренутку биће једина ствар која вам је потребна.