САВРЕМЕНИ АУТОМОБИЛИ могу да препознају УМОРНОГ ВОЗАЧА, а ево и како то раде
Систем снима бројне параметре вожње на почетку путовања и на основу тога прави профил возача, коју касније током вожње стално упоређује са параметрима даље вожње...
Уморни возачи представљају велику опасност у саобраћају, због чега се одавно се развијају системи који би требало да смање ризик по том питању.
Тренутно се најчешће користи систем који снима бројне параметре вожње на почетку путовања и на основу тога направи профил возача. Затим тај „шаблон“ константно упоређује са параметрима вожње током наставка пута. Уколико систем примети да је возач почео да вози значајно другачије него на почетку, може да закључи да је возач уморан. Стога ће се на инструмент табли упалити лампица у облику шољице кафе и пратећа порука да је возачу потребан одмор.
Дакле, сама идеја је прилично једноставна - када почнете да возите, претпоставља се да сте свежи и одморни, те да ваш начин вожње у том почетном периоду представља нормалан и безбедан начин вожње. Реакције су вам благовремене и одмерене, без учесталих оштрих кочења или реакција воланом, што значи да пажљиво пратите саобраћај и реагујете на одговарајући начин, пишу Половни аутомобили.
Овај систем узима податке од разних других система за управљање возилом и система за помоћ у вожњи и безбедност (АДАС) како би на основу њих проценио да ли је возач уморан. Дакле, обично није потребно да се уграђују посебни сензори, камере и слични уређаји.
На пример, узимају се подаци од система за упозорење на ненамерно напуштање траке. Лагано напуштање траке и брзо враћање у траку - ово је врло карактеристичан симптом који указује да је возач уморан.
Ако возач не прати своју траку без обзира да ли је реч о правцу или веома благој кривини, па се у једном тренутку „тргне“ када види да је прешао линију и затим нагло реагује и врати се у своју траку, систем то региструје као могући знак умора.
Уколико се овакво понашање настави, очигледно је да нешто није у реду. Чак и уколико возач успева да се задржи у својој траци, али то чини кратким и брзим покретима волана, то је такође симптом умора.
Наиме, истраживања су показала да уколико возач често и оштро реагује воланом, чак иако је реч о веома малим покретима, то указује да је возач уморан. Одморан возач би требало да одржава возило на одговарајућој путањи без оштрих реакција воланом.
Сензори код савремених возила прецизно прате колико и у коју страну се окреће волан и којом брзином. На основу података које ови сензори шаљу компјутеру, систем за праћење возача одређује разлику између возача који благовремено окреће волан у одговарајућој мери и возача који се практично бори са умором и кратким али оштрим покретима волана држи ауто на путањи чак и на правцу.
Наравно, анализирају и разни други параметри, као нпр. брзина кретања, време вожње без паузе, временски услови, стање пута (ако камере не могу да виде линије на путу, систем неће моћи да региструје ненамеран излазак из траке), доба дана (већа је могућност да возач буде уморнији ноћу), итд.
Може да узима и податке од система за аутоматско кочење уколико дође до ситуације да возач не успори или не закочи на време, као и од практично свих других система који могу да пруже корисне информације.
Наглашавамо да системи за детекцију умора код возача могу драстично да се разликују како по начину функционисања, тако и по параметрима које узимају у обзир и по томе како их процењују.
Лажна узбуна
Уколико током вожње користите мобилни телефон, једете или радите нешто друго што вас омета и доводи до тога да возите „хаотично“, овај систем може то да препозна као знаке умора и активираће упозорење. Исто важи иако сте принуђени да избегавате рупе на путу, борите се са колотразима и слично.
Овај систем није савршен и не може да препозна да ли ви тако возите због умора или сте нечим заокупљени. Он „ради“ са оним информацијама које има, а које ће информације добити и како ће да их интерпретира зависи од тога колико је напредан и како је програмиран или подешен.
Како изгледа упозорење
Углавном се на инструмент табли појави лампица у облику шољице кафе уз звучни сигнал и одговарајући текст који каже возачу да је време за одмор.
Код неких возила упозорење нестане након нпр. 5 секунди, па се поново појављује у одређеним интервалима, да би на крају остало трајно. Уколико му смета, возач може да деактивира овај систем.
Ограничења система за препознавање уморног возача
Ограничења овог система су разна - лоши временски услови, лоши путеви са линијама које нису довољно видљиве, оштра вожња са много убрзавања и кочења, вожња кроз оштре кривине… У одређеним условима систем једноставно не може да функционише онако како је замишљено.
Уосталом, он је и предвиђен да највише буде од помоћи тамо где је возач у највећем ризику да задрема за воланом - на дугим правцима или регионалним путевима са благим кривинама где се вози константном брзином. Због тога уопште није активан при брзинама испод 60 или 65 км/х или преко 200 км/х. То практично значи да у градској вожњи неће реаговати.
Ресетовање система
Зависно од модела, овај систем се ресетује у одређеним ситуацијама, односно почиње да прави нови профил. На пример, ако се зауставите и угасите мотор на дуже од 15 минута, при чему сте скинули сигурносни појас и отворили врата - када наставите вожњу систем ће да се „рекалибрише“, односно направиће нови профил уколико за то постоје одговарајући услови.
Такође, до ресетовања може да дође и уколико нпр. након одређеног периода на ауто-путу успорите и неко време возите брзином мањом од 60 км/х, па затим поново убрзате до уобичајене брзине на ауто-путу.
Напреднији системи - камера снима лице возача
Постоје и системи који користе камеру у кабини која снима возача. На основу снимка процењују колико је возач уморан - на основу положаја главе, брзине и учесталости трептања, затварања очију, скретања погледа с пута...
Тренутно нису толико заступљени, али се убрзано ради на њиховом усавршавању, тако да се очекује да ће релативно брзо бити стандардан део опреме у новим аутомобилима.